Hvis Kevin bestemte: Mere race - mindre røvsyg teknologi

Ønsketænkning: Kevin Magnussen ville gå drastisk til værks, hvis han kunne få indflydelse på, hvordan F1-reglerne ser ud fra 2021

Foto: BORIS HORVAT/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: BORIS HORVAT/AFP/Ritzau Scanpix

MONACO (Ekstra Bladet): Statistikken er temmelig skræmmende. Siden Kimi Räikkönen som Lotus-kører vandt sæsonpremieren i 2013 er samtlige Formel 1-grandprixer vundet af Mercedes, Ferrari og Red Bull.

Hybridmotorernes indførsel i 2014 har delt Formel 1 i to klasser på en måde, man sjældent har set det før. Williams lukrerede på den suveræne Mercedes-motor til start, men som rivalerne lukkede hullet er besøg på podiet en sjældenhed for et midterhold.

Sølle fire gange siden 2016.

Bilernes ekstreme driftsikkerhed sammenlignet med tidligere tider umuliggør overraskelser.

I øjeblikket forventes de gennemgribende ændringer til 2021 - både i det tekniske reglement og hvordan sporten økonomisk hænger sammen - at blive præsenteret i juni.

Kevin Magnussens ville gå drastisk til værks, hvis han kunne bestemme: Mere race og kontrol til kørerne og mindre røvsyg teknologi.

- Jeg kunne godt tænke mig, at de gik i en retning, hvor bilerne er meget mere ens. Og så fokusere mere på racet og på at lave et motorsportsshow i stedet for at være så teknologiudviklende. Det har Formel 1 været i mange år, men nu er teknologien blevet så mærkelig, at det ikke er så sjovt at se på længere, siger han til Ekstra Bladet.

- I gamle dage var det fedt at være førende og banebrydende, fordi teknologien var meget mere chamerende. Nu er den røvkedelig. Jeg ville gerne have nogle af de kerneværdier, som Formel 1 havde dengang: Lyd, hurtige biler, godt race og stjernekørere.

Standardisering strider mod Formel 1’s dna, men det er vejen frem, mener den danske Haas-kører. Man er nødt til at dæmme op for topholdene, som bruger SÅ mange penge, at kørerne blandt de mindre bemidlede ikke kan gøre en forskel.

Sidste års vinder Daniel Ricciardo kommer efter skiftet til Renault ikke til at køre med om de sjove placeringer i årets grandprix i Monaco. Foto: Boris Horvat/Ritzau Scanpix
Sidste års vinder Daniel Ricciardo kommer efter skiftet til Renault ikke til at køre med om de sjove placeringer i årets grandprix i Monaco. Foto: Boris Horvat/Ritzau Scanpix
 

Tag Daniel Ricciardo som eksempel. Sidste år vandt han i Monaco for Red Bull. 12 måneder senere triller han rundt i en Renault, som skal anstrenge sig for at gå videre fra første kvalifikationsrunde.  

- I min drømmeverden havde alle samme aerodynamik - dvs. samme chassis - og så kunne der være en motorkrig. Fint nok, hvis der skal være et element af gadeteknologi i forhold til hybrid, men det skal lyde ordentligt. Med den downforce vi har nu, burde vi have 1500 hestekræfter.

- Og så synes jeg, der skal gøres et stort stykke arbejde i forhold til at få os til at kunne følge efter hinanden, og det, tror jeg, kommer fra at have downforce under bilen.

Den del er F1’s sportslige chef, Ross Brawn, meget bevidst om og har haft en arbejdsgruppe i gang i to år for at finde løsninger til 2021, men der skal skrælles meget af den fancy aerodynamik af, som bruges i øjeblikket, hvis den bagvedliggende bil skal kunne ligge helt oppe i en rivals gearkasse.

Med hjul-til-hjul-action og flere overhalinger til følge.

Mange blander sig i debatten om Formel 1’s fremtid.

I den forgange uge var både Lewis Hamilton og den tidligere kører Martin Brundle på banen med kritik om, hvor fysisk nemt det er blevet at køre en Formel 1-racer, når teenagere kan være konkurrencedygtige efter en formiddag bag rattet.

