Honda-brok: Så fik Button motor-problemer

Til sæsonens andet løb måtte Jenson Button tage hul på sin anden motor

Også Jenson Button må i gang med sin anden motor. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
Også Jenson Button må i gang med sin anden motor. (Foto: Tariq Mikkel Khan)

SEPANG (Ekstra Bladet): McLaren-Honda hårdt prøvede MP4-30 viser tegn på fremgang, men pålidelig den japanske motorenhed så langt fra.

I Australien nåede Kevin Magnussen aldrig frem til startgridden, før hans motor - som tæller i Fernando Alonsos regnskab - gik op i røg.

Både batteriet og elektronikken i motoren blev reddet. Til gengæld skulle både forbrændingsmotor, turbolader og den ene dele af ERS-batterisystemet (MGU-H) udskiftes.

Se også: Alonso spøgefuld: Pole om tre løb

Præcis samme komponenter måtte McLaren-Hondas mekanikere også udskifte i Jenson Buttons racer i Malaysia.

Honda ved fortsat ikke, hvad der er sket med Jenson Buttons bil. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
Honda ved fortsat ikke, hvad der er sket med Jenson Buttons bil. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
 

Hvorvidt problemerne i britens bil har sammenhæng med, hvad der skete for Kevin Magnussen i Melbourne ved Honda endnu ikke.

- Vi undersøger, hvad der er sket. Efter P2 (anden træning) tjekkede vi data, og der var et hardware-problem med motoren, som gjorde, at vi ikke kunne fortsætte med den til løbet. Men vi ved stadig ikke, hvad der skete inden i den, fortæller Hondas sportschef Yasuhisa Arai.

Se også: Ingen Formel 1-løb: Sådan fordriver Kevin tiden

Derfor er begge McLaren-Honda-kørere i gang med deres anden motor allerede i sæsonens andet løb - samme situation er Red Bulls to kørere også i.

I 2015 må kørerne kun benytte fire motorenheder, før der vanker straf. Alligevel tales der om at øge antallet til fem ligesom i fjor, hvilket kræver, at alle team stemmer for.

Her går Kevin Magnussens motor op i røg:

24 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere