Før nøgle-kvalifikation: Her er Kevins største udfordring

Det tricky ultrabløde dæk er en stor mundfuld - ikke bare for Renault, men også de konkurrerende teams

Følg Formel 1

SINGAPORE (Ekstra Bladet): Gaderne rundt i Singapore kan være sidste chance for Kevin Magnussen til at anbefale sig selv, inden Renault-ledelsen træffer en beslutning om 2017.

Hvis større stjerner takker nej, og valget kommer til at stå mellem de nuværende kørere, tæller selv de mindste detaljer - ikke mindst efter rookien Jolyon Palmer markant har forbedret sig henover sommeren og i den interne duel har momentum.

I fredagens vigtige anden træning var Kevin Magnussen hurtigst i gult, men blot med fem tusindedele af et sekund. Første session var han et halvt sekund langsommere.

- Første træning var ren aerotest. Vi kunne ikke lave nogen setup-ændringer, så den var ikke helt optimal. Men vi fik rettet godt ind til anden træning og har en nogenlunde balance i bilen nu, siger Kevin Magnussen til Ekstra Bladet.

- Den hurtige omgang var ikke helt optimal. Ultrasoft-dækket er ret svært at få til at passe, så det holder hele omgangen. Hvis dækket er klar til første sektor, så overopheder du det i sidste sektor. I dag prøvede jeg at have det lidt for koldt i første sektor, så det stadig varmer op. Men jeg fik det gjort det for meget, forklarer han.

Kevin Magnussen på vej rundt på Marina Bay City Circuit under anden træning. Foto: AP
Kevin Magnussen på vej rundt på Marina Bay City Circuit under anden træning. Foto: AP
 

Teamet har valgt en lidt anden strategi denne weekend, så Kevin Magnussens træningstid som 16. hurtigste nogenlunde er, hvor han forventer at være til kvalifikationen. Det vil sige på kanten til Q2.

- Vi har givet den lidt mere gas på motoren i anden træning i forhold til, hvad vi plejer. Fordi det virker, som om vi har været lidt ude af takt i forhold til, hvornår de andre teams skruer op.

- Vi har gjort det for at få en bedre følelse af, hvor vi står. Forhåbentlig er vi nu, hvor vi plejer at være i tredje træning uden at tage et skridt bagud, som vi har haft det med at gøre til kvalifikationen, siger danskeren.

Williams har store problemer med både balance og de ultrabløde dæk og er kun et par tiendedele hurtigere end Renault under træning.

Fuldt fokus før træning til en af sæsonens hårdeste opgaver. Foto: AP
Fuldt fokus før træning til en af sæsonens hårdeste opgaver. Foto: AP
 

På motorsiden har Renault brugt tre såkaldte tokens på en justering af til denne weekend, men det er kun Max Verstappen fra Red Bull, som får glæde af den - fordi hollænderen stod foran et skifte.

Ifølge teamchefen Christian Horner vil den betyde en fordel på 0,1 sekunder på en bane som Singapore. Den næste rigtige opgradering kommer først i 2017.

Benzinleverandøren Total har til gengæld nye dråber med til de fire kørere med Renault-motor.

- Benzinen betyder en lille smule. Ikke meget. Men i forhold til, at det er benzin, er det godt gået, siger Kevin Magnussen.

Motoren fra ulykken på Spa overlevede mirakuløst og er i brug igen til denne weekend - uden problemer.

Renault-tøven vrider armen rundt på Magnussen

Læserne griller Kevin: Se de bramfri svar

Kevins fremtid på spil: Magtkamp i kulissen hos Renault

Afslører forsinket Kevin-rival uforskyldt fremtiden her?

Watt: Renault-boss' udmelding er ikke godt for Kevin

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

En fuldtonet skandale