Hurtigere racer til Kevin: Sådan gør ny motor for alvor forskel

Som ventet får Kevin Magnussen en stærkere Renault-motor til Monaco, men det er ikke kun på hestekræfterne, at den er bedre

Kevin Magnussen er ved godt mod, inden det gør løs i Monaco. (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen er ved godt mod, inden det gør løs i Monaco. (Foto: Jan Sommer)

MONACO (Ekstra Bladet): Rygterne har svirret siden den vellykkede test i sidste uge efter Spaniens Grand Prix. Som optakt til weekendens løb i Monaco blev de bekræftet.

Renault nye motor har vist sig så pålidelig, at man har fremrykket planerne for introduktionen. Franskmændene kunne imidlertid kun få to motorenheder klar til denne weekend.

Den ene bliver sat i Kevin Magnussens Renault-racer og den anden i Daniel Ricciardos Red Bull. I deres respektive teams har begge flest VM-points og er førstekørere.

Jolyon Palmer og Max Verstappen må vente på ekstra hestekræfter til powerbanen Montreal om to uger, hvor motoren for alvor skal vise sit potentiale.

På den snævre bybane i Monaco med årets laveste gennemsnitsfart på menuen betyder den knap så meget. Ikke desto mindre er det en forbedring, som Kevin Magnussen glæder sig til at tage i brug.

- Jeg kan ikke sætte specifikke tal på. På nogle baner vil den give et halvt sekund, på andre vil den ikke. Det er en stor forbedring. Renault har gjort det rigtig, rigtig godt. Især når man tænker på, at det er inde i sæsonen, siger danskeren, da han møder pressen i Monaco.

- Der tales om, at den vil give 0,2 sekunder pr. omgang her …

- Har du hørt det? Det er interessant. Jeg håber, det er sandt, siger Kevin Magnussen og iklæder sig et stort smil.

Opgraderingen byder på en forbedring af både turboen og ikke mindst forbrændingsmotoren. Renault traf nogle forkerte valg ved indgangen af V6-æraen, hvilket de for længst har indset. Retningen med motorens design blev ændret sidste år, og man er nu i gang med at lukke hullet til Mercedes.

I ekstra hestekræfter tales om 35-45 stykker, men den slags skilter man ikke med på et Formel 1-team. Fra officielt hold har Renaults motorchef Rémi Taffin bekræftet, at man afhængig af banen forventer op til et halvt sekunds fremgang.

Kevin afslører: Derfor gik det galt i Barcelona

Kevin Magnussen var en yderst populær mand onsdag i Monaco. (Foto: Jan Sommer)
Kevin Magnussen var en yderst populær mand onsdag i Monaco. (Foto: Jan Sommer)
  

Fra positionen bag rattet glæder Kevin Magnussen sig især over, at den nye motor opfører sig, som den skal.

Når han giver gas, får han af motoren, hvad han beder den om - jævnt og uden klumper. Hvad man på engelsk kalder drivability.    

- Du kan ikke rigtig føle kraften, hvorvidt den yder 900, 920 eller 930 hestekræfter. Uanset hvad trækker den. Det er noget, man ser i data og på omgangstiderne.

- En af bekymringerne med den nye motor, og hvorvidt den skulle introduceres i Monaco, var dens opførsel (drivability). Den er bedre, og det kommer til at hjælpe her. Og det kan man mærke, siger Kevin Magnussen.

Danskeren tager hul på sin anden motor af sæsonens fem tilladte et løb før planlagt. Enten skal den nye strækkes til et ekstra løb eller i værste fald skal han benytte den gamle igen senere på sæsonen for at undgå gridstraf.

- Hvis det viser sig, at de nye ikke holder. Jeg tror ikke, det bliver aktuelt, for de virkede fint i Barcelona til testen, siger han.

Hvad motoren angår skifter Renaults fokus nu til 2017-sæsonen. Med mulighed for mindre opgraderinger senere i år.

- Jeg ved ikke, om der kommer yderligere opgraderinger på motoren i år - det er endnu ikke bekræftet - men der er ting på vej helt sikkert til næste sæson.

- Forbedringen på motoren løser det hele lidt op, så vi kan fokusere på at gøre bilen bedre, siger Kevin Magnussen.

Her er der nok at tage fat på senest demonstreret i Spanien, hvor motorkraft fra Renault sikrede 18-årige Max Verstappen sin første sejr, mens fabrikskørerne aldrig var tæt på point.

- Det er hårdt at se på, for det viser sort på hvid, at vores chassis og aerodynamik ikke er hurtigt nok. Vi må sparke os selv bagi og komme videre. Alle arbejder hårdt, konstaterer danskeren.

Renault-boss sætter ord på Kevin-kollision

Kom tæt på Kevins nye liv: Rigmanden, kæresten, bopælen og inderkredsen

Før Monacos Grand Prix trænes der om torsdagen - følg anden træning live på ekstrabladet.dk

Nye Formel 1-regler på plads: Mere magt til køreren