Formel 1 skruer op for larmen med 'trompetudstødning'

Efter to sæsoner med Formel 1-motorer, der i nogles ører lyder som symaskiner, bliver der sat fuld trompet på larmen fra 2016-sæsonen

Mere bulder og brag på banen, når Formel 1-bilerne kommer forbi - det er udsigten for 2016. (Foto: AP)
Mere bulder og brag på banen, når Formel 1-bilerne kommer forbi - det er udsigten for 2016. (Foto: AP)

Larmen har været der længe, larmen fra de folk, der synes, Formel 1-bilerne nu om dage har en helt vildt sløj lyd.

Formel 1-bilerne får de knapt så kraffulde GP2-racere til at lyde som rigtige racerbiler. Og hvis man sammenligner en Formel 1-bil med larmen fra en Le Mans-racer, er det endnu værre.

- It's shit, som den fire-dobbelte verdensmester Sebastian Vettel konstaterede i foråret 2014 efter i nogle få løb at have vænnet sig til den nye lyd.

- Jeg opholdt mig på pitvæggen under sidste løb (Vettel var udgået, red.), og lyden var lavere end i en bar. For fansene er det ikke godt. Jeg synes, F1 skal være spektakulær, og lyden er noget af de vigtigste, sagde tyskeren dengang.

Den sænkelse af lydniveauet i Formel 1, der i 2014 startede med indførelsen af de nye turbo-hybrid-motorer, bliver nu omgjort, så fansene på banerne igen kan få den tænderraslende oplevelse af motorlarm for fuld skrue.

Jenson Button og Ron Dennis stod på scenen sammen onsdag ved lanceringen af McLarens nye sponsor. Her blev der ikke talt fremtid. (Foto: AP) Formel 1 - 1. okt. 2015 - kl. 10:32 Officielt: McLaren bekræfter Jenson Button

Onsdag meldte motorsportens verdensforbund (FIA) ud, at der fra næste sæson vil blive gennemført ændringer i tekniske reglement, som sikrer mere larm.

- I 2016 skal alle biler have en separat udstødning, gennem hvilken alle udstødningsgasser skal passere, forklarer FIA om den nye del på bilerne, som skal efterligne Mercedes-racernes skåkaldte 'trompetudstødning'.

- Tiltaget er blevet til, for at øge larmen fra bilerne, men det vil ikke have nogen særlig effekt på motorkraft og udledning (af miljøskadelige gasser, red.), skriver FIA i en begrundelse.

Der er også blevet annonceret mindre ændringer i forhold øgede straffe for at forlade banen under kvalifikation og løb, ligesom der justeres i de straffe, et hold bliver pålagt, når de skifter motor eller gearkasse.

Han er en utrolig sympatisk fyr, Jenson Button. Men på sigt ville McLaren være bedre tjent med at give et af sine talenter chancen, mener Jason Watt. (Foto: Jan Sommer) Formel 1 - 1. okt. 2015 - kl. 14:18 Watt er rystet: Button er ikke pengene værd

21 kommentarer
Vis kommentarer