Flere gaver til Kevin: Starter nu i pointene

Stoffel Vandoorne har skiftet Honda-motor og Sergio Perez gearkasse, så Kevin Magnussen får endnu to yderligere placeringer foræret og starter nu Italiens Grand Prix som nummer ni

Stoffel Vandoorne har måttet skifte Honda-motoren. Foto: Jan Sommer
Stoffel Vandoorne har måttet skifte Honda-motoren. Foto: Jan Sommer

MONZA (Ekstra Bladet): Kevin Magnussen har som Haas-kører stadig sit første besøg i Q3 til gode under tidtagning. Ikke desto mindre begynder den 24-årige dansker søndagens grandprix i Italien som nummer ni!

Autodromo Nazionale Monza er kalenderens hurtigste og mest motor-krævende bane. Derfor har de Renault- og Honda-drevne teams valgt at bruge dette løb til at få flere komponenter til resten af sæsonen.

Før kvalifikationen havde seks kørere straffe med sig, fordi de havde overskredet kvoten på fire motorenheder pr. sæson.

Bagefter besluttede McLaren-Honda at sætte en ny motorenhed i Stoffel Vandoornes bil, hvilket koster 25 placeringer.

Søndag middag meddelte det internationale motorsportsforbund FIA samtidigt, at Sergio Perez havde skiftet en gearkasse ureglementeret i sin Force India, hvilket koster fem pladser.

Dermed bliver Kevin Magnussen forfremmet til femte startrække og i niende position, selv om han lørdag floppede tidtagningen som nummer 16.

Haas F1 og Kevin Magnussen er ganske fortrøstningfulde før løbet. Der er spørgsmålstegn ved konkurrencedygtigheden i løbstrim efter den begrænsede træning lørdag, men forventningen er, at danskeren kan køre med om en hæderlig placering i pointene.

Til gengæld var Günther Steiner temmelig tosset over, at Romain Grosjean skal starte sidst, når så mange kørere har straffe med sig. Han vil vende situationen med den løbsansvarlige Charlie Whiting, fortæller han Ekstra Bladet søndag. 

Franskmanden starter sidst, fordi hans tid ikke var inden for 107 procent-grænsen. Dermed er han kun med på dispensation og placeres sidst efter andres straffe.

Steiner mener, at der er tale om ekstraordinære omstændigheder, når man sender kørerne ud under forhold, som er for våde. Grosjean satte rent faktisk en hurtig tid til at begynde med den, men den var ikke noget bevendt og sammenlignelig to og halv time senere under tørrere forhold.

FIA var enige i, at situationen var ekstraordinær. Derfor fik Haas også lov til at reparere på Grosjeans smadrede racer, før den blev parkeret under opsyn i parce fermé.

Så Haas-bossen mener, at Grosjean burde have startet foran alle kørerne med store straffe.
Max Verstappen havde eksempelvis 15 placeringers straf. Han kvalificerede sig som toer, men begynder formentlig løbet som 12’er …

Få et overblik lørdagens straffe her

Se også: Skæbneweekend for rokade: Nu afgøres Alonsos McLaren-fremtid

80 kommentarer
Vis kommentarer