Før F1-premieren: Noget stort i vente hos Haas

Et skridt frem i VM-stillingen er et altoverskyggende sæsonmål for Kevin Magnussen og Haas

F1-studie: Hvordan bliver Haas en succes i 2018?

Før 2018-sæsonen står Kevin Magnussen i en unik situation. Han har haft en stressfri vinter og er for første gang i sin racerkarriere klar til en ny sæson i samme serie hos samme team.

Selv da han i 2013 vandt Formel Renault 3.5, blev der skiftet team henover vinteren.

- Det er rart at se resultaterne af den proces, jeg var med til sidste år. Og rent faktisk føle nogle af de karakteristika, som jeg kæmpede for, i bilen. Det er første gang, jeg sidder andet år ved samme team i et raceteam i nogen serie. Det er en ny og god oplevelse, siger den 25-årige dansker.

Kevin Magnussen strør ikke om sig med vovede forudsigelser før sin fjerde fulde sæson i Formel 1. Han takker pænt nej til at levere svulstige citater forhåbninger til sæsonen, da han under vintertest sætter sig ned med Ekstra Bladet.

Når man taler med teamets medlemmer uden for citat, er der en god stemning. De ved, at de har bygget en god bil, men tør ikke helt tro på, at den er så god, som vintertesten umiddelbart viste, før de har set, hvad konkurrenterne dukker op med i Melbourne. 

Mange af de store internationale medier spår til Haas til at begynde sæsonen som et af de bedste teams lige efter mastodonterne Mercedes, Ferrari og Red Bull.

Så der kan være noget stort i vente for det lille team … 

- Vi ved ikke, hvad de andre har gjort, og om de har haft meget benzin i bilen. Det er for tidligt at glæde sig. Vi har helt sikkert forbedret vores bil, men det har de andre også. Vi måtte vente til Melbourne for at se, hvor vi er, og så vil de efterfølgende løb formentlig igen vise et helt andet billede. Forhåbentligt gør vi det godt, men det er for tidligt at sige mere, siger Magnussen.

***

Årets målsætning for Haas
- Sidste år scorede vi flere point end Haas gjorde i sit første år, så det var en forbedring. Men det var ikke nok. Vi ville rigtig gerne have haft en ekstra position i mesterskabet for ligesom at tage et skridt fremad.

- Selvfølgelig vil vi tage alt, hvad vi kan. Hvis det er muligt, tager vi mere, men et realistisk bud på et mål for os, er syvendepladsen i mesterskabet. Kan vi snuppe den, vil det være en rigtig succesfuld sæson, siger Kevin Magnussen.

- Måske er jeg for dansk, men hvis I ‘bare ‘blive otter igen, når man tænker på, hvad der sker hos Renault og McLaren, så er det vel også være en præstation i sig selv?

- Det kan man sige. Jeg tror, der bliver sværere i år, efter nogle af teamsene har fået andre forhold, som gør dem stærkere. Vi kan godt risikere at få samme placering i år og så stadig have gjort et bedre stykke arbejde end sidste sæson, selv om vi bliver ottere tre gange i træk.

- Det er lidt svært at tro på, men det kan faktisk godt ske. Når det er sagt, vil vi stadig en position op.

En syvendeplads og gerne højere i konstruktør-VM er målet for Haas i 2018. Foto: Jan Sommer
En syvendeplads og gerne højere i konstruktør-VM er målet for Haas i 2018. Foto: Jan Sommer
 

***

Årets personlige mål
Personlige målsætninger gør Kevin Magnussen hverken op i point, individuel VM-stilling eller teamduellen med Romain Grosjean.

- De går meget hånd i hånd med teamets. Jeg er en brik i teamet, og vi er sammen som team med de samme ambitioner.

- Sådan er det at være en kører, hvor jeg er i Formel 1. Når du ikke kæmper om mesterskabet, er det svært at have specifikke mål for dig selv som kører. Selvfølgelig har jeg et mål om at præstere, udvikle mig selv og gøre det bedre end før, men det er svært at sætte tal eller resultater på som kriterier, siger han.

***

Årets Haas-udfordring
Sidste år var Haas-teamets helt store problem at få dækkene til at virke, hvilket er alfa og omega i Formel 1. Så teamchef Günther Steiner har et mål om, at Haas skal møde mere velforberedt op til løbene, så de ikke jagter den perfekte opsætning gennem træningerne, men starter med et bedre udgangspunkt. 

