Fikst Honda-trick omgår Formel 1-regler

Honda vil teste sin udskældte motor i en japansk Super Formula-racer, hævder italienske Autosprint

Honda hiver motoren ud af Formel 1-raceren og vil i stedet teste den i en japansk racer, skriver italienske Autosprint. (Foto: Jan Sommer)
Honda hiver motoren ud af Formel 1-raceren og vil i stedet teste den i en japansk racer, skriver italienske Autosprint. (Foto: Jan Sommer)

Honda tænker utraditionelt i japanernes forsøg på at forbedre sin udskældte Formel 1-motor. Hvis man skal tro det italienske motorsportsmagasin Autosprint, påtænker Honda at montere sin motor i en japansk Super Formula-racer for så at kunne teste den på Suzuka-banen.

Test i Formel 1 er ellers yderst begrænset efter de gældende regler.

Super Formula er en klasse med åbne hjul a la Formel 1, hvor racerne drives af en turboladet to-liters motor med fire cylindere. V6-turbo-motoren fra Formel 1 skulle kunne passes ned i chassiset uden de store problemer.

For Honda tjener testen ifølge Autosprint også det formål at undersøge, hvorvidt McLarens racer hæmmer deres motor. Briterne hentede i sæson aerodynamikkens guru Peter Prodromou hos Red Bull, og japanerne tvivler tilsyneladende på, hvorvidt hans løsninger og krav til Honda er den rigtige vej at gå.

Planen er, at enten Mugen eller Nakajima - begge teams kører med Honda - skal udføre testen. Med et helt anderledes chassis end McLarens vil teste kunne give en indikation af, hvilken af parterne der bærer den største del af skylden for samarbejdets store problemer denne sæson.

Se også: Oprøret ulmer: McLaren og Honda tæt på krig

Under Italiens Grand Prix på Monza i sidste weekend, hvor McLaren-Honda var tre sekunder langsommere pr. omgang end Mercedes, satte Fernando Alonso ord og tal på teamets problemer.

- På en bane med seks sving kan vi via GPS'en se, at vi mister to eller tre tiendedele i de sving. Den resterende del af de tre sekunder skal vi kigge efter på langsiderne, sagde Fernando Alonso.

Ifølge BBC's kilder mangler Honda mindst 100 hestekræfter i forhold til Mercedes, som kan mønstre tæt på 900 hk.

I Italien gav Fernando Alonso for første gang en mere teknisk forklaring af, hvor McLaren-Honda-raceren mister tid. (Foto: Jan Sommer)
I Italien gav Fernando Alonso for første gang en mere teknisk forklaring af, hvor McLaren-Honda-raceren mister tid. (Foto: Jan Sommer)
 

Nu bliver det lidt teknisk, men for at gøre ondt værre har Honda store problemer med at få ERS-systemet, som lader bilens batteri via kinetisk energi fra bremserne (MGU-K) og varme-energi fra turbo og udstødning (MGU-H).

MGU-K må maksimalt levere 160 hk eller 120 kW, mens MGU-H både kan spæde til MGU-K eller oplade bilens batteri til senere brug.

Se også: Optimistisk Honda-chef: Nu matcher vi Ferrari

Systemet spiller ikke rigtig for Honda, hvilket motorsportschefen Yasuhia Arai også indrømmede på Monza. Det formår ikke at levere hestekræfterne længe nok ned af langsiderne. Med andre ord mangler McLaren-Honda-raceren pludselig hen ved 300 hestekræfter i forhold til de hurtigste konkurrenter.

Under løbet var Fernando Alonsos maksimum-hastigheder gennem tre udvalgte steder 314,6 km/t., 318,9 km/t. og 310,6 km/t., mens Valtteri Bottas i sin Williams-Mercedes på de nøjagtig samme steder kørte henholdsvis 339,5 km/t., 341,7 km/t. og 320,4 km.

Kimi Räikkönen havde på et tidspunkt sin Ferrari oppe på 358,3 km/t. Til sammenligning nåede Fernando Alonso kun 337,5 km/t. samtidig med, at batteriet er ustabilt i forhold til de bedre motorer.

Se også: Presset Honda-chef leverer saftig spådom

21 kommentarer
Vis kommentarer