Følger Ferrari-ønske: Derfor sidder Kevin over

Ferrari ønsker at give sin tredjekører værdifuld tid i en F1-racer, og så makker kundeteamet ret

MONTREAL (Ekstra Bladet): Kommentatorer og eksperter var tidligt ude med konklusioner om, at forholdet mellem kørerne hos Haas F1 havde ændret sig, når Ferraris tredjekører Antonio Giovinazzi får Kevin Magnussens racer stillet til rådighed i seks af syv træninger.

Som Ekstra Bladet kunne berette i sidste uge, skyldes den ulige fordeling forskelle i de to Haas-køreres kontrakter.

Teamchefen Günther Steiner forsikrer, at Romain Grosjean og Kevin Magnussen fortsat er 100 procent sidestillede.

- Mange folk drog forhastede konklusioner om, at der nu er en nummer et og nummer to. Det har intet med det at gøre, siger Günther Steiner til Ekstra Bladet i Montreal.

- Kevin var klar over det. Vi tænkte slet ikke over det, da vi lavede Romains kontrakt. Længere er den ikke.

Gene Haas har bygget sit hold op omkring et tæt samarbejde med Ferrari, og de syv træninger til Antonio Giovinazzi sker på italienernes foranledning. Ferraris tredjekører imponerede sidste år i GP2, fortsatte med brillere, da han vikarierede for Pascal Wehrlein i Melbourne, inden han kom ned på jorden igen med to crash i Shanghai. Talentudvikling i Ferraris egen bil kommer ikke på tale.

- Vi kører ham og giver feedbacket til Ferrari. Sådan fungerer det. Ferrari har motorfolk i vores garage, og de kan se, hvad han foretager sig. Vurderingen af ham som kører er Ferraris beslutning, det er vi ikke involveret i, siger Günther Steiner.

Haas er tæt knyttet til Ferrari, som leverer både motor og gearkasse. Så teamchefen Günther Steiner følger italienernes ønsker. Foto: Imago/All Over Press
Haas er tæt knyttet til Ferrari, som leverer både motor og gearkasse. Så teamchefen Günther Steiner følger italienernes ønsker. Foto: Imago/All Over Press
 

Fra Silverstone og Storbritanniens Grand Prix i juli vil Kevin Magnussen kun råde over sin racer hele weekenden i Singapore, Japan og Mexico.

- Du vælger de løb, hvor det påvirker mindst. Vi er kvikke nok til at gøre det, griner Steiner.

- Og vi lagde det med vilje sidst på sæsonen, så vores kørere havde bedre tid til at forstå de nye dæk.

Det 23-årige Ferrari-talent skal i sine syv FP1-sessioner gennemføre samme testprogram, som havde bilens ejer siddet i den. Typisk arbejdes her med systemtjek, ligesom teamet gør sig de første erfaringer med, hvordan dæk-sliddet er.   

Biludlejningen bør ikke få de store konsekveser for Kevin Magnussen, mener Günther Steiner.

- Jeg tror ikke, det vil påvirke ret meget. Planen er at få den samme information ud af Antonio, som vi ville have fået af Kevin, så han kan starte anden træning, som om han havde kørt den første. Antonio har allerede kørt to løb i år for Sauber plus vintertest. Så han kender de biler og dæk, siger Haas-teamchefen.

Da Button vandt det længste grandprix nogensinde:

Se også: Trods flere uheld: Haas opjusterer sæsonmål

Se også: Formel 1-skilsmisse nærmer sig: ’Vi er tæt på vores grænse’

Se også: Mercedes-boss om vilde rygter: 'Måske har de festet for meget'

Se også: Kevin om speciel bane: ’Det kræver store nosser’

 

19 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere