Håbløs racer: Kevin er komplet chanceløs

Jason Watt har ikke stor tiltro til Renault og Kevin Magnussen i dagens grandprix

Jason Watt har ikke den store tiltro til Kevin Magnussen i dagens løb (Foto: Jan Sommer)
Jason Watt har ikke den store tiltro til Kevin Magnussen i dagens løb (Foto: Jan Sommer)

NÅR MAN KIGGER på Kevin Magnussens muligheder i Europas Grand Prix på gaderne i Baku i Aserbajdsjan, så kan de ikke beskrives meget bedre end komplet chanceløse.

Kevin Magnussen forsøger at køre sig i stilling til endnu et år hos Renault i 2017, og det ser indtil videre ganske fornuftigt ud, men for pokker hvor er det dog ærgerligt at se teamet være så langt fra konkurrencedygtige, som tilfældet er lige p.t. Når Kevin bliver næstsidst i kvalen kun foran teamkammeraten, så synes det pludselig meget, meget langt væk, at vi ved det russiske grandprix tidligere i år så Kevin i den gule Renault-racer køre en bund solid 7. plads hjem foran Red Bull og andre topteams.

Jason Watt har ikke den store tiltro til Kevin Magnussen i dagens løb (Foto: Jan Sommer)
Jason Watt har ikke den store tiltro til Kevin Magnussen i dagens løb (Foto: Jan Sommer)
 

Kevin udtaler efter kvalen, at man i træningerne lørdag formiddag allerede her indså, at farten slet ikke var der. Så man valgte fra teamets side at forsøge sig med et ganske anderledes setup til kvalen, som så desværre viste sig ikke at fungere. 

 DET GØR ONDT at se et team på Formel 1-niveau, som nærmest må kaste terninger, når der skal forbedres på bilen. Det bliver en noget lang eftermiddag for Kevin og co., og man må håbe på en masse uheld og konkurrenter, som ender i muren, og på den måde kan man klynge sig til en minimal chance for point – men det er godt nok et langskud.

Kigger man på tophastighederne for de forskellige kørere, var Kevin absolut langsomst, så jeg kan ikke engang få øje på, at danskeren vil være i stand til at foretage en reel overhaling.

I den modsatte ende af feltet satte Rosberg alle på plads med en fantomtid, som tegner et billede af Mercedes, som har skruet godt op for tempoet siden Canada, hvor Vettel og Ferrari faktisk var inden for rækkevidde af de dominerende drenge fra Stuttgart.

Se også: Kevin før kvalen: Vi skal arbejde lidt

Kevin Magnussen under kvalifikationen i Baku (Foto: AP)
Kevin Magnussen under kvalifikationen i Baku (Foto: AP)

Se også: Her kræver Bakus mure sit første F1-offer

 LEWIS HAMILTON havde til gengæld store problemer med grejet, som slet ikke virkede optimalt. Der var tydelige problemer med hans elektroniske ’engine brake’ på baghjulene, som slet ikke leverede den ønskede bremsekraft, og den forsvarende verdensmester låste flere gange sine forhjul i nedbremsningerne.

I Q3 kom englænderen i sit stress over det mangelfulde grej til at dreje en centimeter for tidligt ind i et sving, og han snittede stenvæggen og knækkede styretøjet og må tage til takke med en startplacering som 10’er.

Ved siden af Rosberg på forreste række bliver det i stedet for Hamilton nu Red Bulls Daniel Ricciardo, og bag ham har vi Sebastian Vettel, som jo er kanonstarteren af dem alle i hele feltet, så det skal nok blive underholdende ned mod første sving efter starten. 

 STAKKELS SERGIO Pérez kørte i sin Force India ellers anden hurtigste tid, men en udskiftning af en gearkasse oven på et crash i træningen koster mexicaneren fem pladsers straf. Det bliver rigtigt spændene at se, hvad han kan udrette fra den startplacering. Han er jo en af de bedste til at få sine dæk til at række langt, så måske et langt første stint kan få Pérez i nærheden af podiet.

I det hele taget er der mange bejlere til pladserne efter Rosberg. For folk som Räikkönen, Verstappen og Bottas havde også god fart i bilen, men manglede lige det sidste held i kvalen, hvor der var mange perioder med gule flag, hvor man altså ikke må forbedre sin omgangstid.

Det er første gang, der skal køres race på banen, og i F1-rugeklassen GP2 var der lørdag løb, og der var masser af afkørsler og safety car-perioder, og selv om man må formode, at en F1-stjerne har mere overblik end de unge aspiranter i GP2, så skulle det undre mig, hvis der ikke kommer op til flere perioder, hvor safety car’en må på banen og samle feltet op, mens der bliver ryddet vragrester væk fra kørebanen.

 MED ANDRE ORD – eftermiddagens grandprix skal nok bliver underholdende, og meget kan ske, men det skal der også gerne, hvis man hedder Lewis Hamilton og starter 10’er, eller hvis man hedder Kevin Magnussen og holder næstsidst i en håbløs, langsom racerbil.

I Kina crashede Kevins bil (Foto: AP)
I Kina crashede Kevins bil (Foto: AP)

Se også: Magnussen og Renault rammer bunden i Baku

Se også: Forbereder sig til F1-grandprix på Playstation

39 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere