Haas-boss forsvarer teamordre: Derfor skulle Kevin forbi

Romain Grosjean var igen frustreret, men teamchef Günther Steiner forsvarede strategien, som sikrede Kevin Magnussen point i Kina

- Jeg vil ikke kommentere den del af racet.

For anden weekend i træk havde Romain Grosjean emner at diskutere med teamchef Günther Steiner efter løbet. Over radioen var franskmanden svært utilfreds med at skulle lukke Kevin Magnussen forbi efter allerede seks omgange, og han ønskede ikke efterfølgende at uddybe sine synspunkter til tv.

Sæsonstarten har været frustrerende for Grosjean, som stadig har sit første point til gode, selv om Haas F1 Team har ligget til i den sjove ende af midterfeltet i de første tre grandprixer.

Han får dog ikke det store ud af at debattere teamordren med teamchef Günther Steiner eller chefingeniør Ayao Komatsu. Haas’ strategi virkede og kunne have resulteret i dobbelte point med en syvendeplads til Kevin Magnussen og en niendeplads til Romain Grosjean, hvis ikke en safetycar godt halvvejs var kommet i vejen.

Det blev til et enkelt dansk point, mens Daniel Ricciardo kørte en forrygende Red Bull-sejr hjem – fra en startposition som sekser.

Teamledelsen vidste på forhånd, at de måske skulle skride ind. For da Kevin Magnussen missede kvalfinalen og startede lige uden for top ti, havde danskeren i modsætning til sin teamkammerat frit dækvalg til løbet og dermed bedre gummi til den et-stopper, som begge Haas-kørere var på.

- Vi satte os ned før racet og sagde, at vi er nødt til at lege med strategien. Hvem er hurtigst? Når man starter 11’er på soft, er du helt klart hurtigere end 10’eren på ultrasoft. På dette tidspunkt var vi ret hurtige, og vi lod Kevin stikke af sted, fortæller Günther Steiner på sin pressebriefing efter løbet i Kina.

Kevin Magnussen fik modsat Romain Grosjean point i Kina. Foto: Steven Tee/LAT Images/REX/All Over Press Sport og Spil Watts dom: Topkarakter til Kevin - den her gør ondt på Grosjean!

Artiklen fortsætter under billederne

Haas-duoen var endnu en gang ved at komme på kant ude på banen. Foto: Steven Tee/LAT Images/REX/All Over Press
Haas-duoen var endnu en gang ved at komme på kant ude på banen. Foto: Steven Tee/LAT Images/REX/All Over Press

Teamchef Günther Steiner stod ved sin teamordre. Foto: Andy Hone/LAT Images/REX/All Over Press
Teamchef Günther Steiner stod ved sin teamordre. Foto: Andy Hone/LAT Images/REX/All Over Press
 

Disputsen blev naturligvis livetransmitteret …

- Romain taber fart. Gutter, han holder mig tilbage, hørte man Kevin Magnussen meddele Haas-garagen, som straks reagerede.

- Luk Kevin forbi før sving 14.

- ****!!! Come on, det er sjette omgang, fnøs Romain Grosjean.

- Tak, Romain, vi gør regnskabet op senere, lød svaret fra franskmandens løbsingeniør Gary Gannon.

Få minutter efter klagede franskmanden over, at hans teamkammerat ikke trak hurtigt nok væk, hvilket der ifølge Günter Steiner var en naturlig årsag til.

- Situationen er svær, for når du ligger bag en anden, køler dine dæk hurtigt. Du skal bruge et par omgange for at få varme ind i dem igen, og det tog Kevin tre-fire omgange at trække væk fra Romain. Lige så snart det lykkes, var han væk og overhalede Sainz på ren fart. Det var en god situation for os, fastholder teamchefen, som ikke giver meget for Grosjeans indvendinger.

- Du ved, hvordan racerkørere altid prøver at sikre dem selv en fordel. På dette tidspunkt var det tydeligt, at hvis Kevin blev holdt tilbage, ville det være sværere at få varme tilbage ind i softdækket end i ultrasoftdækket. Vi tog en bevidst beslutning om at lade ham køre.

Da Pierre Gaslys torpedering af sin egen teamkammerat vendte løbet på hovedet, skete det på det værst tænkelige tidspunkt for Haas, mens man klappede i hænderne hos Renault og Red Bull.

- Den safetycar kom ud på det forkerte tidspunkt. Men det er racing. Vi var uheldige og på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Det er sjældent, at man i Formel 1 kan være skuffede med at score et point. Nogle gange har vi lavet fejl, andre gange er man uheldig, og det sidste var vi i dag. Hvad kan du gøre?

- Vi var på vej mod en syvendeplads til Kevin og en niendeplads til Romain. Vi havde en god strategi, og den materialiserede sig ikke, fordi vi ikke kunne få dækkene til at virke efter den safetycar. Vi kunne ikke få varme ind i dem, og samtidig fik Renaulterne et gratis pitstop. Det er der ikke meget at gøre ved, konstaterer teamchefen.

Strategien var fin. Der kom bag en safetycar i vejen, mener Kevin Magnussen. Foto: Andy Hone/LAT Images/REX/All Over Press
Strategien var fin. Der kom bag en safetycar i vejen, mener Kevin Magnussen. Foto: Andy Hone/LAT Images/REX/All Over Press
 

Kevin Magnussen havde håbet på mere end et point. Set fra cockpittet var det svært at få mere ud af grandprixet, når det udviklede sig, som det gjorde. Han bifaldt strategien, men var i tvivl om, hvorvidt han skulle have fulgt Red Bull og Renault ind til pitstop under safetycar.  

- Jeg ved ikke, om vi skulle have pittet. Det var en svær beslutning, sagde danskeren.

For teamchefen var den lidt nemmere: I dækvarmerne lå kun ultrasoft, som ifølge Steiner ikke var holdbare nok til at klare de resterende 25 omgange før ternet flag. Dog lykkedes det for Esteban Ocon og Pierre Gasly at køre så langt et stint på den dæktype – begge endte uden for pointene.

Hos Haas glæder man sig allerede til Aserbajdsjans Grand Prix om to uger:

- Vi tager det ene point. Du tager det positive med, selv om det gør ondt at vide, at vi var klart bedre end en tiendeplads. Lige nu er billedet klart. Vi kæmper med Renault og McLaren om at være fjerdebedst, og jeg håber, det snart er vores tur til at være heldige. Men vi skaber vores eget held, og Australien var ikke god. Uden den ville vi have været, hvor vi burde være, siger Günther Steiner.

Haas ligger i konstruktør-VM nummer syv et point bag Toro Rosso. Her kan du læse Jason Watts karakterer og kommentar til grandprixet i Kina (+)

Tidligere holdkammerater og nuværende rivaler vender verdenssituationen. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Overrasker F1-paddocken: Hvad har I gjort ved Kevin?

Skal Kevin i en rød dragt fremover? Foto: Jan Sommer Sport og Spil Efter kæmpe succes: - Kevin kan være på vej mod Ferrari

Der pakkes sammen til et smut forbi hovedkvartererne i Europa, før turen går til Baku. Foto: Steven Tee/LAT Images/REX/All Over Press
Der pakkes sammen til et smut forbi hovedkvartererne i Europa, før turen går til Baku. Foto: Steven Tee/LAT Images/REX/All Over Press
 

Se også: Hamilton i krise: Weekenden har været katastrofal

Se også: Kevin ærgrer sig: Jeg havde det svært

***

De store linjer

Fra sidst til ufattelig triumf: Et døgn tidligere var Daniel Ricciardo indstillet på at skulle starte allersidst på gridden. Red Bull-mekanikerne udrettede imidlertid mirakler, så australieren med få minutter igen nåede at komme ud til kvalifikationen, efter motoren under træning var gået op i røg.

Han startede sekser og udnyttede til perfektion alle de muligheder, som løbet gav. Heriblandt en fantastisk overhaling af Valtteri Bottas. Hvem havde troet, at Red Bull skulle vinde et løb før Mercedes i denne sæson?

- Jeg ved ikke hvorfor, men jeg vinder aldrig kedelige løb.

Hug til Verstappen: Hollænderen har i denne sæson overtaget Kevin Magnussens rolle som feltets ’bad boy’, selv om han lagde sig fladt ned efter påkørslen af Sebastian Vettel:

- Det var min fejl. Det er let at sige, at jeg skulle have ventet, og det ville formentlig have været bedst, men uheldigvis skete det.

Mercedes-chef Niki Lauda rystede på hovedet:

- Tre ulykker i tre løb. Normalt bliver racerkørere klogere med tiden. Denne sæson går det den forkerte vej for ham.

Spændingen er tilbage: Kun to løb er kørt siden sæsonpremieren i Australien; hvem taler nu om forudsigelig Mercedes-dominans og ingen overhalinger?

Kinas Grand Prix var endnu en thriller med masser action, overhalinger og en uventet vinder.

Særligt forskellige dækstrategier giver et spændende element, og der var mange forskellige i spil i Kina.

Kevin Magnussen fik modsat Romain Grosjean point i Kina. Foto: Steven Tee/LAT Images/REX/All Over Press Sport og Spil Watts dom: Topkarakter til Kevin - den her gør ondt på Grosjean!

Foto: Jan Sommer Sport og Spil Kevins nye Dubai-liv: Jeg savner Elsa helt vildt

Tidligere holdkammerater og nuværende rivaler vender verdenssituationen. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Overrasker F1-paddocken: Hvad har I gjort ved Kevin?

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen