Haas-teamchefen: Sådan er vores test-planer

Der drømmes om ingen tekniske problemer, mens der arbejdes i døgndrift. Årets første Formel 1-test står for døren

Kevin Magnussen sidder i Haas-raceren for første gang mandag morgen. Foto: Handout fra Haas Formula 1
Kevin Magnussen sidder i Haas-raceren for første gang mandag morgen. Foto: Handout fra Haas Formula 1

Ventetiden er ved at være ovre.

Tidlig mandag morgen stiller Kevin Magnussen og teamkammeraten Romain Grosjean sig op til fotografering ved siden af den splinternye VF17-racer på Circuit Barcelona-Catalunya 30 km uden for den catalanske hovestad.

Godt en time senere klemmer danskeren sig ned i cockpittet for at tage hul på den første vintertest. Dermed er 2017-sæsonen for alvor i gang.

Henover de to tests a fire dage vil især teamchefer og kørere gentagne gange understrege, at test kun er træning. Hvorfor tiderne ikke kan direkte sammenlignes, da man aldrig ved, hvor meget brændstof, der køres med, og hvor meget der er skruet op for motoren.

Vidste du? VF17

Navnet på Formel 1-raceren stammer fra Gene Haas' allerførste CNC-maskine, som han har skabt sin formue ved at producere.

VF-1 blev lanceret i 1988. V'et står for vertikal, som er en industri-betegnelse for et vertikalt bearbejdnings-center. Hans første maskine fik tilføjet F1 (og de efterfølgende 2, 3, 4 og så fremdeles).

I firmaet refereres der også til VF-1, som den allerførste. På engelsk: Very First One.

Haas F1's racer til debutsæsonen i 2016 hed derfor VF16. Efterfølgende i 2017 hedder naturligvis VF17.

Alligevel bliver der i den grad kigget over skulderen ned gennem paddocken.

Hvad har de andre fundet på, og hvordan virker det i forhold til os?

Før testen giver Haas-teamchefen Günther Steiner en grundig gennemgang af, hvad der venter kørerne, og hvordan test fungerer anno 2017.

Haas' fokus-områder til test

Som teamchefen forklarer, kan man analysere mest ud af tiderne til den anden test. De første dage handler mest om at teste holdbarheden af de helt nye dele. Først når det er på plads, får kørerne lov til at presse materiellet lidt mere.

- Til vores første test tjekker du, om alt virker, som du har designet det. Og i den anden test prøver du at få ydelse ud af bilen. Eller du prøver at få ydelse så hurtigt som muligt, forklarer Günther Steiner.

- Først og fremmest sikrer du, at alt virker. Alt på bilen er jo nyt. Så den første test er vigtig, når det gælder driftsikkerheden. Du prøver at lære så meget som muligt om bilen og arbejder så ud fra det udgangspunkt resten af året.

- Forventningen er at køre så meget som muligt, at forstå bilen og gøre den pålidelig. Sidste år var vores anden test ikke særlig succesfuld. Vi havde mange mekaniske problemer. Vi håber at gøre det bedre end sidste gang, så vi ankommer til Melbourne så forberedte som muligt.

Om nogen var Mercedes succesfulde sidste år, hvor de hamrede omgange af vel at mærke uden at sætte de hurtigste tider. På den modsatte ende af skalaen finder man Red Bull i 2014 og McLaren-Honda i 2015, hvor man ikke kunne forlade garagen uden at bryde sammen.

Arbejde i døgndrift

Siden 2009 har Formel 1-holdenes muligheder for at teste været stærkt begrænset. Tidligere udviklede test-teams lige så meget på racerne, som holdet havde råd til. Nu foregår det arbejde i computer-simulatorer og til de fastlagte fælles test.

Derfor gælder det om at få det maksimale ud af de otte dage i Barcelona.

- Til test er der ingen grænser for, hvor meget vi må arbejde. Vi har både et dag- og et nathold. I gamle dage - for ikke så længe siden - arbejdede de samme folk både om dagen og natten. Nu har vi folk, som kommer ind klokken 18.00 og spiser med dagholdet. De taler om dagens arbejde og de kommende opgaver, siger Günther Steiner.

- Natholdet tager så over og arbejder, indtil solen står op. Dagholdet kommer ind; de spiser morgenmad sammen, og nogle går i seng, mens andre begynder at arbejde, forklarer han.

Arbejdet i forsæsonen er meget intensivt for teknikerne, som stort set er på job hele marts. Derfor er det vigtigt med skiftehold.

- Fordi du til test kun benytter en bil og har to mekaniker-hold, bytter du rundt på dem til anden test. Nogle af dem vil ikke hjem; de vil blive, og jeg kan blive nødt til at sige 'din tid er ovre'. Det er lidt af en udfordring.

- Vi prøver at give dem lørdag eller søndag fri før Australien. De fyre skal efter anden test genopbygge bilerne, inden de bliver sendt til Australien. Du er nødt til at være forsigtig, så de ikke brænder ud, siger teamchefen.

Teamejer Gene Haas (t.v.) i snak med teamchef Günther Steiner under sidste års test. Foto: Jan Sommer
Teamejer Gene Haas (t.v.) i snak med teamchef Günther Steiner under sidste års test. Foto: Jan Sommer
 

Kevin er hurtigt kørt ind

Når første testdag er ovre, vil Kevin Magnussen være den første Formel 1-kører i V6-hybrid-æraen, som har kørt med alle fire producenters motorer: Mercedes i 2014, Honda i 2015 (for en stund), Renault i 2016 og nu Ferrari.

Med den erfaring i bagagerummet forventer teamchefen, at danskeren hurtigt vænner sig til nye arbejdsgange og kollegaer.

- Det bliver ikke svært. Naturligvis vil det tage lidt tid, men jeg tror ikke, det bliver ret meget. På det tidspunkt har han været i simulatoren to gange, og han har arbejdet med løbsingeniørerne. De tegner til allerede at kommunikere godt sammen. Han har gjort det før; det er ikke noget nyt for ham kun nogle mindre ændringer i forhold til, hvor han var sidst, siger Günther Steiner.

Før afgangen til Melbourne

Starten af marts går med test. Herefter er der halvanden uge til at finjustere og få bilerne klar til en flyrejse om på den anden side af kloden.

- Til testen tjekker du dine fremgangsmåder, hvordan du arbejder, og hvordan dine folk arbejder. Efter testen har du ti dage til at fikse eventuelle problemer. Der er utrolig meget elektronik i de her biler, software-programmer. Du tester det hele, så der ikke opstår fejl, siger Steiner.

- Når vi er ankommet til Australien, og kørerne bemærker, at bilen opfører sig forkert, ved du bedre, hvordan du får den til at opføre sig rigtigt.

- I Barcelona er det vigtigste at køre så meget som muligt og undgå spildtid, hvor bilen går i stykker. Jo mere du kører, jo mere lærer du, og jo bedre forberedt er du til Australien. 

Se også: Kæk Haas-chef straffer Grosjean for Brasilien-brøler

Se også: Kevin: Måske den hurtigste Formel 1-racer nogensinde

Formel 1 - 17. feb. 2017 - kl. 10:52 Første 2017-racer lækket - så sexet bliver Formel 1

Ericsson viser eksklusivt rundt på Sauber-fabrikken:

Se også: F1-revolution på vej: Nye ejere klar med drastiske ændringer

Se også: Surt show, Kevin: Renaults nye motor matcher Mercedes

Ole Schack tjekker forholdene i Max Verstappens Formel 1-racer. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Verstappens danske stjernemekaniker: Fra fejedreng til Formel 1

35 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere