Haas har behov for ballade: Lumsk vejr truer løbsstart

Fra tredjesidste startrække skal der mindre mirakler til, hvis Romain Grosjean og Kevin Magnussen skal nå i pointene - vejret kan blive en faktor

SINGAPORE (Ekstra Bladet): Holdene og især løbsledelsen kommer til at holde et vågent øje med vejrradaren over Marina Bay Circuit.

Prognosen lovede torden først på dagen; og så er der forskellige udsigter til, hvorvidt det kommer til at regne under selve løbet.

I de foregående ni udgaver har grandprixet på Ækvator været kørt i tørvejr. Tropisk regn risikerer at udskyde løbsstarten.

- Det kunne være interessant med regn. Jeg er ikke sikker på, at det dur, siger Romain Grosjean til Ekstra Bladet.

- Det er en bekymring, jeg altid har haft med det her løb. Med spray fra de andre under alle lysene, kan vi måske ikke se ret meget. Men jeg tror nu, det bliver tørt, siger han.

Bekymringen deles ikke af Kevin Magnussen, som ingen problemer ser i en våd start.

- Bare kør, konstaterer danskeren.

Løbschefen Charlie Whiting har dog for vane at vælge den konservative linje. Senest på Monza, efter en vis fransk Haas-kører crashede under kvalifikationen.

Regnen udeblev først på dagen, og de eneste paraplyer, der var fremme, var for at skærme mod solen. Klokken 16.00 tropisk imidlertid ind over banen.

I Singapore går der vedvarende rygter om, at regeringen med fly spreder kemikalier over skyerne for at sprede dem, men den slags taler man ikke om officielt.

Regn og skarpt lys til aftenløbet er en dårlig kombination, mener Romain Grosjean. Foto: imago/Action Plus/All Over Press
Regn og skarpt lys til aftenløbet er en dårlig kombination, mener Romain Grosjean. Foto: imago/Action Plus/All Over Press
 

Men noget ekstraordinært skal ske, før Haas-kørerne fra tredjesidste startrække kommer i spil til point. Det gælder om at være på det rette sted på rette tidspunkt med den rigtige strategi.

Og have held.

- Vores fart i løbstrim var bedre end farten til kvalifikationen, men det er meget svært at overhale her, så jeg håber på nogle safetycars og den slags, siger Kevin Magnussen.

Teamchef Günther Steiner er heller ikke videre optimist, hvad angår point, så succeskriteriet til kørerne er simpelt. 

- Prøv at holde dig ude af problemer og se, hvordan løbet udvikler sig. Der plejer altid at ske noget i Singapore. 15 og 16 er ikke den bedste position, men helt ærligt bedre end 19 og 20. Det bliver et hårdt race, men alt er muligt i det her game.

Formel 1 Folk oprørte over endnu en Haas-fejl: Her er sandheden

Formel 1 Storhold flopper: Lang næse til Kevin

Formel 1 Palmers brutale fyring: Måtte læse om det på nettet

Formel 1 Efter tre års F1-flop: Honda duperer med nyt skørt mål