Forstå magtspillet i F1: Derfor trækkes fronterne mellem giganterne op

Det handler om, hvilken sport Formel 1 skal være i fremtiden, når de gamle teams for tiden skændes på livet løs med sportens nye ejere

Følg Formel 1

Hvordan skal Formel 1 udvikle sig i fremtiden?

Spørgsmålet er det helt centrale i det magtspil, som foregår i kulissen mellem sportens nye ejere Liberty Media og de store motorproducenter anført af hæderkronede Ferrari og Mercedes.

Alle ønsker den modernisering og tilvænning til en verden med internet og ændrede medievaner, som Bernie Ecclestone ikke formåede at iværksætte. Men ingen har lyst til at opgive deres privilegier.

Et årstal er centralt: 2021.

Her udløber den såkaldte Concorde-aftale, der knytter holdene, Formel 1's kommercielle interesser og det internationale motorsportsforbund FIA sammen. Kun Renault har forpligtet sig til at være en del af sporten efter 2020. Resten af de store teams kan i princippet forlade den kvit og frit.

Samme år giver mulighed for at indføre en ny motor.

Efter at have købt Formel 1 sidste år er det første store beslutning for Liberty Media og en smagsprøve på, hvad der venter, når de piller ved følsomme emner. Den nuværende konflikt er kun de første skudvekslinger, før det store slag skal stå, når de vil ændre fordeling af præmiepenge og indføre budgetloft for at gøre feltet mere lige.

De nye ejeres kongstanke er:

- Vi ønsker, at holdene skal konkurrere for at vinde, men vi vil have, at alle hold har en chance, siger Liberty-chefen Chase Carey.

***

Ramaskrig over nyt motorforslag

Oplægget til fremtidens Formel 1-motor var en V6 med turbo - ligesom de nuværende - men med nogle standardkomponenter, ligesom man dropper det ene hybrid-element og udvider det andet. Den vil være simplere, billigere, larme mere, men stadig være moderne teknologi.

- De nuværende motorer er et fantastisk stykke ingeniørarbejde, men det er ikke en fantastisk maskine til racerløb. De er meget dyre, de larmer ikke, de er sat sådan sammen for at kontrollere, hvor mange man bruger, og de skaber gridstraffe, som får Formel 1 til at ligne en farce, siger Ross Brawn, der er tidligere teknisk chef for blandt andre Benetton, Ferrari, Mercedes og nu sportslig ansvarlig for Formel 1.

Til sammen har Honda og Renault i denne sæson modtaget knap 700 pladsers straf på startgridden.

Nostalgikere og visse kørere ønsker gamle larmende V12'ere, men det kommer aldrig til at ske. Alle parter med en stemme ønsker en relevans og tilknytning til moderne gadebiler, så de skal være hybrider.

Men Mercedes, Ferrari og Renault var ikke imponerede i deres tilbagemeldninger. Og overraskende harske da de har siddet med ved bordet under tilblivelsen af forslaget.

Største bekymring er, at man skrotter for meget af den nuværende teknologi, så man i princippet skal opfinde en ny motorenhed.

- Vi må undgå at udvikle et nyt motorkoncept, der vil afstedkomme uhyrlige udgifter, mener Mercedes-teamchef Toto Wolff.

Uafhængige producenter som Ilmor og Cosworth kræver en ny motor for at træde ind i sporten; det samme gør Porsche, som pønser på at vende tilbage til F1.

doc6wdv7a1dlxfjijyvlot.jpg 

***

Ferrari truer: Vi vil ikke lege globalt Nascar

Som eneste team har Ferrari været en integreret del af Formel 1 siden tilblivelsen i 1950. Formel 1 er italienernes marketing, og takket være de gode aftaler med Bernie Ecclestone tjener de på sporten, uanset om de præsterer eller ej.

Ferrari-præsidenten Sergio Marchionne skærpede tonen over de seneste forslag fra Liberty Media. Han er imod standard-dele; en Ferrari skal være unik, og så bryder han sig ikke om for meget amerikanisering.

