Formel 1-hold rasende: Føler sig røvrendt

- Det er en dum regel, som burde fjernes. Ingen gør noget, lyder det bistert fra Renaults topboss

Renault røg lige udenfor pointene i sæsonens sidste grandprix. Video: Reuters/Ritzau Scanpix

En afskedssalut af en anden verden blev lige fyret af efter Abu Dhabis Grand Prix.

Afsender var Renault-teamets øverste chef, Cyril Abiteboul, der er godt gal i skralden efter en skuffende sæson.

Særligt én regel er han blevet harm over, og nu følte han, at tiden var inde til at slippe frustrationen løs.

Vi skal forsøge at gøre det kort:

I Formel-feltet har de seks kørere på topholdene så stor fordel, at de næsten altid sætter sig på de øverste pladser i kvalifikationen, hvilket kun efterlader fire pladser i sidste kvalrunde  - oftest fra syvende til tiendepladsen.

Topholdene går videre fra Q2 på medium-dæk, mens midterholdene kæmper på soft-dæk om en plads i det fine selskab.

Kørerne, som når i Q3, starter grandprixet på dækkene, som de har kørt med i Q2, mens dem udenfor top 10 selv kan vælge.

I sæsonens sidste løb kvalificerede Renault-kørerne Daniel Ricciardo og Nico Hülkenberg sig som nummer otte og ti og måtte starte på det bløde soft-dæk. De blev dog sat undervejs i løbet af Sergio Perez og Daniil Kvyat, der kunne tage en mere optimal dæk-strategi.

Nuvel, Abiteboul er sur, fordi han mener reglen om, at dækkene fra Q2 skal bruges fra start, er åndssvag.

- Det giver sådan en stor fordel til dem bagved, siger han til Motorsport.com.

Abiteboul er meget markant i sin kritik. Foto: Jan Sommer
Abiteboul er meget markant i sin kritik. Foto: Jan Sommer

Formel 1 - 4. dec. 2019 - kl. 07:24 Helt i særklasse: Var kollegaen knusende overlegen

Formel 1 - 30. nov. 2019 - kl. 11:57 Rekordregnskab: Lønforhøjelse til Magnussen

I F1's strategi-gruppe var det på tale at droppe den regel, og efter Renault-bossens hoved var de enige om at gøre det. Men de store hold og nogle af deres kunde-teams gik imod, da det kom til stykket, så nu føler han sig godt røvrendt.

- Så kom vi til afstemningen, og så vendte det. Jeg er oprørt over det, siger han og fortsætter sin svada om, at det er topholdene, der har fået denne regel i spil.

- Det er dum regel, som burde fjernes. Ingen gør noget, og jeg er ærligt talt oprørt over at se det ske igen.

Han indrømmer dog, at Renault selv har draget fordel af den ved nogle lejligheder, f.eks. i Japan og Mexico, da de startede udenfor top ti.

Det franske team, som tidligere har haft Kevin Magnussen i cockpittet, endte som nummer fem i den samlede kontruktørstilling, men blev hårdt presset af Toro Rosso undervejs. McLaren tog titlen som det bedste af de næstbedste hold.

Kevin Magnussen sagde adios med en kørerdragt, hvorpå der var skrevet: 'Thanks for 3 fantastic years. I learned a lot from you and I really think you are a fantastic engineer, and I know you will do great at McLaren. Vamos” Formel 1 - 1. dec. 2019 - kl. 22:48 Adios José: Kevin mister nøglehjælper

Kevin Magnussen og Christian Lundgaard i Formel 1 på samme tid? Det er en reel mulighed. Allerede næste sæson kan tre danskere være i F1-cirkusset, for også Frederik Vesti arbejder på en plads i supportserien F3 International. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Debriefing fra Abu Dhabi: Gambler med F1-fremtiden

47 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere