- Gokart er hårdere end Formel 1

Det konstante fokus på at spare benzin og dæk, ødelægger moderne Formel 1, mener Kevin Magnussens teamkammerat Romain Grosjean

Romain Grosjean på vej til løbet i Canada i selskab Kim Keedle, den ene af hans to faste fysioterapeuter. Foto: CHARLES COATES/Ritzau Scanpix
Romain Grosjean på vej til løbet i Canada i selskab Kim Keedle, den ene af hans to faste fysioterapeuter. Foto: CHARLES COATES/Ritzau Scanpix

MONTREAL (Ekstra Bladet): Er moderne Formel 1 hårdt nok for kørerne? Nej, mener den femdobbelte verdensmester Lewis Hamilton, som drømmer om større fysiske udfordringer fra 2021, når sporten får et nyt regelsæt.

- Man burde være fysisk udmattet som efter et maraton. Jeg kunne formentlig køre to eller tre grandprixer i træk, siger Hamilton. 

Haas-køreren Romain Grosjean mener imidlertid, at Mercedes-stjernen skyder forbi skiven. Løsningen er ikke at gå bort fra servostyring eller gearskift på rattet.

Moderne Formel 1-racer er så rigeligt udfordrende, HVIS kørerne fik muligheden for at slippe dem løs over en fuld løbsdistance.

- Jeg kørte et gokartløb med mine venner for nylig. 125 kubik med gearskift. Og jeg var mere træt end efter et Formel 1 grandprix, siger franskmanden.

- Hvorfor? Fordi du presser den hele tiden, og du skal ikke spare benzin. Nutildags skal vi spare brændstof.

- Dernæst og mest vigtigt: Vi skal håndtere dæk hele tiden. I løbet i Barcelona føltes det, som om du kører med 50 procent af bilens kapacitet. Derfor er det ikke hårdt, konstaterer veltrænede Grosjean.

- Hvis løbet var ligesom kvalifikationen, og vi kunne presse den på samme måde hver eneste omgang, ville vores nakker være totalt fucked i slutningen. Vi ville være trætte, og fokus ville forsvinde.

Foto: Mark Thompson/Ritzau Scanpix
Foto: Mark Thompson/Ritzau Scanpix
 

- Når man hele tiden skal slippe gassen for at spare benzin og dæk, hvor er det så trættende for kroppen og koncentrationen? Det er de to væsentlige pointer.

- Hvad vi har brug for, er biler, vi kan få lov til presse. Og vend tilbage til optankning undervejs, så vi ikke skal køre rundt med 100 kg i begyndelsen, men kun 30-40 kg. Så kører vi et par sekunder hurtigere, hvis ikke mere, og det bliver hårdere.

Akilleshælen er stadig de udskældte Pirelli-dæk, som alle Formel 1-teams har benyttet siden 2011. Italienerne kunne sagtens lave dæk, der kunne holde, men de nuværende er designet til at falde fra hinanden for at fremprovokere pitstop.

Se også: Kevin kogte over: - Absurd frustrerende

Se også: Topboss sviner F1-dæk: Giver Mercedes unfair fordel

Kørerne hader dem, og her er Romain Grosjean og Lewis Hamilton helt på linje.

For efter en meget lang liste af ønsker til 2021-regler, endte verdensmesteren med at byde ind med sit hedeste ønske:

- Vi har brug for bedre dæk. Vi har brug for bedre dæk.

Hvordan ville Kevin Magnussen ændre Formel 1, hvis han fik chancen? Læs hans bud her

Foto: Haas F1 Team Sport og Spil Debriefing fra Montreal: Kevin smadrede for 12 millioner

Pierre Gaslys (t.h.) tid hos Red Bull risikerer at blive kort, hvis han ikke forbedrer sig henover sommeren. Helmut Marko (midten) brygger på en plan B. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Det ulmer på F1-kørermarkedet: To jokere lurer

Sebastian Vettel var rasende efter, han fik frataget sejren. Her vender han om på 1 og 2, så Hamiltons bil står ved andenpladsen. Foto: Dan Istitene/Ritzau Scanpix. Sport og Spil Slatten afgørelse: Se F1-karaktererne her

44 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere