Hamilton fattede det ikke: Mercedes indrømmer stor brøler i kulissen

Lewis Hamilton var godt på vej mod en triumf i det australske grandprix, men til britens store overraskelse smuttede Sebastian Vettel forbi efter en mislykket Mercedes-beregning

Lewis Hamilton bag Sebastian Vettel under det australske grandprix. Længe så det ellers ud til, at det var briten, der skulle trække det længste strå. Foto: AP
Lewis Hamilton bag Sebastian Vettel under det australske grandprix. Længe så det ellers ud til, at det var briten, der skulle trække det længste strå. Foto: AP

Det var ikke kun Haas-teamet, der begik store fejl under det australske grandprix.

Også i Mercedes-lejren må de græmme sig efter årets første løb, der endte med en Ferrari-sejr på Albert Park-banen, hvor Sebastian Vettel kørte først forbi det ternede flag.

Det så ellers længe ud til, at Lewis Hamilton skullet tage maksimumpoint i Melbourne, men lidt før halvvejs-mærket medførte en computerfejl hos Mercedes, at den plan gik i vasken.

Umiddelbart var der ingen tegn på fare hos det tyske team, da Sebastian Vettel (Ferrari) kørte i pit fra førerposition, mens der var Virtuel Safety Car (VSC) grundet Haas' andet uheld i deres australske mareridt.

Men Romain Grosjeans triste exit endte også med at udløse en stor bommert hos de regerende konstruktør-verdensmestre.

Mercedes følte sig således sikre på, at de havde beregnet sig frem til den mængde tid, det ville koste at benytte VSC-perioden til at køre i pit.Så da Vettel kørte ind for at skifte dæk, var det tyske mandskab overbevist om, at Ferrari-køreren igen ville overlade føringen til Hamilton.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Foto: AP
Foto: AP
 

Prognosen kiksede dog. Det fortæller Mercedes-bossen Toto Wolff i kølvandet på grandprixet, hvor verdensmesteren altså måtte tage til takke med andenpladsen.

- Vi beregnede afstanden, der skulle til, hvis der en Virtuel Safety Car aktiveret. Vores computer sagde, at 15 sekunder ville være nødvendigt, hvis man skulle overtage føringen, siger Wolff ifølge Formula1.com.

- Kørerne kan så operere inden for et enkelt sekunds margin af den tid. Men pludselig viste kameraerne så tv-billeder fra udgangen af pitten, hvor Sebastian Vettel kom ud foran os. Det software-system, vi har brugt i fem år, gav os det forkerte tal, siger Mercedes-bossen.

Og det endte altså med at koste Lewis Hamilton, der kunne have sat farten op, mens Vettel kørte i pit, men altså i stedet fortsatte i samme tempo. Uden nogen anelse om, at føringen var langt væk.

Siden lod han så frustrationen lyde over radioen, hvor han beklagede sig over, at han ikke fik besked om, at Vettel var kørt i pit.

Men svaret var bare, at man i Mercedes troede, at alt var under kontrol. Det viste sig bare ikke at holde stik, og så stod Hamilton til sin store overraskelse tilbage som taber i første slag om VM-titlen.

- Jeg forstår stadig ikke, hvad der skete. Jeg gjorde alt det, som jeg troede, jeg skulle gøre, forklarede han efter løbet.

Mercedes tog da også efterfølgende det fulde ansvar for bommerten.

- Lewis gjorde intet forkert. Det handlede udelukkende om en software-fejl eller en algoritme, der var forkert, siger Wolff.

Så Hamilton og Mercedes endte med en lang næse, mens Vettel og Ferrari endte med sejren. En lidt heldig af slagsen, hvis triumfatoren selv skal udlægge teksten.

- Vi var en smule heldige med vores timing i forhold til Safety Car, og det er klart, at det var nøglen til sejren. Vi havde løb sidste år, hvor det gik den anden vej. Denne gang faldt det (heldet, red.) ud til vores side, siger Vettel.

For Haas og Kevin Magnussen gik det australske grandprix fra at være en drøm til at blive et mareridt. Se tv-klippet, hvor mekanikeren, der fejlede, bliver trøstet her:

Magnussen skal være stolt af sin præstation i Melbourne, mener Watt. Foto: All Over Press Sport og Spil Kevin scorer topkarakter - og én stjerne dumper fælt

Gang i den før Spaniens Grand Prix i Kevin Magnussens fansektion. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Den eneste guide, du har brug for: Sådan ser du Kevin i 2018

9 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere