BAHRAIN (Ekstra Bladet): Haas-teamchefen Günther Steiner var stadig tvær efter Kinas Grand Prix, selv om Kevin Magnussen havde scoret årets første point. For italieneren havde svært ved at tilgive dommerne for deres fem pladsers straf til Romain Grosjean, som kostede muligheden for at få begge kørere ind i pointene.
Franskmanden havde heller ikke lagt situationen helt bag sig efter ankomsten til Bahrain.
- Jeg er ikke vred, men synes, den straf var en joke: Vi har brug ensartethed og bedre kendelser. Du kan ingenting gøre, der er ingen appelmulighed, siger Grosjean.
Problemet opstod, da Sauber-reserven Antonio Giovinazzi crashede på vej ud af det sidste sving ind på langsiden under tidtagningen. Hvilket ødelagde mange køreres sidste forsøg.
Heriblandt Romain Grosjean og Jolyon Palmers, der begge blev straffet for ikke at have sagtnet farten tilstrækkeligt under dobbelt gule flag.
Efterfølgende lagde Grosjean sin telemetri på sociale medier, hvor man kunne se, at han to gange slap gassen, hvilket kostede ham et sekund.
Han er fuldt bevist om, at Formel 1 ikke ønsker en gentagelse af Jules Bianchis skæbnesvangre ulykke, som skete under gule flag. Men!
- Jeg har kørt over 100 grandprixer, jeg er over 30 år gammel, jeg har Jules på min hjelm til hvert løb, jeg ved, hvad gule flag betyder, og jeg slap gassen. Hvad kan jeg ellers gøre? Og jeg fik stadig en straf, siger Haas-køreren.
- Reglen er klar. Du skal sænke farten og være klar til at stoppe. Skal jeg næste gang stoppe bilen, hoppe ud og se, hvad der sker?
- Du kan ikke være klar til at stoppe en Formel 1-bil uden at være i fare. Du kan være i kontrol, klar til at skifte retning og undvige. Du kan stoppe en Formel 1-bil med 160 km/t på 40 meter. Vores syn er bedre end det især på en langside.
Mest af alt er franskmanden træt af, at der ikke en appelmulighed. Han havde slet ikke forestillet sig, at han ville blive kaldt ind til stewards. Og kun skyldige kommer med lange søforklaringer, mener han.
- Jeg så gerne, at de kaldte en tilbage, når de havde besluttet sig. Så kan du argumentere lidt mere. For hvis du kommer der første gang til stewards og giver lange forklaringer, ser du skyldig ud.
- Jeg mødte bare op og sagde, at jeg slap gassen før svinget, igen da jeg så bilen, passerede den og færdiggjorde min omgang. Så fik jeg en straf..
- Hør her, jeg åbnede ikke engang min DRS (den kørerkontrollerede bagvinge). Først troede jeg, at det bare var et gult flag. Det er svært at se på vej ind i det sving. Der var mange ting, de kunne have spurgt mig om, siger Romain Grosjean.
- Anyway …
Med den tætte kamp i midterfeltet har Haas F1 brug for at styre uden om straffe, hvis teamet skal have to kørere i top-ti.
Haas-boss stadig tvær: Begge biler burde have scoret point
Kevins kollega irriteret: Det var en joke - hvad lavede han?
Haas-boss efter første point: Kevin beviste sit værd
Straffet Grosjean starter bagerst: Haas-boss fatter ingenting
Formel 1’s nye motorplan: Brølet skal tilbage