To meget berømte efternavne i Formel 1 sidder i VF-22’eren, når anden og sidste vintertest afvikles torsdag, fredag og lørdag på Bahrain International Circuit.
Nikita Mazepin er fortid på teamet; det samme er de russiske farver på raceren og navnesponsoren Uralkali.
Sammen med Mick Schumacher sidder Pietro Fittipaldi, barnebarn af den dobbelte verdensmester Emerson Fittipaldi, bag rattet.
Hvorvidt han også indleder sæsonen for Haas 18.-20. marts på samme bane og kører resten af sæsonens 22-23 løb ligger endnu ikke fast.
- Vi er i gang med at se på flere kandidater. Vi får at se, hvem der er ledige, og hvem der kan laves aftale med, men vi har nogen senest onsdag, siger Gene Haas til nyhedsbureauet AP i forbindelse med søndagens Nascar-løb på Las Vegas Motor Speedway.
Samtidigt bekræftede han den brasiliansk-fødte amerikaner til vintertesten.
- Pietro sidder helt sikkert i bilen; det er, hvad han til for, da han er testkører.
Efter Romain Grosjeans voldsomme ulykke i 2020 også i Bahrain afsluttede Pietro Fittipaldi sæsonen for Haas.
Internt på teamet er han meget vellidt for både sin personlighed og tekniske tæft. Som Formel 1-kører er han dog lidt grøn, hvorfor Haas-ledelsen overvejer samtlige muligheder ikke mindst nu, hvor Mazepin er fyret, og man skal bruge en afløser til hele sæsonen.
- Vi kunne naturligvis godt tænke os en med lidt mere rigtig erfaring. Vi får at se, hvad der er på markedet, siger Gene Haas.
Ferraris tredjekører Antonio Giovinazzi lurer i kulissen, hvis Pietro Fittipaldi ikke rigtig slår til og er i stand til at matche Mick Schumacher. Det er oplagt at give ham chancen til sæsonpremieren, som køres på samme bane, hvor man tester.
Efter de første løb i Mellemøsten kan man så tage den endelige beslutning for resten af sæsonen.
Giovinazzi nåede 62 grandprixer for Alfa Romeo, før han fik sparket til denne sæson. Han formåede aldrig at slå veteranen Kimi Räikkönen, som var en skygge af sit gamle i sin sidste tid, så talentet er begrænset.
Romain Grosjean kører Indycar på fuld tid, Kevin Magnussen har kontrakter med både Chip Ganassi og Peugeot, mens Nico Hülkenbergs lønkrav var ublu, da teamet senest talte med ham.
Erfarne kørere står ikke i kø, og F2-mesteren Oscar Piastri er på en langtidsaftale med Alpine F1.
Lidt sponsorpenge ville heller ikke skade efter bruddet med Uralkali. Her er der bedre chancer i kølvandet på Fittipaldi end Giovinazzi. Selv om italieneren stadig er en del af Ferrari, er deres støtte bundet op på Mick Schumacher.
- Vi klarer os fint. Vi kunne godt tænke os lidt flere penge, naturligvis. Det her giver os bare et større negativt tal, siger Gene Haas, hvis selskab er den primære sponsor af F1-teamet og betaler langt størstedelen af gildet.
Den amerikanske rigmand og teamejer fastslog også, at der ikke var en anden udvej end bruddet med Mazepin-familien.
- Der var meget voldsom kritik omkring invasionen af Ukraine, og det blev bare overvældende. Vi kan ikke håndtere det, og det kunne vores andre sponsorer heller ikke, siger han.
LÆS HER MERE OM Mazepin-familien tætte bånd med Putin