Forhandlinger trak ud: Nu betaler Kevin og Renault prisen

Renaults comeback i Formel 1 lider ifølge holdets tekniske direktør, Nick Chester, af at forberedelsen til sæsonen er startet for sent

Kevin Magnussen er godt klar over, at den første sæson hos Renault bliver fuld af store udfordringer. (TV: Jan Sommer/Ekstra Bladet)

Optakten til den kommende Formel 1-sæson kunne have formet sig en hel del bedre for Renault, end tilfældet har været. Det er i hvert fald opfattelsen hos det franske hold.

For overtagelsen af Lotus trak i langdrag, hvilket betød, at forberedelsen af den nye 'power unit' i Renaults racer ikke kunne iværksættes før sent i 2015.

Det fortæller teamets tekniske direktør, Nick Chester, i et interview med Autosport, hvor han kaster lys over den vanskelige fase op til overtagelsen og de konsekvenser, det nu får for holdets kørere Kevin Magnussen og Jolyon Palmer.

- Det var en udfordring. Normalt er det sådan, at når det bliver maj, er det meget svært at integrere en ny 'power unit'.  Vi var ikke klar over, hvad der ville ske før helt til sidst på året, siger Chester.

Problemet tog afsæt i det faktum, at Mercedes indtil Renaults overtagelse af Lotus, stod for leverancen af den vigtige 'power unit' til det nu hedengangne mandskab.

Men da der langt henne i 2015-sæsonen endnu ikke var klarhed omkring, hvorvidt den franske overtagelse af Lotus rent faktisk ville finde sted, valgte Mercedes at give sit materiale til Manor-teamet.

Reglerne vil således, at et fabriksteam (f.eks. Mercedes) maksimalt må assistere fire andre hold, og tvivlen endte med at koste Lotus. Der var ikke tid til at vente.

Esteban Ocon (test- og reservekører), Kevin Magnussen og Jolyon Palmer var alle tilstede under præsentationen i Frankrig den 3. februar. (Foto: Jan Sommer)
Esteban Ocon (test- og reservekører), Kevin Magnussen og Jolyon Palmer var alle tilstede under præsentationen i Frankrig den 3. februar. (Foto: Jan Sommer)

Ikke som ønsket
Så da Renault endelig kunne bekendtgøre, at overtagelsen var en realitet, og den franske gigant i den kommende sæson var klar til at agere som fakriksteam, fik man pludselig travlt i hovedkvarteret i Enstone. Særdeles travlt.

-  Vi var nødt til at ændre bagenden på chassiset og bilens kølesystem. At gøre det på en måned krævede en kæmpe mængde arbejde, siger Chester.

Renaults tekniske direktør ser med tilfredshed på det arbejde, der er gjort, og at tidsplanen - omend den har været presset - er fulgt så godt, som det har været muligt. Han erkender dog, at processen kunne være gået bedre, hvis man ikke var startet fra baghjul så at sige.

- Den (Renault-raceren, red.) er ikke så optimeret, som jeg havde ønsket. Der er ikke indgået store kompromiser, men vi havde ikke tid nok til at skabe den forbedring, vi havde ønsket os, siger Chester.

Han og resten af staben hos Renault får i næste uge svar på flere spørgsmål om det nye materiales kunnen og formåen.

Det sker, når Circuit de Catalunya danner rammen for den næstsidste officielle Formel 1-test, inden det går løs med årets første grandprix i Australien til marts.

Kevin Magnussen indtog podiet i sin Formel 1-debut - genoplev miraklet:

23 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere