JEDDAH (Ekstra Bladet): På mange måder var grandprixet i Saudi-Arabien en positiv overraskelse for Kevin Magnussen og Haas-teamet.
Point er altid lig med succes på teamet, men nok så vigtigt var bilen konkurrencedygtig under løbet, og uden safetycar var flere point inden for rækkevidde.
Selv om man troede og håbede på, at Jeddah Corniche Circuit passede bedre til VF-23’eren end Bahrain International Circuit, var der frygt for, at man havde et seriøst problem.
For under test og til sæsonpremieren så dæksliddet hos Haas alarmerende stort ud.
- Som jeg har sagt før, er vi nødt til at vente til efter løbet i Australien for at se, præcist hvor vi er, sagde Haas-teamchef Günther Steiner til Ekstra Bladet i Jeddah.
- Jeg tror, at vi bevæger os i den rigtige retning. Bahrain var ekstrem for vores bil. Kravene til bagdækkene er store, fordi asfalten er meget ru, og de lange sving sender mere energi gennem dem.
Den tekniske samarbejdspartner Ferrari havde det svært i Bahrain med de samme problemer, og det blev ikke meget bedre i Saudi-Arabien, selv om banen er noget mere nænsom ved dækkene. Ligesom Haas håbede de på, at problemerne i Bahrain kun relaterede sig til banens beskaffenhed.
Tilbage i 2019 var Haas-raceren hurtig under kvalifikation, men helt ubrugelig i løb. Bagdækkene gled rundt, og overfladetemperaturerne røg op, fordi man manglede downforce bagtil.
Det er helt fint til et par enkelte omgange, mens dækkene er nye, men ikke til en løbsdistance.
Haas var halvvejs gennem den sæson, før de for alvor fandt ud af, hvad der var galt. På grund af banernes karakter opdagede teamet ikke for alvor problemet under test i Barcelona eller til det første løb i Australien. Hvorefter det gik helt galt til løb to i Bahrain.
Udviklingsprogram på plads
Så slemt så det trods alt ikke ud i år, om end Günther Steiner indrømmer, at 2019-sæsonstarten spøgte.
- Vi har et godt udviklingsprogram på plads. Hvad end der sker, tror jeg, at vi ved, hvad vi skal. Men der er altid det deja-vu, at mareridtet fra 2019 kommer tilbage, siger Steiner.
- Men jeg tror, at hvis der er et medfødt problem i bilen, har vi bedre viden og forståelse for, hvilken retning vi skal udvikle i, siger teamchefen.
- Så følelsen efter Bahrain var anderledes i år, end den var 2019?
- Ja, den var anderledes. Især da vi fik set nærmere på, hvad der skete, og hvad bilen rent faktisk gjorde. Vi har en bedre fornemmelse af, at hvad end der sker, så kan vi fikse det, siger han.
Foreløbigt er det planen at introducere de første små opgraderinger af VF-23 til grandprixet i Miami, som er årets femte løb.