Groteske scener: F1 fastholder omdiskuteret regel

Trods frygt om mange gridstraffe i den kommende sæson skal hver Formel 1-kører klare sig med tre motorenheder per snude i 2018, men strafsystemet bliver simplere

Kevin Magnussen blev også overrasket over sin startplacering i Italien ...

Startgridden på Monza til Italiens Grand Prix var årets mest groteske. Til tidtagningen regnede det almindelig vand over parken uden for Milano, men til selve løbet var nedbøren skiftet til straffe.

Kevin Magnussen kvalificerede sig som 16'er, men blev forfremmet til en startplacering som nier. Sauber-duoen endte 18 og 19 i tidtagningen for at starte 11-12. Max Verstappen udnyttede sine færdigheder i regnvejr til at køre næstbedste tid efter suveræne Lewis Hamilton og startede 12'er ...

For at nævne et par eksempler.

Ni kørere havde straffe med sig til dette løb; hovedparten på grund af deres motorenheder fra Renault eller Honda. I 2017-sæsonen måtte der kun benyttes fire af de komplicerede motorenheder til sæsonens 20 grandprixer, før der begyndte at falde straffe.

På grund af konkurrenters straffe blev Kevin Magnussen rykket syv placeringer frem på startgridden i Italien. Foto: Jan Sommer
På grund af konkurrenters straffe blev Kevin Magnussen rykket syv placeringer frem på startgridden i Italien. Foto: Jan Sommer
 

Alt tyder på, at de groteske og for mange fans uforståelige scener fortsætter. I den kommende sæson får hver kører kun allokeret tre motorenheder til 21 grandprixer.

Og det bliver der ikke lavet om på, selv om Red Bull støttet af McLaren har ført kampagne for en ændring.

- Det er noget, som blev besluttet. Nogle mennesker tænker stadig, hvorfor har vi ikke en motor til hele mesterskabet? Det er ikke noget nyt. Det blev besluttet for år tilbage til 2018-sæsonen, siger præsidenten for det internationale motorsportsforbund FIA Jean Todt ifølge motorsport.com.

- Vi har haft nogle møder med holdene. Men som reglerne er lavet, kræver det 100 procent enstemmighed, hvis vi nu skal beslutte at gå tilbage til fire enheder. Og vi får ikke 100 procent enighed, så vi er nede på tre motorer, siger Todt.

Honda og Renault skal levere væsentligt mere driftsikre motorer, før stormvarslet over gridden kan afblæses til 2018. McLaren modtog 380 pladsers straf i 2017 alene på grund motoren. For de tre teams med Renault-hestekræfter lød totalen på 320.

Startgridden på Monza var en årets mest spektakulære, men sværest for fans at forstå. Foto: Jan Sommer
Startgridden på Monza var en årets mest spektakulære, men sværest for fans at forstå. Foto: Jan Sommer
 

I praksis modtog hverken Ferrari eller Mercedes motorstraffe i løbet af sæsonen.

Hvorfor Ferrari-præsidenten Sergio Marchionne har fastslået, at han ikke ser nogen grund til at ændre på reglerne. 

Grunden til at indføre motorkvoter er nobel nok. Hver enhed koster en formue, så rigere hold vil få en fordel, hvis de har råd til at udskifte oftere.

McLaren skifter fra den mindst pålidelige motor til den næstmindst pålidelige. Deres sportschef er på samme hold som den anden store Renault-kunde Red Bull.

- For mig er det at gå for langt. Jeg siger ikke, at vi har behov for 12 motorer pr. weekend som for 20 år siden. Men tre motorer per sæson, hvor er teknologi-tiltrækningen, siger Eric Boullier til Autosport.

- Den anden ting er omkostningerne, som er gået den forkerte vej. For at bruge færre og færre enheder har det kostet motorleverandørerne formuer at lave dem mere driftsikre. Så de penge skal tilbage ind i systemet, og det hjælper ikke til med at få en billigere handel, siger Boullier.

En motoraftale for et kundeteam koster i størrelsesordenen 75-100 millioner kroner.

Selve udregningen af straffene bliver dog lidt simplere, da World Motor Sport Council i Paris på årets sidste møde besluttede at ændre reglerne.

Hvis en kører får en straf på over 15 placeringer - svarer til to komponenter i en motorenhed - skal han starte bagerst. Og hvis mere end en kører får så stor en straf i samme løb, bliver de rangeret bagerst i den rækkefølge, som straffene blev uddelt. 

 

Kevin Magnussen finder det store smil frem i selskab med sin løbsingeniør Giuliano Salvi. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Efter første Haas-sæson: Udlandet dømmer Kevin

Se også: Det fik konsekvenser: Kevin-biludlejning dyrt for Haas

Se også: Smagsprøve på næste F1-sæson: Bedre end nogensinde

Se også: Kæmpe rokade på plads: 11 minutter der ændrer Formel 1

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen