Formel 1 trækker i pink: Bliver helt skørt i Monaco

For første gang bringes det nye lyserøde hypersoft-dæk i spil - kørerne glæder sig

MONACO (Ekstra Bladet): Dækproducenten Pirelli sidder på lidt af en uriaspost i Formel 1 og har måttet høre på meget kritik, siden det italienske firma blev eneleverandør.

Men til Monacos Grand Prix er kørerne sjældent positivt stemt over dette års nyskabelse; hypersoft-dækket med de pink markeringer.

Denne weekend skal de i brug for første gang til grandprix-weekend.

Kevin Magnussen og Haas havde dem på racerne for første gang til testen, som efterfulgte løbet i Spanien for to uger siden.

- Det er et rigtig godt dæk. Barcelona er en bane, der virkelig slider på dækkene, og hvor der skabes meget energi i dem. På trods af det holdt dækkene rigtig fint og havde rigtig meget mere greb. De giver et stort skridt i greb uden samme skridt i slid, fortæller Kevin Magnussen til Ekstra Bladet.

- Normalt kan Pirelli-dækkene godt give dig mere greb, men så ryger de også efter en halv omgang. Her har de rent faktisk lavet nogle dæk, der kan holde et par omgange selv i kval-trim.

- Jeg håber, de kigger på, hvordan de har konstrueret det her dæk og lærer af det. Det her dæk er af en anden familie end ultra, super og soft.

Pirelli er udsat, fordi deres opgave sådan set ikke er at levere det hurtigste og mest holdbare dæk - som man ønsker det til eksempelvis Le Mans og udholdenhedsløb. I Formel 1 er dækkene designet til gradvist at blive langsommere for at fremprovokere pitstop og forskellige strategier.

- Men vi vil gerne have, at det giver mening. Med et større arbejdsvindue hvor det stadig virker, når det begynder at blive slidt. Så det ikke pludselig siger smask, og du er uden chancer. Hypersoft har en rigtig god performance i forhold til, hvor hurtigt det blivet slidt, forklarer danskeren.

Lewis Hamilton havde før Monaco kun prøvet hypersoft en enkelt gang; til Pirelli-testen efter sæsonafslutningen i Abu Dhabi i fjor.

- Jeg glæder mig til at komme ud på det, fordi det føltes fantastisk. På den her bane er det forhåbentligt bedre end noget andet dæk, vi har brugt her, siger verdensmesteren.

Haas gemmer hypersoft-dækkene til anden og tredje træning. Foto: Jan Sommer
Haas gemmer hypersoft-dækkene til anden og tredje træning. Foto: Jan Sommer
 

Sidste år blev der sat banerekord i Monaco: 1.14,820 minutter af Sergio Perez under grandprixet, hvor de officielle rekorder som bekendt sættes. Den får sikkert et nøk nedad, og det samme gør pole-position.

Kimi Räikkönen kørte i fjor 1.12,178 minutter.

Ifølge Renaults Carlos Sainz bør dækket alene levere mindst et sekund, så der er lagt op til fest under tidtagningen.

- Det bliver det rene vanvid. Med de nye biler sidste år var det helt særligt. I år med langt blødere dæk og det efter min mening bedste dæk, Pirelli har lavet i årevis, bliver det helt skørt, siger spanieren.

Monaco er en af Kevin Magnussens favoritbaner, og den bliver kun sjovere at køre på med de nye Pirelli-dæk. Foto: Jan Sommer
Monaco er en af Kevin Magnussens favoritbaner, og den bliver kun sjovere at køre på med de nye Pirelli-dæk. Foto: Jan Sommer
 

Se også: Mindede Kevin om gamle dage: - Jeg har aldrig kørt sådan et løb

Se også: Hamilton og Vettel åbne for at skabe drømmeduo

Kevin Magnussen glæder sig også:

- Jeg tror, det bliver sjovere med det øgede greb. Jeg tror dog ikke, at dækket er tæt på at være ekstremt. Hyper i Monaco bliver formentlig et hårdere dæk, end supersoft var i Barcelona.

Belægningen og de lavere hastigheder i fyrstedømmet slider ikke meget på dækkene, så løbet er en nem et-stopper. Træningerne vil give et klarere billede, men forventningen er, at de lyserøde dæk nemt holder til størstedelen af løbet.

Problemfyldt Haas-træning
Hos Haas blev man ikke så forfærdeligt meget klogere på de nye dæk under den første træning. Tekniske problemer i Kevin Magnussens side af garagen betød, at danskeren kun nåede syv omgange og slet ikke fik afprøvet hypersoft - det formentlig brændstofindsprøjtningen den var gal med.

Romain Grosjean nåede lige at få det testet en smule efter også at have tilbragt for lang tid i garagen. Franskmanden kyssede en væg lidt for hårdt, hvilket krævede skift af bilens gulv.

For Fernando Alonso var træningen også lidt af et mareridt. Spanieren tilbragte det meste af sessionen ude cockpittet, mens mekanikerne arbejdede med den elektroniske bremsepedal.

Som ventet af mange var Red Bull hurtigst. Max Verstappen var dog i dommernes søgelys efter at have bakket ud på banen efter en afkørsel, hvilket var ved at udvikle sig til en farlig situation, men hollænderen slap med skrækken.

Anden træning skulle gerne give nogle flere svar og forhåbentlig Kevin Magnussen på banen hele sessionen.

Følg med live på ekstrabladet.dk fra klokken 15.

Rivaler og dommerne var efter Romain Grosjean oven på crashet i Barcelona. Foto: All Over Press Sport og Spil Grosjeans onde spiral: Han har Kevin på hjernen

Foto: DPA Sport og Spil Død mand vandt VM: Her er alle de vilde historier fra F1

Sport og Spil Det ser du ikke på tv: Kom bag Haas' lukkede døre

Sport og Spil En halv times F1-baggrund: Grosjeans kvaler, Kevins fremtid og gamle unoder

19 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere