Frygtindgydende advarsel til F1-rivaler: Knusende fremskridt

- Sidste års bil ville være helt håbløs; den ville blive knust af den nye, siger Mercedes tekniske chef om 2018-raceren

Se nyt Kevin-interview: Haas-raceren er bedre end sidste år - Men disse ting skal fikses

MONTMELÓ (Ekstra Bladet): ‘Der er to regler i racing: Lov ikke for meget for så at underpræstere - gør det modsatte. Og den anden er: Bare vis dine resultater på banen’. 

Således sagde McLarens sportsdirektør Eric Boullier i begyndelsen af anden uges vintertest, efter hans team igen var løbet ind i tekniske problemer.

Franskmanden lovede ikke det store, men er overbevist om, at teamet får løst sine tekniske problemer før sæsonstarten i Australien.

Nogen som hverken underpræsterer eller er bange for at love meget, er de seneste fire års verdensmestre fra Mercedes.

Samme aften lagde tyskeren en kort video på Youtube, hvor den tekniske chef James Allison gennemgår forskellene på sidste års racer med denne sæsons W09.

Indlagt en klar advarsel til konkurrenterne.

Alle tager skridt frem et år efter en regelændring, men de skal være store, hvis nogen skal fange Mercedes. For tyskerne har ikke for vane at love for meget uden at levere.

Og ordene før 2018-sæsonen er store.

- Gennem hele bilen og på alle overflader har vi lavet nyt. Vi har fundet forskellige andre måder at gøre det på. Vi har fundet forbedrede måder at få downforce og ydelse ind i bilen. Isoleret set små fremskridt, men lagt sammen bliver de noget enormt, siger James Allison.

Mercedes 2018-racer er smallere og hurtigere end sidste års model. Foto: Jan Sommer
Mercedes 2018-racer er smallere og hurtigere end sidste års model. Foto: Jan Sommer
 

- Sidste års bil var den hurtigste derude. Den vandt flere løb end nogen anden og blev naturligvis vinder af mesterskabet.

- Men sidste års bil ville være helt håbløs; den ville blive knust af den nye på grund af alt det arbejde, alle disse mennesker har lavet henover et år med modifikationer på et hvert niveau. Alle er små, men bliver til sammen til et enormt facit og en bil, som bare er meget, meget hurtigere, lyder det fra Mercedes-chefen. 

Udover introduktionen af halo’en og ændringer i reglementet, som forbyder hajfinnen, er den største synlige ændring smallere sidepods på siderne af bilerne. Mercedes har virkelig formået at gøre bilen slankere og har pakket motor samt udstødning tættere sammen.

Se også: Stadig lidt for snedige? F1-boss frygter motorfusk

Formel 1 - 1. mar. 2018 - kl. 08:03 Danske Formel 1-fans snydt i lækker lancering

Se også: Test-drama: Alonsos racer mister hjul under F1-test

- På den nye bil er det en meget, meget slankere ting. Det ser ikke ud af meget, men når man lægger det hele sammen, er der noget i omegnen af 0,25 sekunder bare der. Meget hår blev tabt i det projekt, men til slut er resultatet noget, som er kønt at kigge på og endnu vigtigere er temmelig meget hurtigere, siger Allison, der skiftede til Mercedes fra Ferrari før 2017-sæsonen.

Briten har desuden arbejdet i Enstone for både Renault og Lotus.

Vintertesten i Barcelona er i fuld gang, og holdene har travlt efter sidste uge var spildt på grund af vejret. Ekstra Bladet vender tilbage med livedækning torsdag, når Kevin Magnussen har sin sidste testdag inden sæsonstart.

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jonas Skov Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen