Grosjeans kontrakt-finte overraskede Kevin: 'Anede ikke der var forskel'

Efter en dårlig oplevelse i 2015 besluttede Romain Grosjean, at det var slut med at låne sin racer ud - i stedet må Kevin Magnussen bøde

Ekstra Bladets F1-ekspert gennemgår forventningerne til weekendens løb fra Montreal, Canada.

MONTREAL (Ekstra Bladet): 13 gange i løbet 2015-sæsonen måtte Romain Grosjean overlade sin Lotus til Jolyon Palmer under første træning. Den oplevelse ønskede franskmanden ikke at gentage, så han insisterede på visse rettigheder vedrørende fredagskørere, da han satte sin underskrift på sin kontrakt med Haas F1.

Hvad angår fordelingen, var der derfor ikke meget at snakke om, da Ferrari ønskede at give sin tredjekører Antonio Giovinazzi træningstid på kundeteamet.

- Den blev besluttet i 2015, da jeg skrev under på min kontrakt. Jeg havde lært af min erfaringer. Jeg ønskede ikke at overlade min bil mere. Günther spurgte, om jeg ville afgive en enkelt træning, og jeg sagde ja, siger Romain Grosjean, da Ekstra Bladet møder ham i Montreal.

De resterende seks gange (Silverstone, Ungarn, Italien, Malaysia, Brasilien og Abu Dhabi) må Kevin Magnussen vige pladsen.

Situationen er ikke ideel for hverken Haas-teamet eller hans danske kollega.

Alligevel bringer ordningen ‘andre fordele med sig’, som Grosjean udtrykker det. Hvilket er ensbetydende med rabat for teamet på Ferrari-regningen. 

Kevin Magnussen havde naturligvis foretrukket at sidde i raceren til hver session. Situationen taget i betragtning er bænkepladsen imidlertid ikke en, der bekymrer ham.

- Det var en del af den kontrakt, jeg fik tilbudt. Hvis jeg skal være ærlig, så vidste jeg ikke, at der var nogen forskel på vores kontrakter. Lige på det tidspunkt var jeg helt ligeglad; jeg ville bare gerne skrive under og komme ud at køre og være med på teamet. Det var det vigtigste for mig, siger han til Ekstra Bladet.

- Nu var det mig selv, som forhandlede den her kontrakt. Og det er svært at få det maksimale ud af alle punkter. Lige på det punkt var Romain åbenbart bedre til at forhandle end mig. Og han havde en meget dårlig oplevelse med sit tidligere hold, hvor de tog alle hans fredage, siger danskeren.

Kevin Magnussen i selskab med sin løbsingeniør Giuliano Salvi på vej rundt på Circuit Gilles Villeneuve. Foto: AP
Kevin Magnussen i selskab med sin løbsingeniør Giuliano Salvi på vej rundt på Circuit Gilles Villeneuve. Foto: AP
 

Fordi Haas er et lille team, som kun undtagelsesvis låner Ferraris simulator, betyder de mistede træninger mere, end hvis det var sket hos McLaren eller Renault. 

- Det påvirker en lille smule, fordi vi ikke har nogen simulator, og jeg derfor ikke kan sidde og køre en masse omgange ind i kroppen. Så man bruger første træning til lige at lære banen at kende og komme ind i rytmen. I de træninger kommer jeg lidt bagud, men det er ikke noget, jeg dør af, siger Kevin Magnussen.

Sidste års toer i GP2-mesterskabet har danskeren ikke det store kendskab til.

- Jeg kender ham ikke rigtig og har aldrig kørt mod ham. Jeg har kun set ham i Formel 1, hvor jeg heller ikke rigtig så ham, fordi jeg fokuserede på min egen weekend. Men han virker som en god kører, siger han om 23-årige Giovinazzi.

Da Button vandt det længste grandprix nogensinde:

Se også: Trods flere uheld: Haas opjusterer sæsonmål

Se også: Formel 1-skilsmisse nærmer sig: ’Vi er tæt på vores grænse’

Se også: Mercedes-boss om vilde rygter: 'Måske har de festet for meget'

Se også: Kevin om speciel bane: ’Det kræver store nosser’

44 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere