Ikonisk Formel 1-comeback

Fra 2020 tilføjes Holland til F1-kalenderen - formentlig på bekostning af det spanske grandprix

Ekstra Bladets udsendte vender Spaniens Grand Prix og ser frem mod Monaco.

Formel 1-kalenderen får tilføjet to nye løb næste år.

Foruden et gaderace i Hanois gader i Vietnam bekræftede F1-ledelsen tirsdag, hvad der har ulmet i månedsvis: De mange Max Verstappen-fans får et hjemmebane-race på ikoniske Zaandvort.

Comebacket efter 35 års fravær var forventet og et af de store samtaleemner før sidste weekends grandprix i Spanien.

- Det er en virkelig cool bane og en med masser af historie. Stedet er også fedt lige ved stranden. Det ville være godt at vende tilbage dertil, sagde Kevin Magnussen.

Danskeren har gode minder fra juniorkategorierne. Han blev treer i et Formel 3-løb der i 2011 og på podiet i begge løb i 2009 i Formel Renault 2.0.

- Zandvoort er lidt vild, meget smal, og det bliver anderledes i forhold til andre baner. Meget op og ned. Den er ret unik.

- Jeg kan også godt lide nye steder, især hvis det er en cool bane. Jeg mindes første gang, vi kørte Baku. Ret spektakulært at køre rundt der på allerførste omgang. Hele opbygningen, hvor man prøver at finde en rytme og rykker grænserne. Det var en stor udfordring og en, jeg nød, siger danskeren.

Chase Carey og Jan Lammers fra det hollandske grandprix skriver under til ære for fotograferne. Foto: Remko de Waal/AFP/Ritzau Scanpix
Chase Carey og Jan Lammers fra det hollandske grandprix skriver under til ære for fotograferne. Foto: Remko de Waal/AFP/Ritzau Scanpix
 

Teamkammeraten Romain Grosjean er også umiddelbart begejstret.

- Jeg elsker Zandvoort, konstaterer franskmanden, før han rører ved det åbenlyse men:

- Jeg ser ingen overhalingsmuligheder, men det kunne være en helt fantastisk bane. Jeg håber bare ikke, vi letter før den dobbelte højrekurve. Hvor du kommer ud af hårnålen op ad bakken.

- I det mindste vil du lande i havet ...

- Sandt, sandt, det skete i Monaco engang, men var ikke så sjovt. Det er en fantastisk bane, men overraskende for Formel 1, for som jeg husker, er den ret smal, meget hurtig og uden de store bremsezoner.

1955: Alberto Ascari førte løbet i sin Lancia D50, da han kørte i havnen og måtte svømme i land. (Foto: All Over Press) Sport og Spil Førte løbet i Monaco - måtte svømme i land

Grandprixet giver god mening, når man tænker på Max Verstappens popularitet og ønsket om at vende tilbage til historiske baner. Men selv om faciliteterne bliver opgraderet som del af aftalen, og banelayoutet modificeres, forventer kørerne noget, der minder om Monaco.

En fantastisk tidtagning om lørdagen og ingen overhalinger om søndagen. Flere af dem håber desuden, at man beholder gruset og ikke asfalterer run-off-områder i sikkerhedens navn.

I 2016 kørte Max Verstappen en Red Bull-racer rundt på banen til ære for de hollandske fans. Foto: Jerry Lampen/AFP/Ritzau Scanpix
I 2016 kørte Max Verstappen en Red Bull-racer rundt på banen til ære for de hollandske fans. Foto: Jerry Lampen/AFP/Ritzau Scanpix
 

Midtpunktet for det nye løb Max Verstappen tog i Spanien situationen med sindsro.

- Jeg har allerede en slags hjemmebanegrandprix på Spa, fordi jeg er født i Belgien. Men selvfølgelig vil det være fedt at få Zandvoort med. For mig betyder det ikke, at jeg er ekstra motiveret, for jeg prøver at gøre mit bedste til alle løb, siger den hollandske Red Bull-stjerne.

Selv om arrangørerne i Spanien påstod, at der var 90 procents sandsynlighed for en forlængelse af det løb, ryger det ifølge Ekstra Bladets oplysninger højst sandsynligt af kalenderen. Circuit de Barcelona-Catalunya vil dog fortsat være det foretrukne sted til vintertest.

Zandvoort ligger ud til den hollandske kyst. Foto: Chris Schotanus/PR/F1
Zandvoort ligger ud til den hollandske kyst. Foto: Chris Schotanus/PR/F1
 

Hvor spanske Carlos Sainz naturligvis vil savne Barcelona, og Kevin Magnussen ligeså, gælder det IKKE Romain Grosjean.

- Banen er ikke en af mine favoritter. Vi har kørt alt for mange omgange her; formentlig over 10.000 fordelt mellem simulator, juniorkategorier og Formel 1, siger han.

Liberty Media drømmer om at udvide kalenderen, men holdene stritter imod. For nyligt udtalte topchefen Chase Carey, at man forventer at forblive på 21 løb næste år.

Foruden det spanske, ryger det tyske grandprix ud. Til gengæld skulle der være givet håndslag på en treårig forlængelse af det britiske grandprix på Silverstone, mens der også forhandles på livet løs om et fremtidigt gaderace i London.

Se også: Renaults næste stjerne: Lundgaard på spring til F1

Se også: Haas-ejer holdt vejret: Kunne have endt i katastrofe

Se også: Straffet efter kontroversielt drama: Baglandet rasende

Publikumshittet i Mexico er der stadig spørgsmålstegn ved, efter regeringen har trukket sin støtte. Forventningen er, at telemogulen Carlos Slim holder hånden under det. Verdens femterigeste mand ejer også firmaet, som står bag grandprixet ...

I sidste uge hævdede den brasilianske præsident Jair Bolsonaro, at en ny bane uden for Rio de Janeiro ville erstatte Interlagos i São Paulo. Men ifølge brasilianske F1-journalister, som Ekstra Bladet har talt med, kommer han med flere luftige løfter end Donald Trump. Interlagos har kontrakt i 2020 - bekræftet af Chase Carey - første spadestik til en bane i Rio er ikke taget endnu, og projektet har ingen offentlig støtte.

F1’s amerikanske ejere drømmer stadig om yderligere et løb i USA og Kina, men det bliver ikke allerede næste år.

Romain Grosjean var godt knotten bagefter. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Debriefing fra Barcelona: Konflikt spirer mellem Kevin og Romain

20 kommentarer
Vis kommentarer

Skærm

Seneste i Formel 1
Mest læste i Formel 1
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere