Hamilton vender farlig situation på hovedet: - Mangel på respekt

Lewis Hamilton og Sergej Sirotkin var under kvalifikationen tæt på at kollidere i et kæmpe crash - skylden lå imidlertid hos russeren

Er der forskel på, hvordan stewards behandler de største stjerner i Formel 1 og resten af feltet?

Den fornemmelse sad mange tv-seere med efter kvalifikationen til Brasiliens Grand Prix, hvor den nu femdobbelte verdensmester Lewis Hamilton var millimeter fra at ende i et kæmpe crash med Sergej Sirotkin, da Williams-køreren kom bragende bagfra.

Uden at skulle møde hos F1's dommerpanel efterfølgende.

Men som tilfældet ofte er, gemmer der sig en anden historie, end tv-billederne umiddelbart viser.

For den russiske rookie bar selv sin store del af ansvaret. Begge kørere var på en såkaldt udomgang, inden deres rigtige kvalifikations-forsøg, da Sirotkin gassede op for at generere mere varme i sine dæk og overhalede.

På pressekonferencen efterfølgende forklarede Hamilton:

- Alle var på en udomgang, mig, Sergej, og ham foran mig. Når du er på slutningen af en udomgang, prøver du at bakke af og skabe et hul. Så vidt jeg vidste, var ingen bag mig i gang med en hurtig omgang, så jeg var sikker på, at jeg havde et hul. Lige pludselig ser jeg en bil komme på vej ud af sving 11.

Lewis Hamilton scorede karrierens 82. pole-position i Brasilien. Foto: AP
Lewis Hamilton scorede karrierens 82. pole-position i Brasilien. Foto: AP
 

- Jeg tænker, 'Oh my God, er nogen på en omgang', så jeg kørte til venstre, og det var, hvor han besluttede sig for at køre hen. Men han var IKKE på en hurtig omgang, så jeg ved ikke, hvad hans tankegang var, siger Hamilton.

- Mellem alle kørere er der en forståelse ... altså jeg kunne let have overhalet Valtteri, eller hvem der var foran mig. På det tidspunkt ved vi, at vi skal beholde vores plads, så det var et ret respektløst og farligt træk, for jeg forventede det ikke.

- Så fik han hjørnet og sænkede farten for at skabe hul foran eller for at sænke mig. Det var lidt mærkeligt og fuldstændigt unødvendigt, for der var plads bag os. I sidste ende blev min omgang ikke særlig god, og forhåbentligt lærer han af situationen, siger verdensmesteren.

Russeren forklarede sig med, at hans dæk var for kolde og havde intet at udsætte på Hamiltons kørsel.

- De var 27 grader under deltaet, så jeg var nødt til at presse dem. Fordi jeg kom så hurtigt, forventede jeg ikke, at han gav mig plads. Jeg var noget i retningen af 200 km/t. hurtigere end ham på det tidspunkt, så det var ret svært at undgå kontakt. Men jeg synes ikke, han gjorde noget forkert. Det var en usædvanlig situation for en udomgang, siger Siroitkin ifølge Autosport.

Efterfølgende var det faktisk Sirotkin, som blev kaldt til stewards, men for at have kørt for langsomt på en indomgang. Samme brøde begik Kevin Magnussen. Begge fik en reprimande for det lovbrud.

Da Lewis Hamilton havde sovet på situation trak han i land igen. På instagram skrev han: - Jeg vågnede op med en fornemmelse af, at jeg skulle rette nogle af de ord, jeg brugte i går. Jeg var galt på den, det var ikke et respektløst træk af Sergej. Det var en misforståelse, og helt ærligt prøvede jeg at flytte mig for ham. Det fungerede ikke så godt, men shit happens, og jeg respekterer den måde, han håndterede det.

Vettel slap for slem straf
Kvalifikationens anden store kontroversielle situation stod Sebastian Vettel for, da han midt i kaosset under den tiltagende regn, nægtede at slukke for Ferrari-motoren, da han blev kaldt ind til kontrol-vejning og kørte en kegle ned for at skynde på processen.

Med motoren tændt var vejningen ikke præcis, hvorfor han blev kaldt til stewards. Det kostede en reprimande og en bøde på 25.000 euro.

Hvilket er billigt sluppet.

Se også: Skrue løs hos Ferrari: Superstjernens stolte dillersnak

Se også: Ikonisk navn tilbage i F1: Bliver kollega med Kevin

Ganske virkede kontrollanten fra det internationale motorsportsforbund, FIA, ikke til at forstå, at hvert sekund tæller under omskiftelige forhold i en kvalifikation. Men Vettels opførsel gjorde, at han også havde forbrudt sig mod en paragraf i FIA's sportslige kodeks.

Med tyskerens historik - tænk tilbage til Baku i fjor, hvor han med vilje kørte ind i Hamilton og slap med samfundstjeneste plus en undskyldning - bør han være tilfreds med en bøde. Reglerne giver mulighed for langt værre sanktioner.

Før kendelsen ville Vettel ikke sige meget.

- De burde ikke kalde os ind, når forholdene skifter på den måde. Det er unfair at blive kaldt ind. Jeg ville have, at de skyndte sig, sagde han.

Husk at du kan følge grandprixet LIVE på ekstrabladet.dk søndag kl. 18.10.

Haas teamets chefløbsingeniør Ayao Komatsu har arbejdet sammen med Romain Grosjean i en eller anden funktion siden 2009. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Haas-chefens hovedpine: Det svære forhold til Grosjean

Foto: ULISES RUIZ/Ritzau Scanpix Sport og Spil Debriefing fra Mexico: Nye Haas-kollegaer spøger

Lawrence Stroll har gjort sønnens karriere til sin hobby. Han har dog altid været interesseret i hestekræfter og samler blandt andet på Ferrarier. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Fem milliardær-sønners F1-fordel: Ingen kvaler - far betaler

37 kommentarer
Vis kommentarer
Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere