Grotesk tæt: Optur for Haas

Kevin Magnussen starter 12’er i Tysklands Grand Prix efter at have misset Q3 med sølle 13 tusindedele af et sekund

Bliv klogere på Hockenheimring i Tyskland, hvor der køres Formel 1 i denne weekend.

HOCKENHEIM (Ekstra Bladet): Få tusindedele blev altafgørende for Kevin Magnussen i en historisk tæt tidtagning på Hockenheimring.

På danskerens afgørende forsøg i Q2 låste han hjulene i den første sektor, hvilket blev kostbart, da de fleste af rivalerne forbedrede sig til allersidst.

Han starter derfor Tysklands Grand Prix som 12’er med frit dækvalg, hvilket hos Haas opfattes som noget positivt.

Efter den forfærdelige fredag, hvor den opgraderede Haas-racer ikke opførte sig som forventet, var den og Kevin Magnussen som forvandlet fra tredje træning. Og ikke mindst konkurrencedygtig, mens Romain Grosjean i den tidlige version af årets Haas-racer fortsatte de gode takter.

Kun Williams og Toro Rosso har ikke en bil i top ti, hvilket understreger hvor grotesk tæt denne tidtagning var.

I Q2 kørte seks mand stort set ens tider, men kun halvdelen af dem nåede ind i top ti:

Hülkenberg: 1.12,766

Grosjean: 1.12,769

Perez: 1.12,776

Giovinazzi: 1.12,786

Magnussen: 1.12,789

Ricciardo: 1.12,799

Så bliver det ikke meget tættere: 0,033 sekunder adskilte seks mand …

Romain Grosjean klemte lidt mere ud af sin racer og starter derfor sekser. Titlen som ‘best of the rest’ går imidlertid til Kimi Räikkönen og Alfa Romeo, som var marginalt bedre.

- At slutte seks og 12 i kvalifikationen efter en udfordrende periode i de sidste par løb er ret godt. Uheldigvis låste Kevin hjulene på sin sidste omgang i Q2, så han klarede den ikke, men det var ekstremt tæt mellem nummer otte og 13, siger Günther Steiner.

- Det har været et godt stykke arbejde fra hele teamet for at få os tilbage, hvor vi vil være.

Foto: KAI PFAFFENBACH/Ritzau Scanpix
Foto: KAI PFAFFENBACH/Ritzau Scanpix
 

Om nogen havde Sebastian Vettel drømt om at gøre god figur i det foreløbigt sidste Formel 1-grandprix i Tyskland.

Ikke mindst fordi han sidste år foran sit hjemmepublikum begik en af sine mange fejl og smed et topresultat ved at køre galt i regnen.

Men det endte som et mareridt for ham og Ferrari, da turboen fejlede i begyndelsen af tidtagningen. Tyskeren starter derfor bagerst.

Ferrari-nedturen fortsatte i Q3, hvor et problem med brændstofstilførslen betød, at Charles Leclerc starter tier.

På forhånd så Ferrari ud til at have bilen, som kunne slå Mercedes, men med dem ude af billedet snuppede Lewis Hamilton en ‘nem’ pole-position foran Max Verstappen.

Det helt store spørgsmål hos Haas er immervæk, om opturen fortsætter gennem løbet. Uanset hvilken specifikation af bilen, man har brugt, har farten over distancen været deres store problem …

Se også: Haas-ultimatum efter kæmpe farce

Formel 1 - 26. jul. 2019 - kl. 18:46 Brat opvågnen: Chokerende Haas-fund

Formel 1 - 26. jul. 2019 - kl. 06:26 Haas-bossens opsang: - I svigter holdet

92 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere