'Helt unødvendigt!': Hasteregel spolerer Haas-plan

Ændringer af det tekniske reglement risikerer at få konsekvenser for Haas' muligheder for at udvikle dette års bil

BARCELONA (Ekstra Bladet): For første gang i teamets korte levetid havde Haas F1 Team planer om at tage udfordringen op i udviklingskapløbet gennem hele sæsonen mod de rigere og større rivaler.

Men Kevin Magnussen team kan blive nødt til at droppe de planer og starte tidligere på designet af 2019-raceren.

Grunden er de regelændringer, som blev hastet igennem efter et kedeligt løb i sæsonpremieren.

Moderne Formel 1-racere er dybt afhængige af aerodynamik for at køre hurtigt, men den fungerer kun optimalt i ren luft. Når en racer følger en anden, ligger den i beskidt luft, mister vejgreb og har derfor sværere ved at overhale.

doc703h9rddtw3y9i8rcis.jpg 

Ændringerne til 2019-sæsonen gør blandt andet frontvingen simplere og DRS-vingen bagpå kraftigere. Anslået bliver racerne halvandet sekund langsommere næste år, men får til gengæld lettere ved at overhale.

Problemet for et lille teams som Haas er, at udviklingen af dette års bil ikke lige så nemt kan overføres til næste års model.

- Vi skal stadig lave noget basalt aerodynamisk arbejde for at se, hvor meget der ændrer sig. Hvor mange kræfter vi skal bruge på at udvikle den nye frontvinge. Det sker i øjeblikket. Det kan betyde, at vi skal starte tidligere på 2019-bilen for at sikre, at vi er på niveau med de andre, siger teamchef Günther Steiner.

Haas var blandt de fem teams, som stemte imod ændringen.

- Hvis flertallet beslutter det, må du adlyde. Man kan være kritisk, og vi finder først ud af i Australien næste år, om det hjælper eller ej, konstaterer han.

doc6w0hws4c8jn18dxyia8x.jpg 

En anden arg modstander er Red Bulls Christian Horner, som over for Autosport brugte store ord.

- Reglerne er hastet igennem, og mange af dem er i konflikt med eksisterende regler, så vi skal have et møde søndag for at finde ud af, hvad der er muligt, og hvad der ikke er, siger Red Bull-teamchefen.

- Problemet er, at det er ufuldstændig research lavet med fokus på 2021, så der er ingen garanti for, at det virker. I mellemtiden skal vi designe en ny bil, fordi frontvingen tydeligvis dikterer alt, hvad der bevæger henover den. For nogle af de små teams får det større økonomisk effekt, siger Horner.

- Når du kigger på de første fire løb. Okay, Melbourne var statisk, men sådan er det altid. De tre efterfølgende var fantastiske. Det virker helt unødvendigt at skulle udvikle et nyt koncept til 2019 og 2020 for så at gøre det hele igen til 2021.

Red Bull-chefen hentyder til de store regelændringer, som venter om tre år, og som stiler mod et reglement, der gør overhalinger nemmere og racerløbet bedre.

Kostbar Haas-fejl (formentlig) fikset

Tordnede mod Kevin: Faldt ned efter sms 

F1-legendes barnebarn forhandlede med Haas

F1-kørernes tillidsmand Romain Grosjean er også lunken ved ændringen, som Mercedes og Ferrari tilsyneladende har været bannerførere for.

- Kørerne er glade for de biler, vi har nu. De er de hurtigste, vi nogensinde har kørt i. Halvandet sekund per omgang er en tiendedel per sving, så det er ikke meget, og fans vil ikke lægge mærke til det. Det er en ny regel, den vil sagtne bilerne, og så vil ydelsen langsomt stige igen. Fair nok, hvis racerløbet bliver bedre. Personligt synes jeg, der er andre måder at gøre det på, siger franskmanden uden at ville uddybe hvordan.

Ny anklage mod Kevin: Sådan fik han belastet ry

Spillet om Kevins kontrakt: Ferrari-flirt presser Haas

Det ser du ikke på tv: Kom bag Haas' lukkede døre

Han sidder med alle data: Her er Kevin bedst

F1 Live resultater 2018

28 kommentarer
Vis kommentarer