Fyreseddel lurede: - Jeg tabte fatningen

Romain Grosjean og Kevin Magnussens kollision i sommer var tæt på at få alvorlige konsekvenser, afslører Günther Steiner. Teamchefen var stiktosset

Günther Steiner var klar til drastiske handlinger efter sammenstødet mellem Haas-kørerne på Silverstone. Foto: Jan Sommer
Günther Steiner var klar til drastiske handlinger efter sammenstødet mellem Haas-kørerne på Silverstone. Foto: Jan Sommer

Topmålet af en rædderlig sæson for Haas-teamet indfandt sig 14. juli på Silverstone. Her lænede en af kørerne sig op af en fyreseddel efter deres crash. Konflikten blev siden løst, men alvorlige konsekvenser var en mulighed.

- Det var ret tæt på. Som du ved, er jeg temperamentsfuld, smiler Günther Steiner, da Ekstra Bladet satte sig ned med teamchefen under sæsonafslutningen i Abu Dhabi. 

Vi skruer tiden tilbage: Virkeligheden havde indtruffet sig. Millioner var spildt på nyttesløse opdateringer, som ikke havde leveret.

I Storbritannien indledte man forsøget med at sætte Romain Grosjean og Kevin Magnussen i hver sin specifikation af bilen for at komme til bunds i VF19’eren uforståelige opførsel under løb.

Ikke alene kørte duoen sammen for anden gang i sæsonen. I modsætning til Barcelona to måneder tidligere kørte de på Silverstone hinanden af.

Begge stod til skideballe. En time efter ternet flag dukkede Kevin Magnussen endelig op efter en langstrakt dopingkontrol. 

Romain Grosjean var for længst omklædt.

Mødet tog højst et par minutter, før danskeren stormede ud af Haas-lejren.

Kort efter fulgte Günther Steiner. Meget offentligt lige midt i paddocken stoppede han Jesper Carlsen og skældte Magnussens assistent huden fuldt.

Ingen ville sige noget. Al kommunikation foregik via ansigtsudtryk med parterne.

Stemningen er blevet god igen mellem kørerne og deres chef. Günther Steiner understreger, at den dårlige 2019-sæson skyldes bilen, og ikke dem som fører den. Foto: Jan Sommer
Stemningen er blevet god igen mellem kørerne og deres chef. Günther Steiner understreger, at den dårlige 2019-sæson skyldes bilen, og ikke dem som fører den. Foto: Jan Sommer
 

Undtagelsen var Steiner. Den normalt så joviale teamchef var ikke til at få øjenkontakt med.

- For mig var det mærkeligt. På Silverstone troede jeg, at jeg var klar til mødet. Men da jeg så dem begge to, tabte jeg fatningen. Det var tæt på, at noget skete, erindrer bossen. 

- Det var så skuffende. Vi var i gang med så svær en periode i sæsonen; vi havde en mulighed og så ødelagde vi den i sving fire-fem. Hvordan kan det ske?

Teamejer Gene Haas tog situationen lidt mere roligt. Crashet fyldte ikke det store, da man i sommerpausen debatterede, om Romain Grosjean skulle fortsætte sammen med Kevin Magnussen; danskeren havde allerede en kontrakt til 2020.

Haas-kamphanerne havde allerede været for tæt på hinanden efter en genstart i Spaniens Grand Prix, hvor duellerne blev så voldsomme, at teamchefen måtte skride ind på radioen.  

- Hvis jeg tænker tilbage nu, skabte vi nok lidt problemet selv. Ikke fordi jeg skal finde på undskyldninger for kørerne. Men der var SÅ meget pres. I Barcelona var der ingen grund til sammenstødet, hvilket der aldrig er, men på Silverstone tror jeg, at de satte sig selv under så meget pres for at præstere, at det skete. 

- De burde have været klogere, for den slags kan ikke tvinges frem. På intet tidspunkt i år har jeg givet vores kørere skylden for de manglende resultater. 

I 2018 stødte duoen også sammen. Hidtil har de haft lov til at køre race mod hinanden, men siden i sommer er tilladelsen trukket tilbage og erstattet af teamordrer.

- Jeg reagerede meget voldsomt på Silverstone, for nu var det ikke acceptabelt længere. Det er en af de slags ting, du ikke kan blive ved med at gøre. De talte indbyrdes og bad mig om fremover at give dem klare instruks om, hvad de skulle gøre i en given situation. De ville have det fint med det, og derfor har vi fået det under kontrol.

Hvem der havde skylden for sammenstødet for crashet i England, er Steiner ligeglad med. Det var despekt for teamet, at ingen af kørerne gav sig. Foto: John Sibley/Reuters/Ritzau Scanpix
Hvem der havde skylden for sammenstødet for crashet i England, er Steiner ligeglad med. Det var despekt for teamet, at ingen af kørerne gav sig. Foto: John Sibley/Reuters/Ritzau Scanpix
 

- Under starter og genstarter er det svært at kontrollere alt. Jeg kører ikke bilen. Den samtale har vi også haft. Gutter, I er nødt til at selv at tale sammen om jeres tilgang til starten. Beslutninger skal træffes i millisekunder, og I er nødt til at have en indbyrdes forståelse. Ligesom fodboldspillere behøver I ikke at bede om en aflevering. De ved, hvor de skal løbe hen for at få den målgivende aflevering.

- Jeg blev aldrig vred over start-episoderne, for jeg er racer nok til at vide, at der sker ting, du ikke kan forudse. Der findes 18 andre biler ud over vores.

- Jeg synes, anden halvdel af sæsonen var bedre, og jeg tror, det handlede om klar besked. Er man bagklog, er det nemt at sige, hvorfor gav du dem ikke besked allerede sidste år? Men de lader til at komme overens og ryger ikke i flæsket på hinanden som på nogle teams. Om søndagen vil de bare begge have for meget ud af for lidt, hvilket skyldtes bilen, siger teamchefen.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Vi bliver stærkere

Konkurrencen bliver knivskarp i 2020. McLaren har endelig vendt bøtten efter seks skuffende sæsoner. Store investeringer hos Renault og Racing Point bør slå igennem.

Alligevel ryster teamchef Günther Steiner ikke på hånden. Haas kommer til at køre med om fjerdepladsen i konstruktør-VM.

- Hvad skulle få mig til at tro, at det IKKE var muligt, når vi gjorde det sidste år. I 2017 var vi middelmådige, men blev stærkere i 2018 med det samme reglement. Jeg håber, vi gør det samme.

- Hvis vi bliver stærkere, har nogle af vores rivaler måske toppet lidt, mens vi er i fremgang. Jeg kan ikke se, hvorfor vi ikke bliver bedre, siger han. 

Nedturen i 2019 ændrer ikke troen på det lille teams ansatte og koncept.

- Helt ærligt så synes jeg, at teamet har håndteret det godt. Selvfølgelig er det nemmere, hvis man har en god sæson og scorer gode resultater, men de tror på, at vi kan få det gjort. Fordi vi gjorde det sidste år. Der er ingen følelse af at være på en synkende skude. 

- Stemningen er stadig positiv, men næste sæson kan ikke komme hurtigt nok, og samme følelse har jeg.

2020-sæsonen kan ikke starte hurtigt nok, siger Günther Steiner. Foto: Jan Sommer
2020-sæsonen kan ikke starte hurtigt nok, siger Günther Steiner. Foto: Jan Sommer
 

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Kurs mod særlig rekord

 

Forholdet mellem Romain Grosjean og Kevin Magnussen har ikke været uden gnidninger. Alligevel har de kurs mod en bemærkelsesværdig rekord.

62 grandprixer har de været teamkammerater, hvilket bringer dem i top ti over Formel 1’s længstvarende parforhold …

Efter 2020-sæsonen rykker duoen op på en delt fjerdepladsen sammen med Lewis Hamilton og Valtteri Bottas. Kun overgået af Barrichello/Schumacher (102), Coulthard/Häkkinen (98) og Vettel/Webber (94).

Kan det fortsætte til 2021? Günther Steiner har altid sagt, at hvis teamkammerater bliver for gode venner, går det ud over farten.

- Kun resultaterne afgør det, og i år skyldtes resultaterne ikke dem. Det er en anden grund til, at vi ikke skiftede en. De dårlige resultater skyldes, at teamet havde lavet en dårlig bil - ikke dem, siger Haas-teamchefen.

- Får vi en god bil, kan man se på, om man ville gøre større fremskridt med andre kørere. I øjeblikket vil ingen kører i vores bil kunne gøre en forskel.

Teamchef Günther Steiner gør status over den forgangne i sæson i selskab med Ekstra Bladets udsendte. Foto: Jan Sommer
Teamchef Günther Steiner gør status over den forgangne i sæson i selskab med Ekstra Bladets udsendte. Foto: Jan Sommer
 

49 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere