MONTMELÓ (Ekstra Bladet): Mercedes er et ufatteligt Formel 1-team som syvende år i træk sætter barren højest i Formel 1.
Racing Point tegner til at være holdet, som har gjort de største fremskridt henover vinteren og formentlig leder midterfeltet an, når det bliver alvor.
Mens Ferrrari - måske - er problemer.
Sådan lyder overskrifterne, efter de ti teams tog hul på anden og sidste testuge før 2020-sæsonen.
Haas fortsætter med at gøre så lidt opmærksom på sig selv, at det er bemærkelsesværdigt i sig selv.
Romain Grosjean tilbragte hele dagen i VF-20’eren og nåede 107 omgange. Franskmanden hurtigste tid rakte kun til være 16. bedst ud af de 19 kørere, som var i aktion. Som det eneste team havde Haas ikke splittet tjansen mellem kørerne.
Alfa Romeos testkører Robert Kubica førte feltet an og var onsdag den eneste under 1,17 minutter rundt på Circuit de Barcelona-Catalunya.
Endnu har Haas-teamet ikke forsøgt sig med kval- eller løbssimulationer og fastholder, at man ikke skal lægge det store i tiderne.
Oven på sidste års skuffelse er testplanerne anderledes. For 12 måneder var stemningen yderst positiv på teamet, bilen virkede hurtig sammenlignet med rivalerne, men som bekendt begyndt sæsonen allerede at falde fra hinanden fra løb to.
- Vi prøver mere forskellige setups og muligheder med bilen, end vi gjorde i fjor. Sidste år kørte vi hurtigt og lavede kun småjusteringer. Nu udforsker vi mere, forklarer Romain Grosjean til Ekstra Bladet.
Det betød en dag med kortere stints og test af forskellige aerodynamiske dele og opsætninger af bilen.
Vintertest dag fire - de bedste billeder fra Jan Sommer
- Vi har ikke rigtigt arbejdet med at optimere bilen til banen, så jeg er ikke så bekymret. Den er meget anderledes fra i fjor, og vi er på rette vej i alle aspekter.
- Mit største fokus er at få bilen til at føles godt, køre stabilt og have så mange muligheder i setuppet som muligt til, når vi kommer til en bane, hvor vi har udfordringer. I det aspekt var det en positiv dag, siger Grosjean.
Endnu tør han ikke spå om, hvorvidt sidste års kvaler er fortid.
- Det vil tiden vise, for vi var hurtige her under test (sidste år, red.). Vi er forsigtige med alt og prøver at være analytiske. Med hvad der skete i fjor, er det svært for os at være fyldt med selvtillid og sige, at vi er en meget god bil, konstaterer han.
Seriøst hurtige F1-racere: Testrekord smadret
Har Mercedes fundet et smuthul? Tricket alle taler om
F1-kopister: Tænk før I taler!
Kevin Magnussen sidder i bilen hele torsdagen, inden Haas-duoen får fire timer hver fredag. Først når VF-20’eren bliver sluppet løs i en kvalifikations-simulation og endnu vigtigere en fuld løbsdistance, får man reelle indikationer om, hvor god (eller dårlig) Haas’ racer er.
Teamchef Günther Steiner vil ikke afsløre testprogrammet for de sidste dage, men som minium vil der fredag bliver arbejdet lidt mere med performance.
- Alle laver løbssimulationer på et tidspunkt. Vi fortsætter med vores plan, og der er kun to dage tilbage. På sidstedagen laver de fleste det samme, og det gør vi også, siger han.