God følelse hos Kevin: - Ekstremt hurtige

Vintertesten begyndte problemfrit hos Haas, der satte personlig rekord med Kevin Magnussen bag rattet

Første testdag blev udmattende grundet 106 omgange, men uden de store problemer for Haas og Kevin Magnussen. Foto: LLUIS GENE/AFP/Ritzau Scanpix
Første testdag blev udmattende grundet 106 omgange, men uden de store problemer for Haas og Kevin Magnussen. Foto: LLUIS GENE/AFP/Ritzau Scanpix

Allerede efter frokostpausen spåede Renaults Esteban Ocon, at banerekorderne i den kommende sæson vil falde en efter en.

Indikationerne fra første testdag før 2020-sæsonen peger da også på, at samtlige teams har fundet mere fart og downforce henover vinteren.

En ting er, at bedste tid var over et sekund hurtigere end i fjor. Nok så vigtigt er kørernes feedback, og de stemmer i samme kor som den tilbagevendte franskmand.

- De er ekstremt hurtige. Jeg kørte gennem sving ni med fuld gas allerede på anden omgang; det var ikke engang noget, der skulle bygges op til, hvilket er ret ufatteligt. De her biler er vildt hurtige og en fornøjelse at køre, sagde Kevin Magnussen efter sin første dag bag rattet af VF-20’eren.

Dagens anden bemærkelsesværdige detalje var, hvordan ingen teams lod til at have tekniske problemer. Alle ti nåede over 100 omgange, hvilket sammenlignet med tidligere tests også er ekstremt. 

For Haas var der også tale om en personlig rekord med danskerens 106 ture rundt på Circuit de Barcelona-Catalunya.

- Vi håbede, at bilen føltes god, hvilket den gjorde. Det var bare en god dag. Vi kørte flere omgange på første dag end nogensinde, hvilket er godt, siger han.

Torsdag tager Romain Grosjean over, før Haas-duoen deler tjansen fredag på tredje og sidste testdag i denne uge. Foto: LLUIS GENE/AFP/Ritzau Scanpix
Torsdag tager Romain Grosjean over, før Haas-duoen deler tjansen fredag på tredje og sidste testdag i denne uge. Foto: LLUIS GENE/AFP/Ritzau Scanpix
 

Som altid handler første testdag om systemtjek og såkaldt korrelation mellem vindtunnel og banen. Holdene skal vide, hvorvidt bilen opfører sig, som de havde forventet. Ikke om at køre omgangstider, der trækker overskrifter. 

- Første dag er ikke en kedelig dag, fordi du får føling med bilen, men der er rigtig mange tests, som intet har med performance at gøre. Det handler mere om temperaturer og indsamling af data, siger danskeren.

Derfor hverken kan eller vil han udtale sig om, hvor i midterfeltet Haas placerer sig, når det bliver alvor.

- Alle har forbedret sig. Spørgsmålet er, hvor meget de har forbedret sig. Men det er for svært at sige, hvor alle er. Vi får at se, om vi har forbedret os nok, siger han.

Motorindstillinger, brændstofmængde og forskellige testprogrammer gør det umuligt for holdene på nuværende tidspunkt at spå om den interne hakkeorden fra sæsonstart.

Haas-teamchef Günther Steiner stjæler igen billedet i Netflix-serien 'Drive to Survive'. Foto: Netflix Formel 1 - 17. feb. 2020 - kl. 10:00 Netflix afslører Haas-drama: - I er to fucking idioter

Se også: Mercedes sprænger banken: Vil forgylde Hamilton

Når Kevin Magnussen er næstlangsomt på første dag, fortæller det absolut ingenting.

Hverken om bilen er god eller dårlig.

Ferrari var tredjelangsommeste team på førstedagen under to tiendedele fra Haas. Det billede ændrer sig med garanti, når det bliver alvor.

Kørermarkedet til 2021-sæsonen er allerede fuldt i gang. Magnussen-lejren har god grund til at holde øjne og ører godt åbne. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Kevins hede Ferrari-drøm - og de lukkede døre

Sebastian Vettel kan sætte gang i en større rokade, hvis tyskeren enten går på pension eller stopper hos Ferrari. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Rokade lurer: Orkanvarsel i Formel 1

Et hybrid mellem Kevin Magnussen og Romain Grosjean ville være tæt på en perfekt racerkører, mener Ayao Komatsu (t.h.). Men begge har områder, hvor de kan forbedre sig. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Han har alle data: Her skal Kevin forbedre sig

41 kommentarer
Vis kommentarer