- En bedre bil vil hjælpe, men det er en blanding af flere ting. Bedre simulationer, og her taler jeg ikke simulator, men simulationer på computeren. Bedre korrelation (sammenhæng) mellem CFD (computersimulation), vindtunnel og så virkeligheden. Bedre kvalitet i de ting, som bliver bygget.

- Når man bygger en bagvinge ud fra et design i en computer; at det, som bliver bygget, rent faktisk er det samme og korrekt bygget i forhold til den formel, du skal have. Viden om dæk, køling-elementer og så videre, forklarer han.

Har man styr på alle disse elementer, bliver bilen mere medgørlig. Populært sagt bliver dækkenes arbejdsvindue større. Sidste år var det ofte for lille.

Herefter gælder det om at følge med i udviklingskapløbet hen over sæsonen.

- Teamet er ungt, men mange her har masser af erfaring. Visse afdelinger i teamet er også vokset, så alle områder er dækket. Vi kan designe gode biler. Haas har faktisk lavet gode biler fra starten, og det er vi blevet ved med, men det allervigtigste er at opgradere de biler, vi bygger og få det meste ud af dem. Det er det sværeste for os, siger Kevin Magnussen.

Forståelsen af de sarte Pirelli-dæk er nøglen til at præstere i moderne Formel 1. Foto: Jan Sommer
Forståelsen af de sarte Pirelli-dæk er nøglen til at præstere i moderne Formel 1. Foto: Jan Sommer

Se også: Fuld gas til allersidst: Ny supertid fra Haas

Se også: McLaren i sent comeback: Vi skal kæmpe mod Haas

***

Årets personlige udfordring
Kevin Magnussen har ingen planer om at ændre den kompromisløse kørestil, som skabte overskrifter sidste år. Til gengæld håber han at forbedre sig under tidtagning, som er Romain Grosjeans speciale.

- Jeg vil gribe dem an som resten af weekenden. Jeg vil tage det, jeg har lært forud for denne sæson og prøve at bruge det til min fordel og gøre det bedre.

Haas-kørerne har forskellig kørestil. Forhåbentlig vil dybere involvering i udviklingen af dette års racer vise sig på banen - ikke mindst om lørdagen.

- Vi giver vores input og feedback. Så er der ikke så meget andet at gøre end at håbe, at teamet rammer rigtigt. Men jeg tror ikke, at det er så specifikt og kompliceret, som folk måske går og tror. Generelt set vil vi bare gerne have noget mere downforce og noget mere power.

- Der kan godt være specifikke karaktertræk i bilens opførsel, som gør den svær at arbejde med. Generelt hvis bilen er hurtig, så kører den godt. En langsom bil er tit svær at køre.

Se også: Udlandet begejstret: Kevin tager stort skridt frem i år

Se også: De smiler hos Haas: Helt skidt ser det ikke ud ...

 

***

Årets silly season
Sidste år havde Kevin Magnussen trygheden af en toårig aftale, men i 2018 risikerer han igen at blive en del af Formel 1’s stoleleg.

- Lige nu er det ikke noget, jeg tænker over, for jeg er meget mere oppe at køre over den nye sæson og den nye bil. På et eller andet tidspunkt vil det begynde at presse på, at man gerne vil have vished om sin fremtid.

- Jeg ved, hvornår det senest bliver i forhold til min kontrakt. Men jeg håber også, at vi kan skabe vished om fremtiden, inden den option løber. Det kunne være rart at få afgjort så hurtigt som muligt, hvad jeg skal næste år, siger Kevin Magnussen.

Ifølge Ekstra Bladets oplysninger skal Haas senest 30. september meddele, hvorvidt de ønsker at forlænge.

Foto: Jan Sommer Sport og Spil Sådan står Kevin: Magtforholdet på årets F1-grid

Sport og Spil Den hvide Ferrari: Forstå Kevins 2018-racer

Forholdet til folkene på Haas-teamet er et af de områder, hvor Kevin Magnussen har haft størst påvirkning på sit team, fortæller Günther Steiner. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Haas-bossen afslører: Vi ser ikke Kevins sande jeg

28 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere