Haas-bossen jubler over Kevin: Bedre end forventet

Baku er måske den bane hele året, der passer Haas-raceren ringest, mener Kevin Magnussen

Foto: Rex/All Over Press
Foto: Rex/All Over Press

Over en tredjedel inde i sæsonen kender Haas-teamet efterhånden VF17'erens styrker og svagheder. Allerede for to uger siden efter løbet på powerbanen i Montreal konstaterede teamchef Günther Steiner, at man nok skulle forvente de bedste resultater på de langsomme og mellemhurtige baner.

Så årets hurtigste bybane, hvor svingenes meget ens karakteristika heller ikke passer raceren, kunne godt gå hen og bliver et barskt bekendtskab.

Derfor kom Kevin Magnussens startplacering som 12'er og Romain Grosjeans som 16'er - når straffe til McLaren-kørerne og Carlos Sainz er indregnet - som en overraskelse.

- Jeg havde ikke forventet det efter tredje træning. Jeg vil sige, at vi igen har placeret os i en god position til at score point i løbet. Og det er, hvad vi vil prøve at gøre, siger Günther Steiner i teamets kval-rapport.

Sidste forsøg var stort set den optimale omgang, mener danskeren. Foto: Rex/All Over Press
Sidste forsøg var stort set den optimale omgang, mener danskeren. Foto: Rex/All Over Press
 

Kevin Magnussen var også ganske godt tilfreds efter, hvad der under omstændighederne er hans bedste tidtagning som Haas-kører.

- Det var en god tidtagning, når man tager vores position denne weekend i betragtning. Vi har ikke været så konkurrencedygtige her - måske er det den bane, hvor vi vil være svagest hele året, mener danskeren.

- Så at være 12'er efter straffe, vil jeg mene, er tilfredsstillende. Det bliver et hårdt race søndag, men jeg gør, hvad jeg kan, siger han.

Romain Grosjean formåede ikke at slå til i det afgørende sidste forsøg, hvor både dæk og bane var bedst.

Men der lød ingen undskyldninger.

- Jeg har kæmpet med følelsen og kørestilen. Det er virkelig svært at få dækkene til at bide i banen. Det er noget, jeg har kæmpet med siden Rusland, når dækkene er hårde og banen virkelig jævn og glat. Jeg må arbejde med det og bliver bedre under de her forhold. Jeg kunne bare ikke finde balancen, erkendte franskmanden.

Vurderer man ud fra træningerne, bør der ende racere i murene og komme safetycar i løbet. Men det sagde man også sidste år, hvorefter løbet blev en langgaber uden det store drama.

Romain Grosjean har kæmpet med både bremser og føling med bilen hele weekenden. Foto: Rex/All Over Press
Romain Grosjean har kæmpet med både bremser og føling med bilen hele weekenden. Foto: Rex/All Over Press
 

Se også: Strålede i sidste øjeblik: Årets bedste fra Kevin

Se også: Advarsel fra Renault: Nyt crash sætter Palmer under pres

Se også: Kevin sammenligner sine team-rivaler: Han er hurtigst

Se også: Grosjean flirter med Ferrari: Sædet er et opkald væk

Se også: Formel 1-chef sendt på porten med kryptisk melding

36 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere