MONTMELO (Ekstra Bladet): Hvis vi skal være helt ærlige: Træninger før et Formel 1-grandprix er sjældent decideret ophidsende. Ofte et langt forspil, hvor klimaks først indtræffer lørdag eftermiddag og søndag.
Fredagen i Barcelona er en af undtagelserne.
Her medbringer de fleste af holdene vanen tro sæsonens første store opgradering af bilerne; tilmed i en sæson som har budt på markante regelændringer.
Følg med i udviklingskapløbet eller bliv sat af i kampen om det tætte midterfelt.
Derfor er det med en vis spænding, at Kevin Magnussen og resten af Haas-teamet går ind til fredagens træninger, hvor et nyt gulv til bilen er teamets våben i kampen om at følge med.
En ting er, hvad modellen i vindtunellen påstår. De væsentlige svar findes ude i virkeligheden på Circuit de Barcelona-Catalunya.
Både teamchefen og teamkammeraten har store forventninger. Da Ekstra Bladet møder Kevin Magnussen som optakt til Spaniens Grand Prix er han forsigtig optimist.
Fra sin tid hos McLaren og Renault ved danskeren, at opgraderinger ikke altid holder, hvad simulationerne lover.
- Der er mange dele, så det er altid ret spændende at se, hvor meget de giver, og hvordan de opfører sig. Jeg prøver at holde fødderne på jorden og ikke forvente for meget, siger danskeren.
- Jeg har været i de situationer før, hvor man håber, at nye dele giver en masse. Og det er altid lidt anderledes ude på banen. Lad os håbe, det er et positivt skridt, konstaterer Kevin Magnussen.
I moderne Formel 1 er en tiendedel eller to et stort skridt. Forbedringer målt i halve eller hele sekunder hører fortiden til.
Selv så lidt er tydeligt bag rattet for køreren. Og hvad der ikke umiddelbart kan måles, viser sig alligevel nogle gange i omgangstiderne, hvis kørerne får en bedre fornemmelse.
- Du kan mærke det, selv om der ikke er nogen forskel i tiderne, hvis bilen opfører sig anderledes. De her racere er meget komplekse. Du kan ændre bilen, hvor du ikke teoretisk vinder noget omgangstid, men hvor du alligevel gør det, fordi du føler dig bedre tilpas i bilen, forklarer Kevin Magnussen.
- Det er svært at sætte tal på, hvor meget tid der er i en opgradering, for det kommer også an på, hvordan den passer til din bil og kørestil, siger han.
Selv om teamkammeraten Romain Grosjean forventer et stort skridt fra det nye gulv, tvivler franskmanden på, at holdenes mange opgraderinger vil rykke markant på magtbalancen på gridden.
- Jeg tror, hakkeordenen vil være den samme som hidtil. Midterfeltet kan måske ændre sig en smule. Det kommer ikke kun an på, hvad vi har med, mens også hvad de andre medbringer. Man taler om en 'stor bil' fra Red Bull, men de er langt fra de to forreste, og jeg tvivler på, at de kan finde fem tiendedele, siger Haas’ erfarne franskmand.
Grosjean stadig knotten: Sender ny stikpille til Palmer
Kevin vandt lodtrækning: Får fordel fredag
Nyt look til Kevins racer: Nu bliver han nemmere at spotte
F1-stjerne har fidus til dansk talent
Kevin om Haas-opgradering: Her er mine forventninger til weekenden