Haas-sponsor løj i retten: Dømt som kopist

En britisk dommer har frataget Rich Energy retten til sit logo, som blandt andet bruges på Kevin Magnussens racer og kørerdragt

Rich Energys farverige CEO, William Storey (t.h.), er fast gæst til F1-løb overalt i verden, og han var også på plads i weekenden i Barcelona. Foto: Jan Sommer
Rich Energys farverige CEO, William Storey (t.h.), er fast gæst til F1-løb overalt i verden, og han var også på plads i weekenden i Barcelona. Foto: Jan Sommer

Siden Rich Energys farverige topchef William Storey begyndte at vise interesse for Formel 1, har der været stillet spørgsmål til hans energidrik-projekt og forretningen bag den.

Drikken eksisterer og kan prøvesmages, hvis man er så heldig at have adgang til Haas-teamet i F1-paddocken, men tvivlen fik yderligere næring tirsdag.

Her fandt en britisk dommer, at Rich Energy har kopieret sit logo fra Whyte Bikes, og at al brug af logoet på dåser, hjemmeside og i dets sponsorat af Haas F1 Team er en krænkelse af cykelfirmaets copyright.

Dommer Melissa Clarke er yderst skarp i sin kendelse, hvor hun betegner William Storey samt dennes barndomsven og forretningspartner Sean Kelly som utroværdige vidner, der løj i retten.

Storeys forklaringer bliver betegnet som modstridende oplysninger, som misvisende og usande, ligesom han ifølge dommeren bistod med at producere falske beviser for, at logodesignet ikke skulle have været kraftigt inspireret af cykelfirmaets originale fra 2008.

Til venstre ses Whyte Bikes logo - til højre Rich Energys.
Til venstre ses Whyte Bikes logo - til højre Rich Energys.
 

Artikler efter den stort anlagte præsentation af Rich Energys farver på Haas-raceren i februar henvises der også til. Her præsenterede Storey sin vision for fremtiden. Hvordan han agtede at slå Red Bull uden for racerbanen og på sigt som titelsponsor for Haas på racerbanen. På sit pressemøde hævdede han at have produceret 90 millioner styk Rich Energy.

I de nye Haas-farver, sort, guld og hvis, skal teamet jagte blandt andre Red Bull. Foto: John Sibley/Reuters/Ritzau Scanpix Formel 1 - 7. feb. 2019 - kl. 19:39 Kevin og Haas på ambitiøs mission: Red Bull skal have bank

Hvilket under retssagen blev præciseret til 90 millioner dåser, som hverken var fyldt eller solgt. Pr. 2018 var der snarere solgt tre millioner fyldte dåser, sagde Storey fra vidneskranken.

Ifølge dommerens kendelse viste hans egen skriftlige bevismateriale, at udgangspunktet for design af logoet var at se på, hvad andre firmaer i branchen havde gjort samt internetsøgninger efter andre logoer med hjortegevir.

Geviret på Haas-raceren kan være på vej ud allerede fra Monacos Grand Prix om to uger. Foto: Jan Sommer
Geviret på Haas-raceren kan være på vej ud allerede fra Monacos Grand Prix om to uger. Foto: Jan Sommer
 

Rich Energy overvejer at anke:

- Vi er skuffede over kendelsen, og dommernes konklusioner er i strid med vores påstand. Vi overvejer vores juridiske muligheder inklusiv appel, skriver firmaet på sin Twitter-konto.

Se også: Ny Haas-sponsor jokker i skægget

Foto: Ritzau Scanpix Formel 1 - 14. maj. 2019 - kl. 14:36 Ikonisk Formel 1-comeback

Se også: Haas-ejer holdt vejret: Kunne have endt i katastrofe

Ekstra Bladets udsendte vender Spaniens Grand Prix og ser frem mod Monaco.

Romain Grosjean var godt knotten bagefter. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Debriefing fra Barcelona: Konflikt spirer mellem Kevin og Romain

17 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere