Formel 1-skilsmisse nærmer sig: ’Vi er tæt på vores grænse’

McLarens topchef Zak Brown overvejer kraftigt at bryde med Honda før tid

Fernando Alonso har gentagne gange beklaget sig over den manglende motorkraft i raceren. (Foto: Jan Sommer)
Fernando Alonso har gentagne gange beklaget sig over den manglende motorkraft i raceren. (Foto: Jan Sommer)

MONTREAL (Ekstra Bladet): Tiden er løbet fra parterapi, og under tre år inde i en tiårig aftale går McLaren med seriøse overvejelser om at stoppe samarbejdet med Honda før tid.

Japanerne skuffede ved ikke at have den længe ventede og tiltrængte motoropgradering klar til Montreal, som er årets første ægte powerbane.

McLarens nye topchef Zak Brown svarede igen i et bemærkelsesværdigt eksklusivt interview med verdens største nyhedsbureau, Reuters.

Hvilket svarer til at sende en pressemeddelelse ud om skilmisse-tankerne …

- Vi fik for nyligt at vide, at de ikke ville have opgraderingen klar til Montreal. Vi har ikke en endegyldig tidsplan, hvilket er bekymrende, fordi smerten er stor, og vi kan ikke sidde med hænderne i skødet for evigt.

- Jeg vil ikke gå ind i, hvad vores muligheder er. Vi ville foretrække at vinde verdensmesterskabet sammen med Honda. Men på et tidspunkt er du nødt til at træffe en beslutning om, hvorvidt det er muligt. Og vi har alvorlige bekymringer.

- Manglende opgraderinger og opgraderinger, som ikke når det niveau, vi havde fået stillet i udsigt, kan du kun leve med et stykke tid. Og vi er tæt på vores grænse. 

- Vi har nu nået det stadie, hvor du står ved en skillevej og skal vælge. Et år i Formel 1 er en evighed. Tre år er et årti. Og du kan ikke fortsætte for altid, siger Zak Brown.

McLaren-Honda igen i denne sæson haft store kvaler. (Foto: Jan Sommer)
McLaren-Honda igen i denne sæson haft store kvaler. (Foto: Jan Sommer)
 

Alternativet er tysk
Problemet for McLaren er, at Honda udover gratis motorer spytter ca. 100 millioner dollar i kassen om året i et team, som sidst havde en hovedsponsor i 2013.

Til gengæld taber McLaren et anseeligt millionbeløb i præmiepenge ved at ligge i bunden, pointerer topchefen.

Alternativet er at vende tilbage til Mercedes som motorleverandør, hvis parterne kan blive enige om en aftale. Efter Manors fallit har tyskerne i hvert fald mulighed for at skrive med endnu et kundeteam.

Efter sit Indianapolis 500-eventyr er Fernando Alonso tilbage i Formel 1, og spanieren fastslog torsdag, at en Mercedes-motor i hans McLaren ikke ændrer noget for ham.

Han vurderer teamets tilstand i september.

- Det er juni, så jeg kan ikke sige noget 100 procent. Tingene skal ændre sig, for jeg skiftede til McLaren for at vinde verdensmesterskabet, og vi er ikke i en situation, hvor det kan lade sig gøre. Hvis det ikke sker, skifter jeg projekt, siger spanieren.

Se også: Kevin om speciel bane: ’Det kræver store nosser’

Se også: Eksklusiv snak med Haas-boss: Kevin, kritikerne og kollegaen

26 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere