Haas-boss ellevild: En rigtig Kevin-manøvre

Massa-overhalingen beviser, hvorfor Haas satsede rigtig ved at hyre Kevin Magnussen, siger teamchefen

Årets overhaling? Nicolas Kiesa analyserer Magnussens Massa-overhaling.

Mens Kevin Magnussens løbsingeniør Giuliano Salvi jublede over radioen og roste sin kører, sukkede Romain Grosjean i sin radio. Trods den bedste holdindsats i teamets historie mente franskmanden, at der var mere i den.

Teamchef Günther virkede nu ikke, som en mand der så Japans Grand Prix som en misset mulighed for at slå Force India:  

- Vi har haft værre eftermiddage …

- Det var godt og en hård weekend indtil da, men i løbet fungerede bilen ret godt, og begge kørere var glade for den. Så scorer man point. Så simpelt er det, sagde teamchefen efter løbet ifølge Ekstra Bladets pressekilder i paddocken.

En langsom Felipe Massa lå og spærrede for begge Haas-kørere, før en dristig overhaling fra Kevin Magnussen banede vej forbi for både ham selv og teamkammeraten.

Et naturligt højdepunkt for teamchefen.

- Skal vi kalde det en rigtig Kevin-manøvre. Han kan lykkes med den slags. Vi pressede ham, fordi Hülkenberg lurede bagved. Han ventede til Massa blev lidt distraheret og kom på indersiden. Et meget cool ’move’, siger Steiner.

I Monaco blev Romain Grosjean otter og Kevin Magnussen tier. Det var første gang teamet havde to kørere i pointene. På Suzuka kunne Haas F1 Team fejret et marginalt bedre resultat. Individuelt er Romain Grosjeans femteplads i Bahrain sidste år det bedste. Foto: Haas F1 Team
I Monaco blev Romain Grosjean otter og Kevin Magnussen tier. Det var første gang teamet havde to kørere i pointene. På Suzuka kunne Haas F1 Team fejret et marginalt bedre resultat. Individuelt er Romain Grosjeans femteplads i Bahrain sidste år det bedste. Foto: Haas F1 Team
 

Overhalingen var aggressiv og primært rost efterfølgende af stort set alle andre end Felipe Massa. Og Günther Steiner bifalder endnu gang Kevin Magnussen stil – både når det gælder aggressive angreb og forsvar.

- Vi er her for at lave et show. Når det er tid til at rykke, er det tid til at rykke. Det er en af grundene til, at Kevin kører for os. Fordi han kan lykkes med den slags manøvrer.

- Alle siger, at det er aggressivt, men det er ikke en dårlig ting. Forventer de, at vi bare skal køre i cirkler og lade folk køre forbi? Så kommer folk ikke og ser os mere. Det er racing.

- Sidste gang beklagede Alonso sig. Han kæmpede mod mig ... Virkelig?

- Kevin er ikke her for at være fyld, vi kører også race. Jeg respekterer Alonso for hans mesterskaber, men det giver ham ikke retten til, at andre ikke må passere ham. Jeg er meget okay med, hvad Kevin foretager sig, siger Steiner.

De seks point til Haas-kørerne luner i VM-stillingen. Før sæsonens sidste fire løb har Haas F1 generobret syvendepladsen i konstruktør-VM et point foran Renault.

Se også: Efter løbet i Japan: To verdensmestre straffet

Se også: Frustreret Grosjean: Kevin holdt mig tilbage

Igen viser Kevin at han ikke lader sig intimidere af kongernes kritik, siger Jason Watt. Foto: Allover Press Sport og Spil Jason Watts dom: Pragtpræstation af Kevin

Se også: Teamordre lurede hos Haas: Så fik Kevin nok

Kevin Magnussen kalder Giuliano Salvi for den bedste løbs-ingeniør, han har arbejdet med. Og italieneren er positivt overrasket over samarbejdet. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Løbs-ingeniøren totalt overrasket: 'Troede Kevin var besværlig'

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen