SHANGHAI (Ekstra Bladet): Afvikling af både kvalifikationen og selve Kinas Grand Prix allerede lørdag var en kort stund en mulighed efter træningerne fredag blev spoleret af tåge.
Redningshelikopteren kunne ikke flyve i det føre, og så tager det internationale motorsportsforbund FIA ingen chancer. Slet ikke når det er under tre år siden Jules Bianchis dødsulykke.
Vejrudsigten lørdag byder på tørt vejr og en smule sol, mens det igen skal blive gråt og vådt søndag, så FIA og holdene debatterede muligheden for at fremrykke løbet. Da karavanen rykker videre til løb i Bahrain allerede om en uge, kan man ikke tåle forsinkelser.
Men det oprindeligt program bliver holdt.
- Det ser ud til, at skyerne søndag vil ligge lidt højere, så redningshelikopteren kan bedre lande, forklarer Kevin Magnussen til Ekstra Bladet.
Samtidigt byder vejrudsigten også på mere vind.
Trods den yderst begrænsede tid på Shanghai International Circuit - otte omgange blev det til - havde den 24-årige dansker gerne taget imod en udfordring om at køre kvalifikation og løb på samme dag.
Sådan en løsning ville dog næppe have været en fordel for et team som Haas, mener Romain Grosjean.
- For det store hold ville det være fint, for de mindre vil det være sværere, for vi har brug for lidt mere tid på banen til at blive klar. For tv er det også tricky, fordi alle forventer løbet til at være om søndagen. Men havde der været en tyfon på vej, ville det ikke være noget problem at køre løbet lørdag, siger franskmanden.
Ligesom samtlige andre konkurrenter var der ikke noget brok over der røde flag fra Haas-kørerne. Ingen argumenterer mod sikkerhed.
- Det er irriterende, for vi havde glædet os til at komme ud at køre, og det føles som spild af tid, når vi venter og hopper ud og ind af bilerne, men det er en god grund til det. Vi kan ikke gøre noget ved vejret, siger Kevin Magnussen.
Han havde havde gerne tilbragt lidt mere tid på banen under våde forhold.
- Det var første gang, jeg prøvede den nye bil i regnvejr, og det var noget anderledes, så det ville ikke have været dårligt med nogle flere omgange i anden træning. Specielt bagenden var noget mere ‘snappy’, siger danskeren, der ligesom sin teamkammerat var ude og skøjte lidt først på dagen.
Mens ingen af Haas-kørerne siger noget ondt om dagens sikkerhedsbeslutning fra FIA, tilhører begge den halvdel, som er imod forbundets planer om at indføre cockpitbeskyttelse fra næste sæson.
På et langstrakt kørermøde fredag præsenterede FIA en ufuldstændig version af en ny skærm som alternativ til sikkerhedsbøjlen ‘halo’. Hverken Kevin Magnussen eller Romain Grosjean var begejstrede:
- Min mening er, at jeg kan ville bevare tingene, som de er. Sigtbarhed bliver en stor udfordring, især når det er vådt, siger danskeren.
Kinesisk kaos: Tåge truer Formel 1-grandprix
Grosjean overbevist: Haas-ejer rammer plet
FIA's løbschef: Derfor måtte vi aflyse:
Helt tæt på familien Watt: Farens og sønnens fælles drøm om succes