Haas nummer sjok: Målet er ingen ulykker

Farten hos Haas er ikke det vigtige lige nu, fastholder teamchef Günther Steiner. Den havde Haas heller ikke meget af til vintertest

Mick Schumacher kan godt vænne sig til at tilbringe sin første F1-sæson bagerst i feltet. Foto: LAT/Haas F1 Team
Mick Schumacher kan godt vænne sig til at tilbringe sin første F1-sæson bagerst i feltet. Foto: LAT/Haas F1 Team

2021-sæsonen bliver lang for Haas-teamet.

Dømmer man ud fra den korte vintertest, er Kevin Magnussens tidligere team isoleret i bunden og kan kun håbe om at konkurrerer mod Williams om sidstepladsen.

Teamchef Günther Steiner tager placeringen som nummer sjok ganske roligt.

Alt fokus i udviklingsafdelingen er allerede på 2022.

VF-21’eren er den mindst ændrede bil på gridden, og sæsonens skal bruges på at give Mick Schumacher og Nikita Mazepin noget erfaring.

- Når testen kun er tre dage, skal du bruge hver mulig omgang for nye kørere. Vi ser ikke på farten, siger Steiner.

- For os handler det om læring. Jeg vil hverken sige, at jeg var imponeret af kørerne eller ikke var. Det vigtigste for mig er, at de lærer alle procedurerne, ikke gøre noget forkert eller crasher bilen.

Günther Steiner gør sig ingen illusioner om teamets muligheder i 2021. Foto: LAT/Haas F1 Team
Günther Steiner gør sig ingen illusioner om teamets muligheder i 2021. Foto: LAT/Haas F1 Team
 

- Jeg var imponeret af, hvor godt forberedte de var og deres feedback, for det forventede jeg ærlig talt ikke. Jeg tror, vi har to gutter, vi kan bygge på til fremtiden, siger Haas-bossen.

Mick Schumacher vandt Formel 2 sidste år, men kan meget vel ende i samme situation som Williams’ George Russell, der ankom til F1 med masser af sejre i bagagen og endnu efter to sæsoner har sit første point til gode for sit eget team.

- Jeg ved ikke, hvad der sker i denne sæson, men jeg ved, at jeg vil bruge alle værktøjer til at komme op foran og forhåbentlig score nogle point. Lige nu prøver jeg bare at lære, bygge og samle erfaring, som året skrider fremad, siger Schumacher.

Tyskeren har ændret sine initialer fra SCH til MSC ligesom sin far. De tre første bogstaver af efternavnet er nu standard, men Michael Schumacher kørte med andre bogstaver for at adskille ham fra Ralf Schumacher.

Nikita Mazepin stod for Haas-teamets hurtigste tid under test. Foto: LAT/Haas F1 Team
Nikita Mazepin stod for Haas-teamets hurtigste tid under test. Foto: LAT/Haas F1 Team
 

Gør som Kevin

Netflix afslører nye detaljer: - Find en sponsor

Glæd dig til F1 i 2021 - selv uden Kevin

Hos Haas stod Nikita Mazepin for testens hurtigste tid, men den var sat på blødere og dermed hurtigere dæk end Schumachers bedste.

Testens største overraskelse var Mercedes, som for første gang i årevis var ramt af flere tekniske problemer og kørte færrest omgange af alle.

Samtidigt så Red Bull yderst stærke ud.

Herfra bliver det rigtig tæt. Som Alpines Marcin Budkowski udtrykte det; ‘i 2021 er midterfeltet blevet til feltet’.

Holdenes hurtigste test-tid

1. Red Bull 1.28,960 (369 omgange)

2. Alpha Tauri 1.29,053 (422 omgange)

3. Ferrari 1.29,611 (404 omgange)

4. Alfa Romeo 1.29,766 (422 omgange)

5. Mercedes 1.30,025 (304 omgange)

6. Williams 1,30,117 (373 omgange)

7. McLaren 1.30,144 (327 omgange)

8. Alpine F1 1.30,318 (396 omgange)

9. Aston Martin 1.30,460 (314 omgange)

10. Haas 1.31,531 (394 omgange)

Recept på fiasko: - Hvad tænker Haas på?!

Nyt i F1: 13 ting, du skal vide