LE CASTELLET (Ekstra Bladet): Fredag i sidste uge fik Haas-teamchef Günther Steiner en af sæsonens bedre nyheder fra motorleverandøren Ferrari.
Selv om Romain Grosjean på dramatisk vis udgik af kvalifikationen til Canada Grand Prix med røg stående ud af VF18’eren, så overlevede motoren.
Det viste detaljerede undersøgelser af den i Ferrari-hovedkvarteret i Maranello.
- Motoren vil være tilbage i bilen fredag. Ingen skade. Hverken på turboen eller andre steder, fortæller Günther Steiner til Ekstra Bladet.
Ligesom alle andre frygtede man på teamet, at motoren var kaput efter kun ét løb.
- Det skyldtes et olielæk, som gik ind i cylinderne. Derfor stod der røg ud af den, men ingen skade på motoren.
- Hvilket er godt! Det var det sidste, vi havde brug for, siger Steiner.
Formel 1-holdene må i 2018 kun benytter tre motorenheder til de 21 grandprixer.
Forrige løb i Monaco introducerede Haas sin anden motor hos begge kørere, så en gridstraf senere på sæsonen ville have været uundgåelig, hvis den så hurtigt var gået op i røg.
- Det ville have betydet en fjerde motor og straf. Lige nu ser vi ingen gridstraffe i horisonten på nogen elementer, siger teamchefen.
Vel at mærke i begge sider af Haas-garagen.
Red Bull dropper Renault: Ny motor skal give titler
Ferrari-stjerne langer ud efter rivaler, presse og fans
Red Bull sætter ilter F1-far i skammekrogen
Ferrari-motoren har vist sig både hurtig og holdbar. Mens gridstraffe sidste år væltede ned over teams med Honda- eller Renualt-motor, slap Haas helt for at tage nye motordele og bliver rykket bagud på gridden.
Debriefing fra Montréal: Haas fanget i Ferrari-rygtestrøm
Det ser du ikke på tv: Kom bag Haas' lukkede døre
Da F1-teams kæmpede om Magnussen
Renaults topboss overbevist: Christian klar til F1 i 2021
Haas-boss: Vi ser den rigtige Kevin nu