Formel 1-ekspert: Det er gået for vidt

Sportschefen for Dansk Automobil Sports Union, Bo Baltzer Nielsen, kritiserer måden, hvorpå reglementet i Formel 1 bliver håndhævet

Kevin Magnussen blev straffet for sin duel med Jolyon Palmer i Barcelona. Generelt er der for kort til straf i sporten, mener sportschefen for Dansk Automobil Sports Union (DASU), Bo Baltzer Nielsen. (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen blev straffet for sin duel med Jolyon Palmer i Barcelona. Generelt er der for kort til straf i sporten, mener sportschefen for Dansk Automobil Sports Union (DASU), Bo Baltzer Nielsen. (Foto: Jan Sommer)

Kampen om VM-tronen i Formel 1 synes mere spændende end længe.

Nico Rosberg har fået hul til favoritten Lewis Hamilton, der er i voldsom jagt på holdkammeraten, hvilket kun har været med at intensivere Mercedes-krigen.

Læg dertil talrige overraskelser i indledningen af sæsonen, kører-rokader og senest en imponerende rekord-sejr til 18-årige Max Verstappen, og du har en motor-cocktail af underholdning.

Men er sporten trods alt det alligevel på vej ud på et sidespor? Når de kommer til ét særligt punkt, er svaret ja, hvis det står til sportschefen for Dansk Automobil Sports Union (DASU), Bo Baltzer Nielsen.

Han har således fundet malurt i bægeret, når det gælder den nuværende situation i verdens fineste motorsportsklasse.

I Baltzer Nielsens optik lider Formel 1 i øjeblikket af, at ønsket, om at håndhæve et enormt regelsæt helt ned i petitesse-afdelingen, ender med at lægge låg på spændingen og det, mange ser som værende kernen i sporten: kørernes vilje til at udvise mod og tage chancer.

Ifølge Baltzer Nielsen bliver der uddelt alt for mange straffe for det, han anser for at være bagateller, såvel som helt reelle og fair dueller ude på banerne.

Der er tale om en glidebane, mener han og fremhæver Kevin Magnussen som en kører, der har været ramt af den ujævne linje, som dommerne har praktiseret.

Under det spanske grand prix var det Renault-danskerens tur til at få et par strafpoint på sin licens for en kamp med teamkammerat Jolyon Palmer.

Denne dom kan forsvares, påpeger Baltzer Nielsen, der til gengæld mener, at den var helt gal, da Magnussen tidligere på året også var i søgelyset hos dommerne.

Se også: Nu kan du endelig se det: Her støder Kevin sammen med Palmer

Her er dommen, der blev fældet over Kevin Magnussen efter Spaniens Grand Prix.
Her er dommen, der blev fældet over Kevin Magnussen efter Spaniens Grand Prix.

Her overså han et rødt lys i forbindelse med en træning forud for Bahrains Grand Prix, hvilket førte til en straf, så den tidligere McLaren-kører skulle starte bagerst i ørkenstaten.

- Det handler om balancen mellem, hvad der er for meget, og hvad der er reel fair konkurrence. Der er mange, som mener, at der er i dag bliver tildelt for mange straffe, siger Bo Baltzer Nielsen til Ekstra Bladet.

- Det er klart en tendens, som har været stigende. Der har været straffe for banale ting. Vi så det med Kevin i Bahrain, hvor han overså det røde lys under fredagens træning. Det var en meget hård dom, og straffe som den ødelægger hele weekenden for kørerne, siger DASU-sportschefen.

- Tidligere var der også kollisioner i Formel 1, uden at folk blev straffet for det i samme grad som nu. Det er først i de senere år, hvor der er kommet fokus på alt det her. Jeg mener selv, at det er kommet for vidt, fortæller han.

Baltzer Nielsen understreger, at Magnussen efter hans opfattelse ikke skiller sig ud ved at optræde mere uforsvarligt end andre kørere. Tværtimod mener eksperten, at danskeren i flere tilfælde faktisk har været uheldig med at blive stemplet i den sorte bog.

- Der er mange andre, som også har fået et hak i kortet (strafpoint på licensen, red.). Som jeg ser det, har Kevin ikke et ry som ’bad boy’ i feltet, og det har han aldrig haft. Nogle af de straffe, han har fået i karrieren, har været hårde, siger Baltzer Nielsen.

Her ses den nuværende oversigt over kørernes strafpoint i forhold til licensen. Ved 12 point falder hammeren:

Se også: Perfekt test i Barcelona: Kevin gav os alt

Se også: Afslører Renault-chefen gode Kevin-nyheder her?

53 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere