Fiks Ferrari-ide til Haas: Bliv makker med luksus-mærke

Foreløbigt er der tale om spekulationer, men Fiat- og Ferrari-topchef Sergio Marchionne vil ikke afvise at knytte sig tættere til Haas F1 Team med Maserati

Tanken er nærliggende set med italienske øjne, efter Alfa Romeo for nyligt vendte tilbage til Formel 1 som partner med Sauber.

Hvorfor ikke bringe det hæderkronede Maserati-mærke tilbage i en lignende konstellation med Ferraris anden kunde i Formel 1, Gene Haas' amerikanske team?

Så Ferrari knytter sig tættere til endnu et mindre Formel 1-team og brander endnu af Fiat-gruppens mange luksusmærker i motorsportens fineste klasse. Til glæde for begge parter.

Ideen blev lanceret i torsdagens papir-udgave af italienske Corriere della Sera under overskriften: 'Den sidste fristelse efter Alfa Romeo, også Maserati drømmer om Formel 1; ideen er en aftale med Haas. Langt væk, men ikke et umuligt projekt'.

Hvilket på internettet hurtigt blev til, at Maserati var på vej ind i Formel 1 ...

Ferrari og Sauber er knyttet tættere til hinanden, efter Fiat-ejede Alfa Romeo er blevet sponsor. Alfa Romeo Sauber kører med Ferrari-motor, nyder godt af teknisk samarbejde og får Ferrari-talenter både som racerkører (Charles Leclerc) og som fredagskører (Antonio Giovinazzi). Foto: AP
Ferrari og Sauber er knyttet tættere til hinanden, efter Fiat-ejede Alfa Romeo er blevet sponsor. Alfa Romeo Sauber kører med Ferrari-motor, nyder godt af teknisk samarbejde og får Ferrari-talenter både som racerkører (Charles Leclerc) og som fredagskører (Antonio Giovinazzi). Foto: AP
 

Ikke just sandt, men efter præsentationen af Alfa Romeo Sauber-farverne i weekenden skulle topchefen for Fiat-Chrysler og Ferrari, Sergio Marchionne, til italiensk presse have sagt noget i retningen af:

- Er det muligt, at vores samarbejde med Haas udvikler sig, som det skete for Sauber? Svaret er muligvis ja, men vi er meget langt fra at udarbejde projektet. 

Ifølge Corriere della Sera hverken bekræfter eller afkræfter kilder tæt på Haas dette potentielle samarbejde. I praksis er der dog tale om rene spekulationer, og avisen skriver desuden, at ideen kun er i sonderingsfasen.

En talsmand for Haas F1 fortæller til Ekstra Bladet, at teamet har haft indledende samtaler med en håndfuld brands om fremtidige samarbejder, men alle er på et tidligt stadie.

Ideen er ikke nødvendigvis dårlig for nogen af parterne.

Som øverste chef for Fiat-Chrysler og nu børsnoterede Ferrari er Sergio Marchionne en magtfuld mand, som ikke bryder sig om den retning, Formel 1's nye ejere er ved at dreje ind på. Foto: AP
Som øverste chef for Fiat-Chrysler og nu børsnoterede Ferrari er Sergio Marchionne en magtfuld mand, som ikke bryder sig om den retning, Formel 1's nye ejere er ved at dreje ind på. Foto: AP
 

Man brander Haas' Ferrari-motor som en Maserati og smækker italienernes navn på siden mod billigere aftaler på leveringen af motorer og gearkasser. Der skal dog stadig stå Haas som del af navnet, da Gene Haas i sidste ende er i Formel 1 for at gøre reklame for sit eget brand og sælge værktøj.

Haas får en storsponsor og et endnu tættere teknisk samarbejde, mens Ferrari ville få branding plus indflydelse på endnu et F1-team for ting, de har til kostpris.

Udover at ville sælge luksusbiler er Sergio Marchionne også ude i et politisk ærinde, når han med Alfa Romeo indgår Sauber-samarbejde og på sigt kunne finde på at forhandle Maserati ind hos Haas.

Sammen med Mercedes ønsker Ferrari at bevare sin særstatus og magt i Formel 1. Italienerne er i opposition i forhold til Liberty Media og imod mange af de ideer, som de nye ejere har for sportens fremtid efter 2020, hvor de nuværende kommercielle aftaler med holdene udløber. Med en større eller mindre aktie i tre teams på Formel 1-gridden vil Sergio Marchionne og Ferrari få nemmere ved at styre Formel 1 i deres retning.

Maserati var konstruktør i Formel 1's vår og blev verdensmester med Juan Manuel Fangio i 1957.

Juan Manuel Fangio i den Maserati, Formel 1's første superstjerne vandt verdensmesterskabet med i 1957. Foto: LAT Photographic/REX
Juan Manuel Fangio i den Maserati, Formel 1's første superstjerne vandt verdensmesterskabet med i 1957. Foto: LAT Photographic/REX

Der skal ske flere ting med Haas-raceren. Foto: AP Sport og Spil Haas-duoen: Derfor er formkurven knækket - især to ting skal fikses til 2018

Se også: Forstå magtspillet i F1: Derfor trækkes fronterne mellem giganterne op

Formel 1 - 29. nov. 2017 - kl. 11:55 Legendarisk bilmærke gør F1-comeback

Se også: Det fik konsekvenser: Kevin-biludlejning dyrt for Haas

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen