Haas-boss har store ambitioner: Her er målet i Monaco

Overhalinger i Monaco er stort set umulige, men kan Kevin Magnussen og Romain Grosjean holde sig fri af ballade er der gode chancer for point til begge

MONACO (Ekstra Bladet): - Pitten!

Så kort lyder svaret fra Kevin Magnussen, da Ekstra Bladet spørger ham, hvor den bedste overhalingsmulighed i Monaco er.

Romain Grosjean svar på samme spørgsmål lyder således:

- Jeg har prøvet at overhale to gange her, og jeg crashede begge gange. Jeg tror, at jeg har gjort mine forsøg på det …

Gadebanen i Monaco er notorisk svær at overhale på, og de bredere 2017-racere gør ikke opgaven lettere.

Samtidig kan der ikke rigtig arbejdes med dæk-strategien, for i princippet kunne det ultrabløde dæk holde hele løbet. Og intet tyder på regn.

- Strategien er nogenlunde ligeud for alle. Et pitstop fra ultrasoft til supersoft. Hvornår laver du stoppet? Det kommer an på, om der kommer en safetycar, eller hvad din position på banen er, siger Romain Grosjean.

- Jeg prøver at få en god start. Hvis man kan vinde en position, så er det godt. Så skal man bare blive der og ikke lave nogen fejl.

Princippet er det samme for Kevin Magnussen. Selv om det lyder simpelt, er racerløb i Monaco sjældent simple. 

- Selvom overhalinger er meget svære her, så plejer der altid at ske noget i Monaco på andre måder. Jeg er stadig positiv, for jeg starter 11'er i den gode side af gridden efter de andres straffe. Forhåbentlig vil der ske noget, siger Kevin Magnussen.

62558557.jpg
Haas F1 mangler stadig at få begge biler i pointene i samme løb. Teamchefen tror på, at det kan lykkes søndag.

- Målet er at få to biler i pointene, og der er vores udgangspunkt ikke så dårligt. Men alt kan ske i søndag. Det er et kæmpe gamble her. Forhåbentlig får vi dem begge ind i pointene.

- Folk laver altid fejl her; jeg håber bare, der intet sker med os, siger Günther Steiner.

***

Sådan er det gået Kevin Magnussen i Monaco:

2014: Kevin Magnussen dominerede sin erfarne teamkammerat denne weekend. Briten missede Q3, mens Kevin Magnussen startede løbet i Monacos snævre gader som otter.

Danskeren lå til at køre sit bedste løb siden debutten og score en femte- eller sjetteplads. Lige indtil racerens ERS-system fejlede.

For at gøre ondt værre forsøgte Kimi Räikkönen kort efter en hasarderet overhaling i Loews-svinget. Begge kørere holdt stille, og selv om uheldet uden tvivl var Ferrari-finnens skyld, slap han med en reprimande. Så danskeren måtte nøjes med 10. pladsen.

41750987.jpg
2016: Der var store forventninger til den nye Renault-motor, som kun Daniel Ricciardo og Kevin Magnussen kørte med; teamkammeraterne måtte vente til Montreal, før de fik deres.

Men hvor australierens mekanikerne smed sejren, da de glemte dækkene til pitstoppet (!), blev danskeren torpederet af et russisk missil. Starten gik i regnvejr og bag safetycar. Mens Magnussen var lynhurtigt i pit for at skifte dæk, crashede teamkammeraten Jolyon Palmer.

Hvorefter en oversatset overhaling fra Daniil Kvyat beskadigede danskerens Renault, så løbet blev endnu et til glemmebogen.

54796625.jpg

Fortvivlet Kevin: Hvorfor straffer de ikke Lewis?

Kevin Magnussen er ikke tilfreds med Hamilton - hør danskeren brokke sig over radioen:

F1 Live resultater 2017

Kimi-chok i Monaco: Kevin tosset på Hamilton

Kæmpe rejseguide til Formel 1: Her skal du se Kevin køre

28 kommentarer
Vis kommentarer