Forbereder sig til F1-grandprix på Playstation

Renault har ikke den nye bybane i Aserbajdsjan i sin simulator, så Jolyon Palmer har taget alternative metoder i brug for at forberede sig

Formel 1-karavanen rykker direkte fra Montreal til Baku denne weekend. (Foto: Jan Sommer)
Formel 1-karavanen rykker direkte fra Montreal til Baku denne weekend. (Foto: Jan Sommer)

I weekenden i Montréal jokede Kevin Magnussen, at han ville få brug for en GPS for at finde rundt på bybanen i Baku, hvor Europas Grand Prix køres i den kommende weekend.

Danskeren havde ingen ide om banens forløb ankomsten til Baku, fordi teamet i modsætning til nogle af konkurrenterne endnu ikke har den i sin simulator.

Teamkammeraten Jolyon Palmer afslører i Renaults optakt, at han har taget alternative metoder i brug for at forbedrede sig til det nyeste løb i kalenderen. 

- Det er en hel ny bane; vi har den ikke i simulatoren, så jeg har kørt et par omgange i Formel 1-spillet. Så jeg har haft et lille kig på den, siger briten, hvis Renault-racer for anden gang i denne sæson måtte udgå at et løb på grund af en vandlæk, siger briten.

Lewis Hamilton virker ikke voldsomt imponerent. Den forsvarende verdensmester kalder den nye bybane for lidt af en 'motorvej' på visse steder. Andre steder er den meget smal, ligesom den har en to km strækning med kun fire mindre kurver.

Renault-kørerne prøver første gang kræfter med banen i Baku til fredagens træning. (Foto: Jan Sommer)
Renault-kørerne prøver første gang kræfter med banen i Baku til fredagens træning. (Foto: Jan Sommer)
 

Renault møder dog langt fra op uforberedt.

Teknisk chef Nick Chester forklarer:

- Vi benytter et kort over banen og lægger da en ideal-linje (racing line). Derfra foretager vi alle vores simulationer for downforce og den slags. Således kan vi beregne nogle elementer til setuppet. Vi modtager også information om overfladen fra Pirelli, som laver en rangering over, hvordan overfladen er, hvilket hjælper vores forståelse.

Efter en barsk og kold weekend i Canada, hvor Jolyon Palmer udgik og Kevin Magnussen kæmpede med at få sine ultrabløde-dæk at fungere og blev 16'er, håber teamet på bedre resultater denne weekend.

Canada blev ikke nogen stor oplevelse for Kevin Magnussen og Renault. (Foto: Jan Sommer)
Canada blev ikke nogen stor oplevelse for Kevin Magnussen og Renault. (Foto: Jan Sommer)
 

- Vejrudsigten ser god ud for Baku med varme temperaturer, så vi burde ikke stå over for så mange problemer med at få dækkene i den rette temperatur. Når det er sagt, vil en ny overflade altid udvikle sig meget henover weekenden, så uanset hvad får vi sit at se til. Der er mange vægge, vi gerne skulle holde os fri af. Det er helt sikkert, siger Nick Chester.

Selv om begge Renault-kørere har ødelagt et chassis inden for de sidste løb, følger produktionen af nye trop. I denne uges repareres Kevin Magnussens chassis fra Montreal og bliver brugt som reservedel i Baku.

Marco Sørensen skal bruge ca. 30 dage i år i Lotus' simulator. (Foto: Luca Mazzocco/AP) Sport og Spil Kom indenfor i et Formel 1-teams allerhelligste værksted

Se også: Sådan lykkes Formel 1-feltets umulige mission

Her gik det galt for Kevin Magnussen under træning:

Se starten, hvor Felipe Nasr og Kevin Magnussen støder sammen:

Se også: Angriber Magnussen for hovedløs kørsel

Se også: Derfor blev Canada kedeligt for Kevin

Se også: Mercedes-chef overrasker: Vi har brug for kører-krig

12 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere