Fransk Haas-deroute: Kevin holdt sin mund

Fortsatte dækproblemer resulterede i sæsonens ringeste resultat for Haas i et kedeligt løb, som Lewis Hamilton vandt sikkert

Lewis Hamilton kørte en sikker sejr hjem 18 sekunder foran sin teamkammerat. Foto: Vincent Kessler/Ritzau Scanpix
Lewis Hamilton kørte en sikker sejr hjem 18 sekunder foran sin teamkammerat. Foto: Vincent Kessler/Ritzau Scanpix

For 12 måneder siden var Paul Ricard-banen scenen for en strålende sjetteplads til Kevin Magnussen og indledningen på en indbringende sommer for danskeren med point i fem af de seks løb før ferien.

Forsvaret mod Valtteri Bottas' Mercedes fremprovokerede smil hos teamejer Gene Haas og nåede med i den populære Netflix-serie 'Drive to Survive'. 

Men Haas kommer ikke til at spille nogen rolle i afsnittet om Frankrigs Grand Prix, når næste sæson udkommer.

Det eneste positive ved 2019-udgaven set med teamets øjne er, at det er overstået.

Kevin Magnussen slog kun de to Williams og sluttede nummer 17, mens Romain Grosjean udgik fra positionen foran efter 47 omgange. Hvilket formentlig skyldes taktiske årsager, så de til det kommende grandprix gratis kan skifte gearkasse.

- Hård dag, makker. Undskyld for at vi ikke kan få temperaturerne under kontrol. Tak for at bringe den hjem, sagde danskerens løbsingeniør efter ternet flag.

Efter radiobrok i Canada med en efterfølgende skideballe fra Günther Steiner holdt Kevin Magnussen denne gang sin mund.

Både under og umiddelbart efter løbet.

Når et team trækker en kører mod slutningen af løbet, er det typisk, så de kan skifte gearkasse til næste løb. Måske betyder det, at Ferrari har et hydraulisk hjulophæng klar til den franske side af garagen, for det kræver nemlig en anden gearkasse, hvis det mekaniske skal udskiftes. Foto: Gerard Julien/Ritzau Scanpix
Når et team trækker en kører mod slutningen af løbet, er det typisk, så de kan skifte gearkasse til næste løb. Måske betyder det, at Ferrari har et hydraulisk hjulophæng klar til den franske side af garagen, for det kræver nemlig en anden gearkasse, hvis det mekaniske skal udskiftes. Foto: Gerard Julien/Ritzau Scanpix
 

Haas splittede strategierne efter teamets værste kvalifikation i år, så Kevin Magnussen begyndte på medium og Romain Grosjean på det hårde dæk.

Hvilket ikke gjorde den store forskel.

Dækproblemerne fortsatte for teamet, og de var kun for alvor hurtigere end bundproppen Williams.

Før det ændrer sig, er begge kørere chanceløse.

Naturligvis var Kevin Magnussen skuffet:

- Endnu en dårlig dag for os som team, som vi gerne ville være foruden. Vi må arbejde med det, prøve at forbedre os og finde manglerne. Det er frustrerende, og vi vil gerne score point og være med oppe foran, men det kunne vi ikke i dag, siger han til 3+.

Se også: 'Grænsen til inkompetence er hårfin'

Bruger man fodboldterminologi, endte Frankrigs Grand Prix 0-0 uden nogen chancer.

Lewis Hamilton vandt igen med anseelig margin til sin teamkammerat Valtteri Bottas og udbygger dermed føringen i VM-stillingen. Formel 1-fans verden over havde drømt om en udfordring fra Ferrari, hvilket udeblev.

Knap 20 sekunder adskilte den forreste Mercedes og Charles Leclerc på tredjepladsen. Teamkammeraten Sebastian Vettel dummede sig under tidtagningen og startede kun syver. Tyskeren formåede kun at køre sig frem til femtepladsen med udsigt til Max Verstappens gearkasse.

Foto: Mark Sutton/Haas F1 Team
Foto: Mark Sutton/Haas F1 Team

Renault havde udset sit hjemmebanegrandprix til at være stedet, hvor de med store aerodynamiske opgraderinger skulle rykke klart forbi midterfeltet.

Spådommen holdt IKKE stik.

Ganske vist nåede de i pointene med begge biler, men det var McLaren - ligeledes med Renault-motorer - som førte midterfeltet an.

Carlos Sainz overhalede sin teamkammerat Lando Norris i starten, så spanieren sluttede sekser. Den britiske rookie havde kurs mod syvendepladsen, inden han til allersidst blev ramt af tekniske problemer, så både Ricciardo, Räikkönen og Hülkenberg slap forbi.

Det hæderkronede britiske team udbygger dermed sin fjerdeplads i konstruktør-VM og med hele syv point, idet Ricciardo tre timer efter løbet blev ramt af to tidstraffe, hvilket degraderede ham til 11. pladsen.

Se også: Tager røven på Haas-boss: Falsk Günther hitter

Formel 1 - 21. jun. 2019 - kl. 22:02 Ferrari-cirkus undrer Kevin: - For mange regler

Besøget på hjemmebane blev også ren nedtur for Pierre Gasly.

Han var hæmmet af som en af de få at skulle starte på brugte softdæk, som var ubrugelige i løbet, men efter fremgang for franskmanden på det seneste, var turen til Paul Ricard et tilbageskridt.

Fair nok at blive slået af sin teamkammerat, når han hedder Max Verstappen. Til gengæld dur det ikke på sigt at slutte uden for pointene, når man kører rundt i en Red Bull.

At det blev til et enkelt i det endelige resultat på grund af straffen til Ricciardo er en fattig trøst.

Han - og Haas - får en chance for oprejsning i Østrig allerede næste weekend.

Pierre Gaslys (t.h.) tid hos Red Bull risikerer at blive kort, hvis han ikke forbedrer sig henover sommeren. Helmut Marko (midten) brygger på en plan B. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Det ulmer på F1-kørermarkedet: To jokere lurer

Sport og Spil - Han prøvede at slå mig ihjel!

Nu er det alvor. Igen. Den tidligere racerkører Jason Watt risikerer at blive afhængig af andres hjælp resten af livet. Hans tilstand er så alvorlig, at han er mindre optimistisk i dag end efter den ulykke, der berøvede ham førligheden for 20 år siden. Foto: Tariq Mikkel Khan Sport og Spil Jasons nye mareridt: - Det vil være en katastrofal ændring i mit liv

Lewis Hamilton har efter sæsonens sjette sejr et forspring på 36 point til Valtteri Bottas og 76 point til Sebastian Vettel. Foto: JEAN-PAUL PELISSIER/Ritzau Scanpix
Lewis Hamilton har efter sæsonens sjette sejr et forspring på 36 point til Valtteri Bottas og 76 point til Sebastian Vettel. Foto: JEAN-PAUL PELISSIER/Ritzau Scanpix
 

164 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere