Her kræver Bakus mure sit første F1-offer

Skidt start på Europas Grand Prix for Red Bull, da Daniel Ricciardo mødte muren, og Max Verstappen tilbragte det meste af tiden i garagen

En nyt Formel 1-grandprix byder på masser af ubekendte, men en ting ligger fast før weekendens grandprix i Aserbajdsjans hovedstad: Nogle kommer til at køre galt.

Bakus gader byder på mure, som straffer selv små fejl, og selve banen er visse steder meget snæver.

Særligt et sted bliver der kø, når der kommer crash. Gennem sving otte-ni er der effektivt blot seks meter bredt.

- Forhåbentligt bliver det ikke mig, men nogen kommer til at køre galt her, sagde Daniel Ricciardo i optakten til det første grandprix i Aserbajdsjan, da han gennemgik banen for formula1.com.

Paradoksalt var Red Bulls australier første mand til for alvor at crashe under træning. Mange kørere benyttede afkørslerne, som de vænnede sig til banen, men ud af sving 15 ramte Ricciardo muren og ødelagde det bagerste af sin racer.

Daniel Riccardo var første mand, som ramte Bakus mure. (Foto: AP)
Daniel Riccardo var første mand, som ramte Bakus mure. (Foto: AP)
 

Lewis Hamilton, Kevin Magnussen og Esteban Gutierrez var blandt de mange kørere, som lige var ude at teste run-off-områderne under den første træning. Men nåede at redde sig uden skrammer.

Særligt Renault-kørerne bør tage en slapper, inden det bliver alvor lørdag. Teamet har ikke et chassis i reserve med til Aserbajdsjan efter crash i de to seneste løb.

- For alle teams er det lige at presse den i forhold til reservedele med tre gadeløb i træk, siger Red Bulls teamchef Christian Horner.

Hos Red Bull skulle de udover Daniel Ricciardos uheld også fikse et problem med koblingen i Max Verstappens racer.

Mercedes-kørerne toppede tiderne i den første træning - de var de eneste ude på den hurtigste dæktype.

Første træning gjaldt primært for kørerne at lære banen at kende. Den sagde knap så meget om styrkeforholdet mellem bilerne.

Renault-bossens bøn til Kevin og Palmer inden ny F1-bane

Ville I køre i Nordkorea? Formel 1's mest kontroversielle løb

Lewis Hamilton var næsten fire tiendedele hurtigere end Nico Rosberg. (Foto: AP)
Lewis Hamilton var næsten fire tiendedele hurtigere end Nico Rosberg. (Foto: AP)

Palmer i forsvar efter Renault-uheld: Vi er ikke crash-kørere

Forbereder sig til F1-grandprix på Playstation