- Hvis vi ændrer sandkassen til et punkt, hvor vi ikke kan kende den igen, vil jeg ikke lege mere. Jeg ønsker ikke at lege Nascar på en global scene, det gør jeg bare ikke, siger Marchionne.

Trusler om at forlade Formel 1 er dog en gammelkendt taktik fra italienerne, som grundlæggeren Enzo Ferrari også benyttede sig af. De fleste iagttagere betragter udtalelserne som oplæg til forhandling.

- Ferrari bluffer, når de taler om at forlade Formel 1. Intet andet sted har så global rækkevidde. Aston Martin, McLaren, Lamborghini og Porsche ville udnytte det initiativ, mener Sky-ekspert og tidligere F1-kører Martin Brundle.

Ross Brawn virker nu heller ikke skræmt:

- Lad mig sige at Ferrari er en meget vigtig del af F1. Jeg arbejdede der i ti år. Jeg ved, hvad Ferrari repræsenterer. Vi ønsker at finde løsninger, så vi ikke mister Ferrari i fremtiden. Og det er jeg sikker på, vi kan.

doc6wijenk9tuu120k0h1cf.jpg 

***

Bekymret over fremtiden

Mercedes-æresformand og tredobbelt verdensmester Niki Lauda er bekymret, siger han til italienske Gazetto dello Sport.

- Det var rigtigt, at de amerikanske ejere havde behov for tid til at forstå, hvad F1 er, men den er ved at udløbe. Og hvad de tænker om fremtiden, bekymrer mig.

- De gentager, at vi skal udjævne ydeevnen mellem holdene, men F1's DNA er det modsatte. Du er et fjols, hvis du tror, at du har behov for en ny vinder hver uge for at gøre grandprixerne mere attraktive, siger Lauda.

Andre teamchefer står på den anden side.

- Jeg synes, Nikis kommentarer var lidt ... ubegrundede, unfair, siger Red Bulls Christian Horner til motorsport.com.

- For en gangs skyld har Formel 1 hyret specialister som Ross Brawn, og det team han har sat sammen. Og de laver rigtig analyse. For mange gange er der truffet hovsa-beslutninger. Måske går det ikke hurtigt nok til Niki, men jeg synes, deres tilgang er den rigtige.

Kevin Magnussens chef er enig:

- Niki og Bernie (Ecclestone) var sammen i 60 år, så måske er forandringer sværere at acceptere for dem end andre, siger Günther Steiner.

Holdene må dog indstille sig på, at præmiepengene falder med 13 procent til næste udbetaling. Hvilket hænger sammen med, at de nye ejere er begyndt på at investere i sporten, ansætte folk og for første gang har Formel 1 nu fået en marketingafdeling.

doc6wjcd8f1fc6ss6s2csp.jpg  
 

***

Bernie blander sig stadig

På godt og ondt er Bernie Ecclestone ansvarlig for, hvad Formel 1 er i dag. Dens popularitet og økonomiske succes gennem årtier. Men også at sporten endte på hænderne af en kapitalfond, som drænede kassen uden tanke på fremtiden og nye medievaner.

Den 87-årige tidligere F1-zar trækker sig ikke med stil og sender beredvilligt stikpiller af sted mod de nye ejere, hver gang en journalist beder om et interview.

- Vi kørte Formel 1 som en trestjernet Michelin-restaurant, nu behandler de det som fastfood. De prøver at gøre F1 til et show, har Ecclestone sagt i mange varianter i det forgangne år.

Senest advarede han mod, at Ferraris trussel om at forlade sporten var reel - og at et budgetloft ikke ville gøre nogen forskel. Selv om han stadig dukker op i paddocken, har Ecclestone været sat uden for indflydelse siden januar 2017.

doc6us2wp5tk60oyzln2h1.jpg

Eksklusivt indblik: Kevin Magnussen fortæller alt om Haas-raceren - få den komplette gennemgang her!

Formel 1's nye ambition: Haas skal kunne vinde

Dårlig nyt for fans: Formel 1 overvejer drastisk ændring

Porsche overvejer Formel 1 fra 2021

Desperate F1-teams til nye ejere: Beskyt os mod os selv

Seneste nyt

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Det er fuldstændig hat og briller