MONACO (Ekstra Bladet): Det strider mod en kører som Kevin Magnussens natur at brokke sig over radioen, men det er en nødvendig del af gamet og dybest set en dialog med dommerne.
Et par timer efter kvalifikationen var både han og teamchefen Günther Steiner frustrerede, for bilen var til, at de to Haas-racere kunne have holdt ved siden af hinanden. Romain Grosjean har haltet efter hele weekenden og kørte ottendebedste tid, da han endelig fik en ren omgang.
For Haas F1 var sjettepladsen en teoretisk mulighed, fordi Mercedes’ Lewis Hamilton var i overraskende store problemer.
I stedet blev Kevin Magnussen fanget bag den tredobbelte verdensmester og måtte bakke af for ikke at køre ind i ham. Dommerne sagde ingenting, men 24-årige dansker følte sig overbevist om, at Lewis Hamilton kun slap for påtale, fordi han er Lewis Hamilton.
- Jeg synes ikke, den med Lewis var okay. Den havde enhver anden fået en straf for. 100 procent. Stensikkert, sagde Kevin Magnussen, da han talte med blandt andre Ekstra Bladet efter tidtagningen.
Udfordringen for alle teams i Monaco er, at selv de ultrabløde Pirelli-dæk er for hårde. De er svære at få ind i det rigtige vindue, hvor de virker optimalt; selv et par grader gør en afgørende forskel.
Når der samtidig ikke er meget plads, skaber man hurtigt en trafikprop.
Faktisk var det planen at gøre det afgørende forsøg tidligere, men her kom Daniil Kvyat i vejen.
- Lewis var den værste, men ikke den eneste. I det sidste sving lavede han en fejl og ville køle sine dæk ned. Så vælger han at køre mega-langsomt, og jeg blev fanget af ham. Omgangen inden kom Kvyat ud til sin udeomgang og flyttede sig ikke. Fuldstændig ligeglad, siger danskeren.
- Bilen var sgu god. Der var meget mere i den. Jeg var de der tre-fire tiendedele hurtigere end Romain hele weekenden, så det er irriterende.
Teamchef Günther Steiner ville ikke gøre sig til dommer over Lewis Hamiltons kørsel.
- Det er svært at sige, for det er Monte-Carlo, der er trafik, og jeg har ikke set videoen endnu. Kevin sagde, at han blev holdt tilbage, og vi rapporterede det naturligvis. Normalt er jeg imod altid at hyle, men alle gør det. Nogle gange er det som om, det får konsekvens, hvis man ikke gør det, siger han.
- Lewis gjorde det ikke med vilje, han gjorde det for at have dækkene i den rigtige temperatur ved start-mål. Og det gør ikke mig eller os gladere, hvis nogen får en straf. Værre er, at Kevin mistede muligheden for at komme ind i Q3, og det kan vi alligevel ikke fikse. Hvad kan du gøre?
Teamchefen var ‘stensikker' på, at tiden var til det. Både danskerens bedste i den tredje træning og i Q1 var hurtigere end Jenson Button på tiendepladsen.
På grund af straf til begge McLaren-kørere starter Kevin Magnussen som 11’er, mens teamkammeraten er på ottendepladsen.
Kimi Räikkönen scorede sin første pole-position siden 2008. Og det er holder to Ferrarier i front i Monaco for kun anden gang siden 1979. Sebastian Vettel slog Valtteri Bottas med to tusindedele af et sekund i kampen om andenpladsen.
Grosjean med farlig manøvre:
Kimi-chok i Monaco: Kevin tosset på Hamilton