Formel 1 indfører lønloft

Holdene er enstemmigt blevet enige om fra 2023 at indføre et loft på, hvor meget man må betale sine to kørere

Lønpakker som Lewis Hamiltons bliver ikke mulige fra 2023, når holdene 'kun' må bruge 30 millioner dollar på begge sine kørere. Foto: Rudy Carezzevoli/Ritzau Scanpix
Lønpakker som Lewis Hamiltons bliver ikke mulige fra 2023, når holdene 'kun' må bruge 30 millioner dollar på begge sine kørere. Foto: Rudy Carezzevoli/Ritzau Scanpix

Nu skal man ikke have ondt af Lewis Hamilton, som i weekenden overhalede Michael Schumachers 91 grandprixsejre og har kurs mod at sætte sig på alle væsentlige rekorder i Formel 1.

Lommesmerter får han næppe.

Heller ikke selv om Formel 1-holdene i denne uge ifølge en række internationale motorsportsmedier principielt er blevet enige om at indføre et lønloft til kørerne fra 2023.

Udgangspunktet er et maksimum på knap 200 millioner kroner om året (30 millioner dollar) fordelt på begge kørere.

Fra næste år indføres et budgetloft i Formel 1, som i 2023 er på 135 millioner dollar. Men her er netop kørerlønninger blandt undtagelserne.

Kun de allerstørste teams betaler SÅ mange penge til deres kørere, men de økonomiske konsekvenser af coronapandemien og ekstra fokus på udgifter resulterede i en enstemmig beslutning.

Formel 1-kontrakter er særlige ved typisk indeholde meget store præstationsbaserede bonusser, ligesom kørerne i modsætning til eksempelvis fodbold eller tennis ikke har enorme personlige sponsorer, men får en stor løn, fordi de står til rådighed for teamets sponsorer.

Lewis Hamilton er lønførende i Formel 1 med en nuværende aftale, der udløser op til 300 millioner kroner årligt. Sebastian Vettel befandt sig på et lignende niveau, mens han var i stand til at score sejrsbonusser hos Ferrari.

En retssag anlagt af Daniel Ricciardos eks-manager gav flere kraftige indicier på, at australieren tjener 200 millioner kroner om året hos Renault.

Ifølge den britiske Fleet Street-presse var der en lønforhøjelse på vej til 35-årige Hamilton i en ny treårig aftale.

Den snart syvdobbelte verdensmester har dog selv givet udtryk for villighed til mådehold og forståelse for både sportens og sin arbejdsgivers økonomiske situation.

Kevin Magnussen forlader Haas med pæne lovprisninger fra hans chef gennem de seneste fire år. Foto: Andy Hone/Haas F1 Team Formel 1 Bossens anbefaling: Kevin er modnet meget

Lewis Hamiltons far var til stede i Portugal for at fejre sønnens rekordsejr. Foto: Jorge Guerrero/Reuters Formel 1 I ekstase over historisk bedrift

Pierre Gasly var ikke meget for at forlade podiet efter sejren på Monza i denne sæson. Foto: Jennifer Lorenzini/Ritzau Scanpix Formel 1 Bekræfter sæde til stjernen

Lewis Hamiltons kontrakt udløber efter denne sæson, men begge parter understreger, at der hverken er stress eller usikkerhed. Briten jagter næste år endnu en titel for Mercedes

- Alle har viljen til at fortsætte. Situationen er simpel. Både Lewis og jeg lever som eneboere, og vores team er ekstremt disciplinerede. Altså vi tillader ikke, at flere end to spiser sammen. Naturligvis er kørerne de mest eksponerede, sagde Toto Wolff i Portugal.

- Jeg var i Monaco i sidste uge, men vi besluttede ikke at mødes, fordi det værste, der kunne ske, var, at jeg trak corona ind til vores møde. Det er bare ikke tiden til at mødes. Jeg håber, vi kan køre et par gode løb nu og derefter fokusere på kontrakten, siger Mercedes-bossen.

Med fem grandprixer tilbage fører Lewis Hamilton VM suverænt. Forspringet til Valtteri Bottas er på 77 point, hvorfor han i praksis har vundet og allerede kan sikre sit syvende VM om 14 dage i Tyrkiet.

Økonomiske årsager vægtede tungt i beslutningen om ikke at give Kevin Magnussen en kontraktforlængelse - LÆS HELE baggrunden her (+)

Teamet har for mig at se hovedet helt oppe i egen røv på rigtig mange punkter. Når de er hurtige, aner de ikke hvorfor, og når de er langsomme kender de heller ikke årsagen. Foto: Glenn Dunbar/Haas F1 Team Sport og Spil Nu er han vred: F1 er til grin

Foto: Mark Thompson/Getty/Red Bull Content Pool Sport og Spil Watt svinger kniven: Kører sig ud af sædet

Fire sæsoner fik Kevin Magnussen hos Haas. Internt på teamet var forventningen, at det ville blive til flere end det. Foto: Haas F1 Team Sport og Spil Debriefing fra Portimão: Meningen med Kevins fyring

44 kommentarer
Vis kommentarer