Det løb er kørt, mener Magnussen.

- Grunden til, at de kan det, er, at der er kommet så mange hjælpemidler, og forberedelsen er så meget bedre, end den var engang.

- I dag kan man køre simulator, se så mange onboard-billeder, snakke med så mange ingeniører, se så meget data, at du bliver forberedt. Når du kommer ind i Formel 1, er du der.

- Udover det kører bilerne supergodt. De er blevet kørervenlige i forhold til, hvordan de var for 15-20 år siden. De er meget mere forudsigelige og effektive, hvilket gør dem nemmere at køre, siger han.

B-klassens podier siden 2014

2018:

Sergio Perez, Force India (Aserbajdsjan)

2017:

Lance Stroll, Williams (Aserbajdsjan)

2016:

Sergio Perez, Force India (Monaco, Aserbajdsjan)

Valtteri Bottas, Williams (Canada)

2015:

Valtteri Bottas, Williams (Canada, Mexico)

Felipe Massa, Williams (Østrig, Italien)

Sergio Perez, Force India (Rusland)

Romain Grosjean, Lotus (Belgien)

2014:

Valtteri Bottas, Williams (Østrig, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Rusland, Abu Dhabi)

Felipe Massa, Williams (Italien, Brasilien, Abu Dhabi)

Kevin Magnussen, McLaren (Australien)

Jenson Button, McLaren (Australien)

Sergio Perez, Force India (Bahrain)

Til sammenligning vandt Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes, Lotus, Mercedes og Williams alle løb i 2012 - og Sauber nåede fire podier.

Formel 1 - 24. maj. 2019 - kl. 12:06 Blackout hos Haas: - Vi var heldige

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Næste stop USA

MONACO (Ekstra Bladet): 2021-reglementet bliver skelsættende for Formel 1’s fremtid. For nyligt luftede Sergio Perez sine frustrationer af den nuværende situation: Hvis han ikke snart kan møde op til en raceweekend med en chance for at slutte løbet bedre end nummer syv efter de tre topteams, vil mexicaneren overveje et karrierestop.

Kevin Magnussen fører B-klassen i øjeblikket, men heller ikke for ham er syvendepladser i længden sexede nok.

- Jeg kører Formel 1 så længe, jeg tror på, jeg kan blive verdensmester. Hvis jeg på et tidspunkt ikke længere tror på, at jeg får chancen, vil jeg gerne lave noget andet, hvor jeg føler, jeg kan gøre en forskel. Hvor der følger et mål med, siger han til Ekstra Bladet.

- Jeg kan ikke motivere mig til at køre om syvendepladser og ‘best of the rest’. Det kan jeg kun så længe, at jeg har det ultimative mål oppe i mit hoved om at blive verdensmester.

- Men hvis jeg mærker, at jeg ikke længere tror, det kan ske, så skal jeg et andet sted hen, hvor konkurrencen er mere lige, og der også er nogle rigtig, rigtig gode racerkørere, fede biler og racerbaner.

Romain Grosjean var godt knotten bagefter. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Debriefing fra Barcelona: Konflikt spirer mellem Kevin og Romain

Anders Holch Povlsen har sponsoreret Kevin Magnussen, siden danskeren kørte tysk Formel 3 i 2010. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Uden Anders ingen Kevin

Umiddelbart lokker USA og Indycar mest.

- Indycar på gadebaner rigtig fedt og en lille smule gammeldags.

Der er et men. For ovalbanerne i den serie er ikke særligt tillokkende, og køreren gør ikke den store forskel. Så danskeren står ikke ligefrem på spring efter et skifte.

- Der er mange forskellige fede ting uden for Formel 1, men jeg vil helst blive her, siger Magnussen.

Formel 1 - 22. maj. 2019 - kl. 19:37 Haas-konflikt sker igen: Hovedpinen værd

Formel 1 - 23. maj. 2019 - kl. 16:49 Godt nyt til Kevin: Haas på højde med Ferrari

25 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere