Formel 1 mod afgrunden: 'Uden penge er du ingenting'

Ifølge den tidligere Mercedes-testkører Sam Bird kan Formel 1 meget vel gå en dyster fremtid i møde, fordi penge i dag betyder meget mere end talent i sporten

San Bird har trods nuværende succes i Formel E-serien ingen forhåbninger om at få en chance i Formel 1. (Foto: AP)
San Bird har trods nuværende succes i Formel E-serien ingen forhåbninger om at få en chance i Formel 1. (Foto: AP)

Det siges, at penge ikke gør dig lykkelig, men tilværelsen synes dog at være en hel del lettere, hvis der er lidt mønt på bankbogen. Kastes blikket på Formel 1, findes der i hvert fald solid rygdækning for den påstand.

De seneste års udvikling i den fineste klasse af motorsporten har således med al tydelighed indikeret, at det er svært at gøre sit indtog på disse kanter uden store beløb på lommen.

På den led skiller denne afdeling af idrættens univers sig ud ved at kræve en hel del mere end rå talent og dedikation. Det er i al fald synspunktet hos Sam Bird, der har en fortid som testkører for Mercedes og i dag begår sig i den nye Formel E-serie.

Se også: Kevin Magnussen i spil til nyt sæde

Her har han stor succes og indtager i øjeblikket en tredjeplads i VM-stillingen, men den gunstige position giver ham ikke forhåbninger om at gøre et comeback på første klasse.

- I Formel 1 vil man ikke kigge på mig og tænke: 'Han er ved gud en god kører, som jeg må have fat i'. Medmindre du har bundløse lommer fulde af penge, bliver der ikke lagt mærke til dig længere, siger Bird ifølge The Times.

Svenske Marcus Ericsson havde en stor pose penge med, da han sikrede sig et sæde hos Caterham-teamet i den forrige sæson. (Foto: AP)
Svenske Marcus Ericsson havde en stor pose penge med, da han sikrede sig et sæde hos Caterham-teamet i den forrige sæson. (Foto: AP)

Endeløs cirkel
Den 28-årige englænder anerkender, at de økonomiske anliggender aldrig ville kunne tages helt ud af ligningen, når det gælder Formel 1, men racerkøreren er bekymret for den udvikling, han har kunnet følge fra tætteste hold i løbet af de seneste år.

Ønsket om at sætte forretning over flair og talent kan således ende med at give bagslag på sigt, og konsekvensen kan i værste fald blive af alvorlig og mærkbar karakter.

- De store hold bruger så mange penge i bestræbelserne på at skaffe sig point, der kan give dem en større andel af præmiepengene, som vil gøre dem rigere, siger Bird.

Se også: Banebrydende F1-regel skal hindre nye tragedier

- Det er en endeløs cirkel, der favoriserer de største mandskaber, mens de små teams ikke har andre valg end at ansætte kørere, som kommer ind med 15 til 20 millioner euro.

Og når en stor pengepung værdsættes højere end et stort talent, er det, at brikkerne på sigt ikke kommer til at passe sammen. Det forudser Bird, der har bange anelser i forhold til den fremtid, sporten går i møde.

Sergio Perez er en af de Formel 1-kørere, der menes at have nydt godt af at have mange millioner i ryggen fra private sponsorer. (Foto: AP)
Sergio Perez er en af de Formel 1-kørere, der menes at have nydt godt af at have mange millioner i ryggen fra private sponsorer. (Foto: AP)

Ungdommen er vigtig
Det skyldes, at Formel 1-feltets nuværende profiler, der har banet sig vej til toppen gennem hårdt arbejde og eminente evner bag et rat, ligesom det meste andet i denne verden har en udløbsdato.

- Formel 1 har behov for ungdommen i det lange løb, fordi der kun er et vis antal år, hvor Fernando Alonso, Nico Rosberg, Lewis Hamilton og Jenson Button vil være at finde her i sporten. Og når de er væk, hvem ender vi så med at se tage over?, spørger Bird retorisk.

Se også: Alvorligt slag: Derfor er McLaren handicappet i 2015

Samtlige Formel 1-sæder er besat forud for den kommende sæson, der modsat den forgangne bliver uden dansk deltagelse, eftersom McLaren valgte at degradere Kevin Magnussen og i stedet satse på Jenson Button og Fernando Alonso.

Danskeren må derfor indstille sig på at følge årets første løb fra fjernt hold, når gaderne i storbyen Melbourne i marts traditionen tro lægger asfalt til Australiens Grand Prix.

Det var på selvsamme bane, at Magnussen sidste år stemplede ind som et stort talent, da han her sikrede sig en plads på podiet i sin Formel 1-debut og dermed understregede, at succes og sensationer trods alt stadig kan skabes gennem slid og selviscenesættelse.

Genoplev Kevin Magnussens imponerende Formel 1-debut i tv-klippet her:

Formel 1-feltet i 2015

Mercedes: Lewis Hamilton/Nico Rosberg
Red Bull-Renault: Daniel Ricciardo/Daniil Kvyat
Williams-Mercedes: Valtteri Bottas/Felipe Massa
Ferrari: Kimi Räikkönen/Sebastian Vettel
McLaren-Honda: Fernando Alonso/Jenson Button
Force India-Mercedes: Nico Hülkenberg/Sergio Perez
Toro Rosso-Renault: Max Verstappen/Carlos Sainz Jr
Lotus-Mercedes: Romain Grosjean/Pastor Maldonado
Sauber-Ferrari: Marcus Ericsson/Felipe Nasr

0 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere