Formel 1 i våbenkapløb: Her er Haas' testplan

Næste uges test i Bahrain bliver stille for Haas F1, der først planlægger sin første store opdateringspakke til Barcelona om en måned

Følg Formel 1

Hos Haas F1 havde man en god fornemmelse efter vintertest. Tiderne så lovende ud ikke mindst, fordi Kevin Magnussen og Romain Grosjean kørte tungt rundt med meget benzin i tanken.

Sæsonpremieren bød på en suveræn og selv for teamet overraskende kvalifikation, inden årets første point kom i hus i Kina.

Begge biler kunne og burde have sluttet i top-ti på Shanghai International Circuit, hvilket teamchef Günther Steiner hæfter sig ved. Men også at der ingen garantier er for, at teamet bliver ved med at være lige så konkurrencedygtige.

- Vores løbsfart virker ret god. I Australien var vi lidt tilbageholdne, for det er en speciel bane. Shanghai er lidt mere standard, og bilen viste, den kan levere. Vi skal bare holde trit i udviklingskapløbet med de andre hold, siger Steiner til Ekstra Bladet. 

- For nu begynder folk at medbringer nye dele; det gør vi også, så vi skal bare prøve at holde niveau eller gøre det bedre. 

Traditionelt medbringer holdene årets første store opgradering, når feltet rammer Barcelona i maj. 2017 skiller sig ud, fordi året byder på nyt aerodynamisk reglement, så store fremskridt vil blive gjort løbende henover sæsonen.

Efter weekendens grandprix i Bahrain køres sæsonens første test, hvor de store teams allerede tester nye dele.

Ifølge Günther Steiner har Haas intet planlagt til Bahrain - udover test af nye bremser fra CI (Carbon Industries). Enkelte dele fra opgraderingspakken til Barcelona kan blive sat på raceren, men formentlig bliver det ikke klar. 

- Indtil nu har alt, vi har lavet i vindtunellen korreleret til bilen, så vi er ikke bekymrede over det, siger teamchefen.

Ligesom som konkurrenterne vil Haas i 2017 medbringer flere nye dimser end i fjor. Fokus er imidlertid på større pakker.

61328313.jpg 

Da Ekstra Bladet mødte Gene Haas i Australien fortalte teamejeren om sit lidt anderledes syn på opdateringer af raceren.

- Sidste år havde vi kun to større opdateringer. Nogle teams smider meget teknologi på deres biler, hvor de ikke helt ved, hvad der sker. Vi er mere konservative. Jeg har set biler, hvor der er revet dele af bilen, og de gennemfører stadig løbet i en god position.

- Nogle gange er jeg ikke så imponeret af alle de små dele, de tager med til løbene, når de taler om en halv procent. Gør det virkelig en forskel for os, for vi ligger?

- Jeg tror, færre og mere meningsfulde opdateringer er formentlig bedre for os end konstant at have mindre ting med, siger Gene Haas.

61058405.jpg

Watt: Kevin på niveau med stjernerne efter point-løb

Kæmpe rejseguide til Formel 1: Her skal du se Kevin køre

Watts syv krav til Kevin: Sådan får du succes hos Haas

Husker I Bahrain 2014? Rosberg og Hamilton i deres vildeste duel:

International ros til Kevin - giver baghjul til store stjerner

Uovertruffen aktion: Her overhaler F1-megatalent ni kørere... i træk!

Haas-boss efter første point: Kevin beviste sit værd

Kevin hylder afgørende beslutning: Det var et godt kald

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Hvordan synes Mette Frederiksen selv, det går?